STÁVKA NEBUDE. Právě to oznámilo vedení kraje a dopravci - Jižní Čechy Teď!
5. 4. 2017 13:39 Aktualizováno

STÁVKA NEBUDE. Právě to oznámilo vedení kraje a dopravci

JIŽNÍ ČECHY - Stávka linkových autobusů zítra nebude. Vedení Jihočeského kraje dnes na tiskové konferenci oznámilo dohodu s dopravci - tedy ČSAD Autobusy, STTRANS a GW Bus ze skupiny Jihotrans. Táborská společnost Comett Plus oznámila zrušení ohlášené stávky po dohodě s odbory už dopoledne.

STÁVKA NEBUDE. Právě to oznámilo vedení kraje a dopravci - Jižní Čechy Teď!

 

Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) sdělil, že výsledkem dopoledního jednání s dopravci je pokračování výplat zvýšených mezd řidičů tak, aby byli spokojeni. Podařilo se dospět k dohodě, všechny linkové autobusy jihočeských dopravců zítra vyjedou. Náměstek hejtmana Jan Kubík (ANO) podotkl: „Jsem rád, že i zástupci firem pochopili, že by se měli na navýšení mezd řidičům podílet, došli jsme ke kompromisu.“ 

Kompromis má podobu: třetinu nákladů na vládou přislíbený nárůst mezd uhradí samotné dopravní firmy. Kraj již dříve vyčlenil 50 milionů korun a bude se podílet 2,50 korunami na ujetém kilometru v linkové dopravě. K tomu si vymínil kontrolu, že tyto peníze skutečně směřují na platy řidičů. Celkově zvýšené náklady v kraji představují 66 milionů. Generální ředitel ČSAD Autobusy Vladimír Homola to okomentoval: „Dosud to vypadalo, že bychom se museli podílet více než třetinou. Proto jsme tento výsledek rádi pochopili.“

Hejtman zároveň oznámil, že dnes dopoledne konečně přistoupila na svůj finanční podíl na zvýšených mzdách řidičů i vláda. Nechtěl spekulovat o tom, zda to bylo až pod tlakem stávky, ale popsal, že dosavadní jednání byla složitá, některá ministerstva se k podílu státu hlásila, jiná ne – prý podle barvy stranického trička. Nyní chce premiér Sobotka poskytnout 420 milionů, což by mělo pokrýt 50 procent nákladů na nárůst mezd. „Jsme rádi, od začátku říkáme, že budeme rádi za každý příspěvek,“ konstatoval Zimola. A připomněl, že jednou z variant také bylo, že kraje mají nárůst mezd řidičů pokrýt samy a stát jim za to navýší peníze na opravy silnic 2. a 3. třídy. 

Náměstek Kubík dodal, že zvýšené mzdové náklady představují 3 až 3,80 koruny na kilometr, kraj je připraven se na tom podílet 2,50 korunami na každý kilometr. Zbytek bude na státu a dopravcích. 

Oba přítomní manažeři dopravních firem zdůraznili, že řidiči si vyšší platy opravdu zaslouží. Personální ředitel společnosti GW Bus Miloslav Mrkvička dodal, že od té doby, co firma platy řidičů zvedla, podařilo se jí doplnit stavy. „Zaznamenali jsme zvýšený zájem o toto povolání,“ řekl. Podle dřívějších informací činila průměrná mzda řidiče v linkové dopravě do té doby 24 tisíc korun – ovšem za podstatně víc než je osmihodinová pracovní doba. Nyní si řidiči přilepšili o pět tisíc korun. 

Vladimír Homola z ČSAD Autobusy čelil také otázce, zda se nyní nezdraží jízdné, když se musí dopravci na nákladech zvýšených mezd podílet. Reagoval tím, že určitě přijde na pořad další jednání s krajem, pokud dál poroste cena nafty. Protože zdražování by jen vyhnalo lidi z autobusů. Hejtman ovšem naznačil, že i kraj má určité trumfy v ruce, protože v roce 2019 bude vypisovat nová výběrová řízení na zajišťování dopravy v kraji. 

 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.