Stavba obchvatu Blatné zahájena. Městu má ulevit od kamionů z průmyslové zóny
BLATNÁ – Na okraji Blatné V Blatné začala stavba dlouho očekávaného obchvatu z průmyslové zóny. Nová komunikace odvede tranzitní dopravu mimo obydlené části. První řidiči by se po ní měli svézt v roce 2028.
„Pro město i region je to velký význam,“ zaznělo hned v úvodu slavnostního zahájení stavby. Nová trasa bude měřit 1 415 metrů a propojí hlavní silnici I/20 z Plzně na Písek s komunikací vedoucí směrem na Kadov. Součástí projektu jsou tři mostní objekty – přes železniční trať, přes Hajanský potok.
Stavba zahrnuje rovněž úpravy místních a polních cest, přeložky inženýrských sítí, nové veřejné osvětlení, protihluková opatření a přesunutí skladu pro havarijní materiál v prostoru lomu Řečice.
Celkové náklady činí 335 milionů korun, které hradí Jihočeský kraj. Zhotovitelem je sdružení firem MI Roads a Metrostav DS.
Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba připomněl, že se jedná o jednu z klíčových dopravních staveb v regionu. „Já si dobře pamatuji rok 2020 před krajskými volbami, kdy jsem projížděl všechny okresy a říkal jsem Jihočechům, že pokud dostaneme důvěru, uděláme všechno pro to, aby tohle byla jedna ze staveb, která se zahájí,“ uvedl.
Podle něj je zahájení výsledkem dlouhých administrativních a přípravných prací. „Ukazuje to, že stavby musí mít fázi poctivého odpracování. Když se tomu nikdo nevěnuje, tak to nejde,“ dodal.
Hejtman zároveň ocenil práci úředníků. „Oni prochází všechna ta nepopulární jednání, výkupy pozemků, vyvlastňování. Když už vyjedou bagry, je to ta jednodušší část,“ poznamenal Kuba.
Komfort místních zachováme, slibuje náměstek
První náměstek hejtmana Tomáš Hajdušek reagoval také na petici, která v minulosti proti přeložce bojovala. „Jsem opravdu rád, že Jihočeský kraj pomůže tomu, aby se v Blatné a okolí zase lépe žilo. Proti obchvatu vznikla petice. Chápeme obavy obyvatel, ale mohu garantovat, že komfort používání lesních a polních cest pro ně zůstane zachován. Nic se pro ně nezhorší, naopak pro spoustu obyvatel Blatné se situace zlepší,“ slíbil Hajdušek.
Celkové náklady včetně výkupů pozemků a projektové dokumentace podle něj dosahují až 400 milionů korun. Kraj do budoucna plánuje rekordní investice do dopravy.
Starosta Blatné: Městu se uleví
Starosta města Robert Flandera zdůraznil, že obchvat zásadně odlehčí nejzatíženějším částem města. „Pro Blatnou tato stavba znamená, že se nám povede odklonit dopravu z hustě osídlené části města, ze sídliště v ulici Šilhova, kde máme i mateřskou školku. Dnes tam jezdí desítky kamionů, a to není nic dobrého ani pro děti, ani pro obyvatele,“ uvedl.
Ulice podle něj není svou šířkou ani směrovým vedením stavěná na takový provoz. „Podstatně se uleví i ulici Fügnerova a oblastem kolem Sokolovny, kde chodí cvičit děti. Každý kamion tam znamená riziko,“ dodal starosta.
Za zhotovitele vystoupil oblastní ředitel MI Roads Josef Král. „Už tu zaznělo mnoho o významu této stavby. My věříme, že za pár let nebudeme ti, na které se u poděkování zapomene,“ řekl s úsměvem. Firma chce podle jeho slov stavbu dokončit, pokud možno, před termínem. „Budeme se snažit uvést ji do provozu dříve než v roce 2028, stejně jako nyní dříve dokončujeme obchvat Kaplice,“ poznamenal Král.

Diskuse k článku