Stíhačka Mig-23 od budějovického letiště je zpátky na jihu Čech
















Trup této stíhačky zdobí obraz tygří hlavy, protože letoun patřil do tygří letky. Ta byla součástí Asociace tygřích letek, která vznikla už za druhé světové války a dodnes sbírá finance pro rodiny padlých a nezvěstných letců. U sejmutí Migu-23 z podstavce, byli loni v prosinci někteří bývalí piloti i letečtí mechanici. S rozhodnutím vedení Letiště České Budějovice a kraje otevřeně vyjadřovali nesouhlas. Příslušníci někdejšího letectva se stále scházejí, zrovna v sobotu 26. října mají v Bechyni sraz bývalí příslušníci tamního 9. leteckého pluku.
V závěru minulého roku bylo rozhodnuto, že Mig-23 od budějovického letiště se stane majetkem Vojenského historického ústavu v Praze a jeho expozice ve Kbelích. Nyní se ho podařilo získat do zápůjčky.
Zprávu o návratu Migu-23 na jih Čech bývalí příslušníci armádního letectva vítají. „Nesouhlasili jsme s odstraněním stíhačky od budějovického letiště, ale z krajského úřadu jsme dostali odpověď, že se dnes z Letiště České Budějovice létá na Západ a tenhle symbol tam tedy nemá opodstatnění. Chtěli jsme Tygra aspoň získat, protože v kraji už od roku 2017 existuje letecké muzeum v Libořezech nedaleko Třeboně, které tam založil učitel Biskupského gymnázia David Formánek. Ale ani to tehdy nešlo. Usilovali jsme ale o návrat tohoto stroje dál. Nakonec se to podařilo díky pochopení generála Aleše Knížka, ředitele Vojenského historického ústavu, a kurátora Jana Sýkory,“ říká Zdeněk Albrecht, který na budějovickém vojenském letišti pracoval a na nynější iniciativě se podílel.
Legendární stroj dostalo Letecké muzeum Libořezy do zápůjčky. „Protože i šéf firmy GW Jihotrans Robert Krigar patří k fandům letecké historie, pomohl nám se zajištěním transportu na místo, kde ho renovujeme,“ dodal Albrecht.
Cílem je vystavit tuto stíhačku mezi dalšími exponáty Leteckého muzea v Libořezech nedaleko Třeboně. Na jeho webových stránkách si můžete přečíst nadšené: Tygr už je zpááátky doma na jihu! Myslí se tím v Jihočeském kraji, v Libořezech zatím není, ale bude.
V Libořezech se nabízí k prohlídce celá řada dalších vojenských letadel. „Například MIG 21 MF má ještě 484 resurs (tedy hodin provozu do generálky), je zakonzervovaný a šel by nahodit,“ zmínil zajímavost Zdeněk Albrecht. A podotkl, že návštěvníků přichází do muzea v Libořezech dost a jeho osobně překvapuje, když se mladí technicky vzdělaní lidé upřímně diví, že Sověti měli tak kvalitní stroje, že o tom nikdy neslyšeli. Koneckonců na vesmírném programu Rusko a Spojené státy spolupracují dodnes.
Rozvoj leteckého muzea v Libořezech si ale nutně vyžádá stavbu další haly. Na tu provozovatelé shánějí prostředky, přispět lze i na účet 224933838/0600. Seznam přispěvatelů už čítá 61 jmen.
Diskuse k článku