Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 

Budějovické letiště už spolklo přes miliardu a nejspíš bude ztrátové. Co teď?

Bývalý senátor a nyní krajský zastupitel a starosta Chýnova na Táborsku Pavel Eybert.  , Autor: L. Kolářová

Bývalý senátor a nyní krajský zastupitel a starosta Chýnova na Táborsku Pavel Eybert.     Autor: L. Kolářová

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Kolik zatím stála výstavba českobudějovického letiště? A jaká je vidina budoucí rentability? Na to se zeptal na posledním zasedání krajských zastupitelů Pavel Eybert (ODS). "Nevidím, neslyším nic o intenzivním hledání strategického partnera," připomněl vedení kraje dřívější přísliby, že partner už se rýsuje. Nyní Pavel Eybert obdržel od odboru dopravy krajského úřadu vyčíslení. Letiště už stálo kraj a město České Budějovice přes miliardu a rýsuje se, že výsledkem provozování bude ztráta. "Žádné regionální letiště si na sebe nevydělá, stejně je to v Brně, Olomouci, Ostravě-Mošnově," upozorňuje Eybert.

 

Společnost Jihočeské letiště České Budějovice, napůl ve vlastnictví kraje a napůl města České Budějovice, byla založena v srpnu 2005. Byla to tedy myšlenka garnitury ODS, která tehdy ovládala kraj i město. Předsedou představenstva se stal tehdejší budějovický primátor Juraj Thoma a předsedou dozorčí rady hejtman Jan Zahradník. Faktická činnost byla zahájena 1. ledna 2006 a oba podílníci vložili v tomto roce do firmy přes 8 milionů korun. 

Pak to postupně nabíralo obrátky. V roce 2008 se stal hejtmanem Jiří Zimola z ČSSD a podíl kraje už byl 36 milionů, v roce 2009 přes 37 milionů a v roce 2010 přes 105 milionů korun. Budějovice vkládaly podstatně méně, výsledkem ale bylo do konce roku 2015 přes 600 vynaložených milionů. Jen loni to bylo dalších 300 milionů. Kraj doufal, že zhruba miliardový projekt pomůže financovat Evropská unie, Evropská komise to ale v roce 2011 zamítla. Od té doby oba spoluvlastníci vynakládají peníze dál ze svého a jsou rozhodnutí věc dotáhnout do konce, byť má projekt mnoho kritiků i skeptiků. Od vedení kraje stále zaznívá, že plnohodnotný provoz letiště přinese zvýšení turistického ruchu, podnikatelský potenciál a Jihočeši budou létat na dovolenou z Budějovic. Zatím je letiště v neveřejném mezinárodním a veřejném vnitrostátním provozu. Rozkládá se na 300 hektarové ploše někdejšího vojenského letiště. Plnohodnotný mezinárodní provoz se předpokládá po roce 2020. 

Výběrové řízení na zhotovitele bylo loni napadeno u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Firma Hochtief dala nejnižší cenu 400 milionů, ale na kraji ji vyřadili. Vybrali si firmu Geosan Group a Habau CZ s cenou 418 milionů. Celé výběrové řízení pak prověřovala i policie. ÚOHS nakonec vrátil Hochtief do hry.

"Osobně si myslím, že zpočátku to byl možná dobrý nápad, tehdy také dostali vojenský areál zadarmo. Teď už se to ale celé posouvá do finančních poloh, které rozumné nejsou. Stát už chce za všechno zaplatit, bývalá kasárna v Plané se budou letos vykupovat za 143 milionů. Pak jejich demolice, sanace území, to budou další desítky milionů. K letišti se bude muset přivést doprava, železniční a dálniční napojení odhaduji minimálně na další miliardu," vypočítává Pavel Eybert. I on ale připouští, že zastavit celý projekt už nejspíš nejde. "Finanční návratnost je velmi nepravděpodobná, ale druhou otázkou je přidaná hodnota, která může být s letištěm spojena. Rozvoj turismu, podnikání," uznává Eybert. 

Naznačuje ale, že letiště nejspíš zůstane kraji a městu České Budějovice na krku a kýžený investor, který se nezjevil doposud, se těžko najde. "Ptal jsem se na stav v hledání strategického partnera, dostal jsem odpověď, že se hledá partner, který by převzal alespoň provozní náklady v průběhu dokončování. Vidím, že letos kraj i město dávají na provoz příspěvek po 19,5 milionech. A předpokládané výnosy ze stávajícího provozu jsou 15,225 milionu. Příští rok také tak. Hledejte pak někoho, kdo to bude chtít provozovat s roční ztrátou přes 23 milionů!," pochybuje o úspěchu v hledání partnera Pavel Eybert. 

A upozornil, že spuštění plnohodnotného provozu s sebou ještě přinese určité problémy. "Například vznik leteckých koridorů pro toto letiště omezí koridory pro letiště Hosín. A to ještě nemluvíme o hluku a emisní zátěži," dodává Eybert. Už nyní platí oba majitelé letiště obcím Lipí, Homole, Planá a Litvínovice v bezprostředním okolí kompenzace dohromady 850 tisíc korun každý rok.  

 

Diskuse k článku - 6 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Oni si poradí 

    Reagovat

     

    Zlikvidují další veřejnou dopravu a zbyde nejen na letiště - hračku, ale i na úplatky - viz. "chatky", Kubovo kšeftíky, přepíračky a malé domů.

    Vloženo 9.3.2018 09:08:33

  • Ervín 

    Reagovat

     

    Je fakt divný, proč trvali na firmě o 18 milionů dražší, až jim to musel shodit úřad pro hospodářskou soutěž. Už se ví, co vyšetřila policie?

    Vloženo 9.3.2018 07:06:24

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Zimola si nechal další pomník, tam muselo být postaveno chalup :D

    Vloženo 9.3.2018 07:00:25

  • jan 

    Reagovat

     

    Kdyby raději za tu miliardu postavili dálnici z Prahy přes ČB až na hranice.

    Vloženo 9.3.2018 06:25:09

  • Romadur 

    Reagovat

     

    Když si zadám do Idosu spojení České Budějovice - Ruzyně, terminál 1, vidím celodenní nabídku spojů s cestovní dobou kolem 3h, což je podle mne celkem přijatelné. Z Budějc by létalo jen minimum spojů nebo spíš jen chartery. Takže stejně jezdím do Vídně nebo Prahy, odtud je větší nabídka. Pro mne jde o zbytečně vyhozené peníze, a to létám celkem často.

    Vloženo 8.3.2018 22:27:05

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      A úplně nejlépe se létá z Bechyně, přímé spoje do usA a bez proclení .....

      Vloženo 9.3.2018 23:27:31

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace