Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 

Josef Knot: Dopravní tahy v nedohlednu, zábavný projekt za dveřmi

AKTUALIZOVÁNO - 4.6.2016 19:01

PÍSEK – Stavba dálnice D3 na hranici s Rakouskem nabírá další skluz. Projekt rychlostní komunikace D4 do Strážného na německé hranici se ocitl u ledu. Dopravní infrastrukturu Jihočeského kraje stát podle píseckého místostarosty Josefa Knota (TOP 09) zanedbává a kraj místo do svých silnic masivně investuje do projektu letiště. Josef Knot si myslí, že v roce krajských voleb má tyto deficity, které nepříznivě ovlivňují ekonomický rozvoj regionu a tím i pracovní příležitosti a výdělky Jihočechů, překrýt halasný zábavný projekt Jižní Čechy olympijské.

 

Proč jste použil zrovna tohle srovnání?

Protože na jihočeskou obdobu olympiády v Riu, která se má odehrávat hlavně v srpnu na Lipně, kraj vydává 50 milionů korun, z toho 30 milionů jen reklamní agentuře. Za situace, kdy Jihočeskému kraji chybí dokončená dálnice D3 na hranici s Rakouskem a dobudování rychlostní komunikace D4 na hranici s Německem se odkládá na neurčito, to budí dojem, že Jihočeský kraj rezignuje na svůj hospodářský rozvoj. Ze sousloví chléb a hry si zřejmě současné vedení kraje vybralo jenom hry. Ne, že by se za 50 milionů dalo s dálnicí nebo rychlostní komunikací nějak zásadně pohnout, ale jde tu o princip.

Vidíte to s dálnicí D3 tak zle?

Dálnice D3 má velký problém. Ačkoliv je plánována už od šedesátých let a je nejdéle rozestavěnou dopravní stavbou v republice, teď hrozí, že nastane další skluz. Na budějovickém obchvatu se kopne nejdříve v roce 2019. Úředníci ministerstva životního prostředí a Ředitelství silnic a dálnic podcenili pokyny Evropské komise a nezačali pracovat na nových posudcích o vlivu stavby na životní prostředí, takzvaných EIA. Problém se datuje od roku 2013. A nynější vláda včetně socdemokomunistického hejtmanství varování zjevně taky nebrala dost vážně. Ministr dopravy Dan Ťok nedávno na návštěvě v jižních Čechách naznačoval, jak chce problém hasit.ŘSD má dát dohromady všechny podklady pro opakování EIA u prioritních staveb. Pokud bude vše v pořádku, ministerstvo životního prostředí údajně vyřídí nová EIA do šesti měsíců, což podle něj znamená zdržení stavby nejvýše o dva roky. Nezbývá, než ministrům za ANO držet palce a doufat, že se nechystají tím urychlením řízení nějak „po česku“ Evropskou komisi oblafnout. Zůstávají ale i úseky, kde by si nová EIA vyžádala obnovu řízení, což by mohlo tyto stavby nadobro pohřbít. Stát se podle ministra prý raději obejde bez evropských peněz. Trochu mě zaráží, že ministr doporučuje, abychom se místo na hledání viníků soustředili na hledání východiska. Máme tak opět tolerovat selhání úředníků i ministrů? Možná by nám pomohlo se podívat občas i za hranice. Rakušané v rekordním čase vystavěli navazující rychlostní komunikaci a zvládli to bez skandálů a pochybení. 

Napadá vás, co teď?

Představa, že Česká republika je schopna obejít se bez evropských peněz a stavět dálnice za své, nepatří do reálného světa. Nezbývá, než rychle oprášit myšlenku PPP – zapojení peněz firem ze soukromého sektoru. Jsem rád, že ministr dopravy Dan Ťok na setkání s občany v Budějovicích potvrdil, že o PPP projekt má ministerstvo zájem i nadále. V současnosti vše údajně vázne na zamítavém stanovisku antimonopolního úřadu. Ten zrušil zadávací řízení na poradenskou firmu, která měla pomoci s vypsáním výběrového řízení. Podmínkou ministerstva totiž bylo, že tato společnost musí mít zkušenosti s projektem takovéhoto rozsahu. Ačkoli se jedná pouze o můj soukromý názor, nepovažuji tento požadavek za diskriminační. Vzhledem ke špatným zkušenostem z minulosti, kdy se Zemanova vláda takto snažila postavit dálnici do Ostravy a dopadlo to špatně, mi přijde právě tato podmínka víc než logická. Doufejme tedy, že na rozdíl od dalších staveb, jimž reálně hrozí zastavení, bude těch zbývajících 30 kilometrů druhé jihočeské dálnice stát co nejdříve, stavební sektor nepřijde o práci a lidé o zaměstnání.

