Táborská křižovatka u hasičů dostane semafory. Muselo se ale napřed stát 35 nehod
Od spuštění provozu 30. září do konce roku 2022 se na této křižovatce stalo pět nehod, v roce 2023 celkem 23 a v roce 2024 zatím sedm. Uvedl to vedoucí oddělení dopravního inspektorátu táborské policie Jan Rychtecký. Bilance tu čítá také téměř dvacítku zraněných, z toho minimálně dva těžce.
Projekt byl zastaralý
Když se v roce 2021 stavba křižovatky připravovala, předseda osadního výboru Měšic Milan Jůza řekl: „Velká část měšických občanů přeložku Chýnovská – Vožická nechtěla a bojovala za zrušení tohoto projektu ve prospěch alternativního napojení průmyslové zóny Vožická. Například z dálnice D3. Když už si představitelé města Tábor prosadili svou, bylo by vhodné se zamyslet nad úrovní téměř dvacet let starého projektu a tam, kde je to ještě v průběhu stavby možné, provést jeho aktualizaci.“ Měšičtí žádali úpravu křižovatky a zajištění lepšího komfortu při výjezdu z Měšic. Marně.
Dnes si Milan Jůza myslí totéž. „Stavělo se podle projektu z roku 2005, kdy byla intenzita dopravy úplně jiná. Od té doby se intenzita podstatně zvedla, to potvrdilo sčítání, které nyní prováděla Správa a údržba silnic. Postavená křižovatka kapacitně nevyhovuje a je nebezpečná. Pokud řidič ve směru od Měšic najede na vyznačenou čáru, nemá dobrý rozhled. A když do křižovatky najede tak, aby viděl, je v ohrožení, že se shora od Vožické nebo zdola od obchvatu přiřítí auto, které je na hlavní silnici a střet je tu hned. Ty nehody nezpůsobují Měšičtí, ti si tady dávají dobrý pozor,“ je přesvědčený předseda osadního výboru Měšic. „Potěšilo mě tedy rozhodnutí kraje, že se křižovatka osadí světelnými semafory a taky aktuální tiskové prohlášení města Tábora, že bezpečnost stojí nad plynulostí dopravy,“ dodal Jůza. Na červenou budou muset po zřízení semaforů čekat řidiči ze všech směrů, zatímco v dopravních špičkách teď čekají hlavně řidiči od Měšic, kteří tu nemají přednost.
Dálniční obchvat zpoplatněný nebude
Obyvatelé Měšic měli také velké obavy ze zrušení bezplatné jízdy po obchvatu Tábora na dálnici D3. Teď tam ve zúženém místě konečně vzniká u bývalého Motocentra Bratránkových plnohodnotný čtyřpruh. Ministr dopravy Martin Kupka na startu této stavby před pár dny avizoval, že cílem státu je, aby skončily výjimky a dálniční poplatky se platily i na všech obchvatech měst. V tom viděli obyvatelé Měšic nebezpečí, že zpoplatnění táborského obchvatu přivede další dopravu na přeložku Chýnovská – Měšická. A bez lepšího řešení křižovatky budou přibývat i nehody.
„Když jsme bojovali proti přeložce, tak se táborští zastupitelé dušovali, že ta výjimka na obchvatu bude trvalá,“ připomíná Hana Hnilicová z Měšic. V této věci přišla z ministerstva dopravy před pár dny dobrá zpráva. Výjimka na táborském obchvatu skutečně trvalá bude.
Bezpečnost je víc než plynulost
Na základě bezpečnostní inspekce křižovatky u hasičů, kterou zadal krajský úřad, a na základě provedeného sčítání dopravy, se mají na křižovatce u hasičů instalovat semafory. Výsledky bezpečnostní analýzy kraj coby vlastník komunikace předal městu a radnice k nim vydala tiskovou zprávu.
„Jedním ze závěrů je doporučení osadit křižovatku světelným signalizačním zařízením, a to z důvodu překročení kapacity křižovatky a nerovnoměrného rozdělení dopravních intenzit. Dopravní experti upozorňují na možné budoucí zpomalení dopravy v místě semaforů v souvislosti se zvýšenými čekacími dobami, ovšem soudíme, že bezpečnost stojí v žebříčku hodnot výše,“ uvedl starosta Tábora Štěpán Pavlík (Tábor 2020).
„Město Tábor souhlasí, aby Jihočeský kraj osadil na komunikaci ve své správě semafory v místě křižovatky a nabízí zpracování potřebné projektové dokumentace,“ dodává starosta. O bližším termínu zatím sice není řeč, ale Měšičtí to považují za blýskání na lepší časy.
Otázkou zůstává jen to, kdo vlastně křižovatku postaví – kraj, nebo město? V tom jasno není. Město se nabídlo, že zpracuje projektovou dokumentaci. Starosta Štěpán Pavlík uvedl, že poté osloví kraj a bude se řešit financování této investice. Chráničky pro sítě byly pro jistotu umístěny už při stavbě křižovatky, o to by měla být nyní akce levnější.

Diskuse k článku