Stavba tunelu Pohůrka se konečně pohnula. Obchvat Českých Budějovic se otevře v lednu 2025
„Jsem rád, že jsme se tu sešli, protože v posledních měsících se s panem ministrem opravdu snažíme, aby se tato stavba začala hýbat. Všichni, co tady žijeme, víme, jak dlouho nás to trápí. Stavba byla zaseklá, dohadovalo se Ředitelství silnic a dálnic se zhotovitelem, jak se vlastně má ten tunel stavět, čekalo se dlouhé měsíce. Stavba je uprostřed města a je to obrovská zátěž. Jsem si vědom, že žádná jiná zpráva než ta, že se to zítra zprovozní, Jihočechy nepotěší. Ale už jsme skutečně našli řešení a je potvrzený termín, kdy by měla výstavba skončit,“ zmínil hejtman Martin Kuba.
Tím termínem je prosinec roku 2024, po obchvatu by tedy mělo být možné projet od začátku roku 2025. „O to jsme usilovali. Konečně je vidět, že se stavba rozhýbala a všechno už jede. Mrzí mě, jakým procesem musíme procházet, ale to k tomu bohužel patří. Teď už ale věřím tomu, že ve stanoveném termínu se Budějovice dočkají objíždění tranzitní dopravou po dálnici,“ dodal hejtman.
Stavba tunelu se zpozdila jako jediná, je ale uprostřed vznikajícího obchvatu. Není tedy možné otevřít jednu nebo druhou část, které by mohly být případně dostavěny dříve. „Sice bychom pár kilometrů před a pár kilometrů za městem mohli jet po dálnici, ale obávám se, že zátěž pro Budějovice, do kterých by musela auta před nedokončeným úsekem sjet, by byla enormní. Chci slíbit Jihočechům, že do města třeba na půl roku takto dopravu nepustíme, aby vznikal chaos a zmatek. To už raději pět šest měsíců počkáme a zprovozníme to najednou,“ poznamenal hejtman.
Do Dobré vody zatím projdou jen pěší nebo projedou cyklisté
Na místě přerušené Dobrovodské ulice mezi Dobrou Vodou a Suchým Vrbným se podařilo zprovoznit alespoň provizorní komunikaci pro chodce a cyklisty. Prochází ale velmi blízko samotné stavby. „Na místě jsou tedy i obavy a zodpovědnost provozovatele stavby je velká. Ale život na Dobré Vodě je nyní velmi složitý, proto tlačíme na to, aby se tudy dalo i projet co nejdříve. Dnes tu padl příslib, že do konce dubna příštího roku bude možné přes rozestavěný tunel opět jezdit,“ řekl Martin Kuba.
Také podle ministra dopravy Martina Kupky je nyní nejdůležitější, že se stavba rozběhla. „Ke konci roku 2024 se díváme jako k okamžiku, kdy bude tunel dostavěný a zprovozníme ten celek s velkou úlevou pro všechny, kteří v Českých Budějovicích žijí. Z hlediska prodlužování termínů a změn technologií výstavby je to bohužel opravdu v současné době nejnáročnější a nejsložitější stavba na české dálniční síti. Pevně věřím, že se nám podaří s tím vypořádat a podpisem dodatku ke smlouvám se stavebními firmami překonat problémy, které měly. Bude to znamenat vícenáklady, ale je jasné, že stavba nemůže zůstat stát. Budeme hledat finanční prostředky tak, aby se podařilo jihočeské dálnici v roce 2025 dojet až ke státním hranicím,“ uvedl ministr Kupka s tím, že je zatím potvrzené navýšení ceny minimálně o sto milionů korun.
Tunel potřeboval jiné technické řešení
Zájemci, kteří se ucházeli o stavbu obchvatu Českých Budějovic, zpracovávali své nabídky na podzim roku 2018. „Se společností Hochtief jsme pak uzavřeli smlouvu v březnu roku 2019. Ještě před tím se sice řešilo odvolání neúspěšného uchazeče, ale ornici bylo nutné shrnout do konce března, abychom nepřišli o naplánované termíny. Jinak bychom museli začít třeba až o půl roku později. Po vyřešení odvolání se začalo stavět,“ zmínila ředitelka českobudějovické správy ŘSD Vladimíra Hrušková.
Pokud šlo o tunel Pohůrka, tak původně bylo navrhnuto jiné technické řešení. „Konstrukce byla založená na hlubinných milánských stěnách s tím, že se provede zatěžovací mostní zkouška. Ukázalo se, že by se tyto stěny musely prodloužit, ale to by znamenalo zásah do proudění podzemních vod. Proto se přistoupilo k takzvané izolované krabici, která nepotřebuje být ukotvena do tak hlubokých základů. Bude položená do otevřeného výkopu. Jinak zůstaly všechny parametry tunelu stejné,“ připomněla ředitelka.
Stavba nového obchvatu Českých Budějovic je rozdělena na dva úseky. První část Úsilné – Staré Hodějovice je dlouhá 7,2 kilometru, druhá mezi Hodějovicemi a Třebonínem pak 12,5 kilometru. Součástí druhého úseku je právě i tunel Pohůrka. Celý obchvat bude po dokončení součástí dálnice D3.

Diskuse k článku