Stavba na vodním díle Orlík pokračuje podle plánu. Silnice se kvůli ní uzavře v příštím roce




Zásadní stavba přelivu na hrázi Orlíku začala už 18. října 2021. Od té doby dochází k postupnému budování doplňkového bezpečnostního přelivu a skluzu s vysokou kapacitou. Cílem celého projektu je zajistit bezpečnost i pro případ zcela extrémních povodní. Po rekonstrukci bude vodní dílo Orlík schopno bezpečně převést desetitisíciletou povodeň.
„Na vzdušné straně hráze už se v listopadu prováděla zkušební betonáž v měřítku 1:1 a nyní se zkoumá chování speciální betonové směsi, vytvořené pro tuto stavbu. Na návodní straně hráze probíhají práce na stavbě suché jímky, kde budou pak pokračovat práce na nátocích přelivu. Stavaře čeká nicméně ještě největší díl práce, což je vlastní stavba samotných nátoků přelivu a skluzu,“ informoval mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Stavba by podle tiskového mluvčího měla být hotová v roce 2026. Do té doby čeká vodní nádrž Orlík ještě několik upouštění a dopouštění. „Letos se nádrž začne dopouštět na jaře, v průběhu dubna, aby plavební sezona mohla začít v květnu. Práce jsou rozfázovány tak, aby plavební sezonu nenarušily, ovšem samotné dopouštění nádrže je jako vždy závislé na počasí, tedy především na dostatku srážek,“ dodal Hugo Roldán.
Podle časového harmonogramu dojde letos k začátku zvyšování hladiny 31. března. Plánem je zvýšení minimální hladiny u vodního díla Orlík na 347,60 metrů nad mořem. Další významné snížení hladiny by se mělo týkat vodního díla Kamýk, kde 4. března roku 2024 započne snižování na maximální výšku 282,60 metrů nad mořem.
Hned o den později bude následovat uzavření silnice III/0046 z Milešova směrem na Solenice. Uzavírka této silnice pak potrvá až do 14. října roku 2025. Poslední snížení hladiny Orlické nádrže skončí 12. března 2024 a o dva měsíce později také skončí snížení hladiny vodního díla Kamýk.
Dokončení stavebních prací je naplánováno na 26. října roku 2026. O měsíc později bude dílo definitivně dokončeno. Zhotovitelem stavby je společnost Metrostav. Předpokládané náklady projektu byly vyčísleny na 1,78 miliardy korun.
Diskuse k článku