Svatý Valentýn upadá, do módy se vrací MDŽ, říká živnostnice roku Jaroslava Holečková - Jižní Čechy Teď!




Svatý Valentýn upadá, do módy se vrací MDŽ, říká živnostnice roku Jaroslava Holečková - Jižní Čechy Teď!
20. 12. 2022 19:53

Svatý Valentýn upadá, do módy se vrací MDŽ, říká živnostnice roku Jaroslava Holečková

VOLYNĚ – Živnostnicí roku na Volyňsku se stala Jaroslava Holečková, která ve Volyni už přes 20 let provozuje prodejnu květin, vazeb a dekorací. Ocenila ji Jihočeská hospodářská komora ve Strakonicích na podnikatelském fóru pořádaném koncem listopadu na strakonickém hradě.




S jakým pocitem jste přebírala cenu živnostník Volyňska od Jihočeské hospodářské komory?

Bylo to moc velké překvapení, nic takového jsem nečekala, protože mám opravdu malinkou firmu.

Jak vaše květinářství vznikalo?

Květinářství funguje od roku 2001. Předtím jsem byla zaměstnaná, ale nakonec jsem se rozhodla, že do podnikání půjdu sama. Jsem v oboru vyučená, mám maturitu, takže věřím, že nemám nedostatky v odbornosti.

Na co se vaše květinářství zaměřuje?

Jelikož jsme na malém městě, nemůžeme mít jen živé květiny. Je potřeba nabízet i doplňkové zboží. Prodáváme řezané květiny, smuteční a svatební vazbu, připravujeme zboží pro donášku květin, výzdoby sálů a místností. Lidé u nás najdou i různé doplňky a dekorace.

Kde získáváte čerstvé květiny pro váš obchod?

Dovážejí je k nám čtyřikrát v týdnu. Čerstvé květiny není možné naskladnit a uchovávat dlouhou dobu, takže naším hlavním úkolem je snažit se je prodat a také o ně pečovat. Květiny se k nám dovážejí většinou z Holandska, ale máme zprávy, že tamní firmy jsou v těžké situaci a řada z nich končí. Většina květin je z holandské burzy nebo z Kolumbie, odkud máme například růže. Květiny se dovážejí kamionem nebo letecky pro velkoobchody, které je dál distribuují svým odběratelům.

Víte tedy v době dovozu květin k vám do obchodu, kdy byly nařezané?

Přesný datum neznáme, ale podle stavu květin se to dá odhadnout. Je pravda, že v poslední době jde kvalita hodně dolů, protože zahraniční firmy krachují. Jen od loňska víme o deseti. Bohužel ne všechny náklady na pěstování se dají zaplatit v ceně květiny, protože vytápěné skleníky mají velké ztráty a květina by pak musela být extrémně drahá a neprodejná.

Můžete nakupovat i v Česku?

V České republice se toho většinou moc nepěstuje, protože by to bylo nákladné. A kvalita by navíc nebyla tak dobrá, protože v našich podmínkách je méně světla. Léto je tu kratší a například karafiáty nestačí za tu dobu pořádně narůst. Dá se ale říci, že obchůdky s květinami nemají moc šancí toto ovlivnit, protože jsou až na konci řetězce. Před nimi stojí velkoobchody, které dělají, co se dá. Situace je složitá.

Jaké květiny jsou nejžádanější?

Na jaře jsou oblíbené tulipány, na podzim lidé kupují například dušičkové chryzantémy. Ale třeba v létě se květiny moc dobře neprodávají, protože jsme na malém městě a spousta lidí má své zahrádky. Na nich rostou spousty květiny, na které si lidé pořád ještě potrpí. Například na podzim jsou žádané také dušičkové vazby a věnce. Na Velikonoce zase výsadby macešek nebo petrklíčů. Za 21 let fungování se nejvíc proměnil zájem o doplňky, po kterých byli dříve lidé lační. Mám na mysli třeba trpaslíky, ozdoby z keramiky nebo betonu. Možná na to má vliv i krize, protože v květinářství asi nekoupíte nic, co je potřeba k přežití. Spíš pro potěchu. A zákazníci začali kupovat jen to nejnutnější.

Zjišťujete od zákazníků, k jaké příležitosti květiny kupují?

To je pro mě základ, abych zkusila zjistit, pro koho květina je. Zda je pro mladšího nebo staršího člověka a k jaké příležitosti. Dokážu pak lépe odhadnout a poradit, co by se mohlo líbit. Záleží ale na tom, co si zákazník přeje. Když si přinese klobásy, můžeme udělat i klobásovou květinu. Pro děti umíme zase květinu s bonbony. Nedělají se takové každý den, ale občas ano. Na malém městě asi není skupina, která by mezi zákazníky převažovala. Spíš záleží na jméně nebo datu v kalendáři. Kdysi měl neskutečný boom svatý Valentýn, teď velmi upadá, ale do popředí se dostává MDŽ.

A jak vypadají začátky a konce školního roku?

Začátky tak hektické nejsou, protože do školy většinou nosí květinu jen prvňáčci. Konec školního roku, to už je něco jiného. To je větší blázinec, protože kytku nosí daleko víc dětí. A všichni chtějí květinu na jeden termín.

Před Vánoci to u vás vypadá jak?

Přijde mi, že zájem upadá. Už to asi nikdy nebude to, co před covidem, který zájem o květiny poznamenal. Lidé se nenavštěvovali, nekonaly se oslavy a jiné akce, kam se květiny nosily. I když už to teď možné je, zájem se nevrátil.

Jak nejlépe doma pečovat o řezanou květinu, aby dlouho dělala radost?

Běžně se k ní dává výživa do vody. Pak je důležité jen měnit vodu.

Je lepší chladné prostředí, nebo teplá místnost?

Květinu chcete mít tam, kde vám bude dělat parádu. Samozřejmě, že v chladnějším prostředí vydrží déle, ale kvůli tomu si ji přece nekupujete. Chcete ji mít tam, kde na ni bude pořád vidět a budete z ní mít radost.

Je prostor na nové trendy?

Covid bohužel zastavil spoustu akcí. Běžně jsme jezdili na předváděcí akce, kde byly k vidění novinky a trendy, ale pandemie všechno utnula. Letos jsem si nevšimla žádného tvrdého trendu. Je ale pravda, že někdy nás trendy šokovaly, když jsme například viděli vánoční výzdobu laděnou do černa. Když jsme zahlédli stromečky s černými ozdobami, byl to šok. Věděli jsme, že ve Volyni se tohle určitě neuchytí.

Jak vnímáte konkurenci levných květin v marketech?

My bohužel nejsem schopní ani květiny nakoupit za cenu, za jakou se pak prodávají v marketu. V žádném případě jim nemůžeme konkurovat. Markety ale příliš neřeší péči, květiny neošetřují, v zimě ani vedru je nebalí. Jsou to levné květiny, ale vždy na úkor něčeho. Je to zákeřný boj, kterému kamenná květinářství nemohou čelit. Nikdo tam neřeší, že spousta zboží nevydrží a musí se vyházet. To my si dovolit nemůžeme. Ale těžko dneska říkat, jestli je to dobře nebo špatně. To musí zhodnotit zákazníci.

Petr Eliáš
Petr Eliáš

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.