Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků - Jižní Čechy Teď!




Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků - Jižní Čechy Teď!
25. 7. 2023 10:48

Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků

Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
Zobrazit galerii (9)
Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků
PÍSECKO - Stavbu nového železničního mostu u Červené nad Vltavou na Písecku se zájmem pozoruje mnoho lidí i odborníci. Dokumentuje ji například Prácheňské muzeum. Provoz po novém mostě, který bude s rozpětím oblouku 156 metrů patřit k největším železobetonovým mostům v České republice, by měl odstartovat na konci listopadu příštího roku. V únoru ale jeho výstavbu poznamenala tragédie. Z pilíře se zřítil jeden ze zahraničních dělníků. Na místě zemřel.

Stavbu železničního mostu u Červené poznamenala smrt jednoho z dělníků - Jižní Čechy Teď!

Od doby, kdy břehy řeky Vltavy na Písecku spojovaly dva mosty vedle sebe uplynulo už více než 60 let. S Podolským mostem sousedil 18 let původní řetězový most, který byl v roce 1960 rozebrán a po částech převezen k obci Stádlec. Teď se historie opakuje.

Po původním historickém železničním mostu nedaleko Červené nad Vltavou v současné době ještě jezdí vlaky. V jeho blízkosti ale od loňského roku roste nový, který vyjde na 545 milionů korun. V tuto chvíli už mají stavaři hotové krajní části nosné konstrukce a staví mostní oblouk, z každé strany je hotová přibližně čtvrtina. Rozpětí oblouku je 156 metrů a jeho vzepětí 34,7 metru, celková délka přemostění pak činí 296,8 metru. Na Písecku tak bude stát jeden z největších železobetonových mostů v České republice.

Stavba nového mostu pokračuje podle harmonogramu

Stavaři konstrukci oblouku provádějí metodou letmé betonáže s postupným vyvěšováním jednotlivých lamel. „Náročné bylo odtěžení skalního masivu pro založení mostu zejména na písecké straně, které jsme prováděli pomocí trhacích prací. A v současnosti je to právě letmá betonáž oblouku,“ popsal mluvčí skupiny Metrostav, která stavbu provádí, Radim Mana. Celkově ale práce postupují podle harmonogramu a už příští rok na podzim by tak po novém mostě mohly jezdit vlaky.

„Na stávajícím mostě je v současné době významně omezena rychlost a jeho nosnost prakticky vylučuje provoz nákladních vlaků. To se vybudováním nového mostu změní. Nákladní vlaky se na most vrátí, dojde také ke zvýšení rychlosti na 70 km/h,“ podotkla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Doprava se tak zrychlí, po současném mostě totiž jezdí vlaky jen rychlostí 20 km/h.

Současnému historickému mostu hrozila ještě nedávno demolice. Nakonec byl ale v roce 2021 navrácen mezi kulturní památky a projevil o něj zájem spolek Viadukt, který je známý svými aktivitami v souvisloti se záchranou nejstaršího železničního mostu v Praze, Negrelliho viaduktu v Karlíně. „Se spolkem Viadukt jsme v kontaktu, jejich záměrem je most využívat jako cyklostezku. Nicméně platí, že až do doby výstavby nového mostu bude ten stávající stále sloužit pro provoz vlaků. Následný převod na nového majitele musí odsouhlasit vláda,“ naznačila Nela Eberl Friebová.

Zahraniční dělník se zřítil na vybetonovanou patu pilíře

Na začátku února poznamenala stavbu mostu tragédie. Devětačtyřicetiletý zahraniční dělník se zřítil z výšky 28 metrů a na místě zemřel. Nešťastnou událost vyšetřovala policie i inspektorát práce. „Cizinec si chtěl 7. února odpoledne zkrátit čekání na bezpečné dopravení na břeh pomocí přepravního koše, přelezl oplocení na vrcholu pilíře ve výšce 28 metrů a chtěl slézt dolů pomocí zbylé schodišťové věže. Manévr nezvládl a zřítil se z 28 metrů na vybetonovanou patu pilíře. Způsobil si zranění neslučitelná se životem. Policie případ uzavřela 15. března jako pracovní úraz,“ potvrdila mluvčí písecké policie Kamila Čuřínová Ingrišová.

„Tato nešťastná a politováníhodná událost nás hluboce zasáhla. Po důkladném prošetření oblastním inspektorátem práce a policií bylo konstatováno, že k ní došlo hrubým porušením pracovních postupů a předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zaměstnance našeho subdodavatele,“ doplnil Radim Mana.

Monika Prokýšková
Monika Prokýšková

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.