Ministerstvo dopravy D4 nezařadilo mezi prioritní stavby. Dotklo se vás to?

Že v komplikované situaci a snahách o úspory v Praze opustili myšlenku čtyřproudé rychlostní silnice D4 na hranici s Německem ve Strážném, se dá možná pochopit, ale s vypuštěním tohoto tahu z priorit státu by se Jihočeši určitě neměli smířit. Minimálně lidem z Písecka, Strakonicka a Prachaticka to rozhodně jedno není. Německo je – na rozdíl od prezidentem často přetřásaných Číňanů a Rusů – opravdu klíčový obchodní partner a dnes se většina nákladní dopravy řeší po silnici. Z dalšího budování rychlostní silnice směrem na Strážný by region profitoval, stal by se zajímavou oblastí pro investice, mohlo by to pomoci i příhraničí.

Pro Jihočechy platí, že bez dobudování dopravní sítě, v níž je kraj v porovnání se zbytkem republiky popelkou, se jeho rozvoj těžko pohne nějak razantně dopředu. Nepohrnou se investoři, nepřibudou prácovní příležitosti a Jihočeši tak zůstanou i nadále  v oblasti příjmů v rámci republiky někde na chvostu. Na dopravě nevázne ale jen ekonomický rozvoj, ale i příjemnější život lidí, kteří necestují jen za prací, ale i za rodinami. Kraj by si proto měl vytknout za hlavní prioritu udělat konečně něco i se zbývajícími úseky tahu I/20. Ty se za Vodňany stávají tkaničkou, nebezpečnou nejen pro řidiče, ale i obyvatele obcí, jejichž středem prochází. Včetně obchvatu obcí Češnovice a Dasný na silnici I/20 dál směrem na České Budějovice.

Vám tedy připadá, že ministr dopravy i kraj mají slabý tah na branku?

Všechno nasvědčuje tomu, že problémů je víc než dost a peněz a ochoty stavět málo. Přestože má ANO svého ministra u kormidla, dopravní stavby váznou, ale jak houby po dešti se objevují billboardy – Dálnice, dálnice, dálnice... Kdo by si nepřál Lepší Česko s lepšími dálnicemi, ale ty nám ministři za ANO nezajistili a navíc to ani nevypadá, že Bude líp! Tady už sliby nepomohou, tady pomůže jen opravdu tvrdá a důsledná práce. Bohužel podobný populistický přístup má i kraj. Problémy jednoduše hodili za hlavu a slibují tanec na karnevalu u lipenského jezera. Autoři projektu krajským zastupitelům v prosinci tvrdili, že Jižní Čechy olympijské přinesou obcím Jihočeského kraje efekty ve výši 1,6 miliardy. To by byla skvělá zpráva, z toho se pak dá jistě vyřešit i lecjaký dopravní problém. Jen jestli se toho dočkáme. A jestli nám naopak nějaký ten dopravní problém olympiáda spíš nenadělá, například na už tak přecpaném průtahu Krumlovem.

Jenže problém s EIA nezavinil kraj...

Ano, tyto dopravní stavby jsou investičně věcí státu, kraj však může pomáhat Ředitelství silnic a dálnic – třeba jednáním s vlastníky vykupovaných pozemků. Kraj ale nemá ani na obnovu infrastruktury ve své vlastní správě a řada silnic v lepším případě letos dostane alespoň nový povrch, byť by si zasloužila třeba i rozšířit. Na opravy ani nebude tolik prostředků, jak to vypadá. Investice do dopravní infrastruktury jsou v krajském rozpočtu ve stejné kolonce jako budějovické letiště a téměř 18 procent – celkem 333 milionů, bude vynaloženo na akce na budějovickém letišti. Na tamní výkupy pozemků, stavbu odbavovací haly a dalšího zařízení. Plán investic na letošní rok kraj přitom výrazně snížil, údajně aby vyrovnal schodek letošního rozpočtu ve výši 650 milionů. Ovšem běžné výdaje kraje na letošní rok se stejně jako loni plánují o 600 milionů vyšší než v letech 2012 až 2014. Tomu se říká „projídání rozpočtu“, aniž by vzniklo něco užitečného s trvalou hodnotou. Proto mě napadlo, že imitace olympiády na Lipně je markantním příkladem takové politiky bez hlubší odpovědnosti. Ale asi se před krajskými volbami hodí.

-kv-

 

Další zprávy z regionu

 
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace