Ubylo kamionů po zavedení mýta na silnicích I. třídy?

Jestli se tak skutečně děje a kamionů na trase ubývá, o tom by měl mít podle policie přehled celní úřad. Tiskový mluvčí Celního úřadu Jihočeského kraje Emanuel Breicha však sdělil, že početní stavy nesledují. Mají sice kontrolní vozy na úsecích silnic prvních tříd, ale zjišťují jen vybavenost vozidel a funkčnost palubních jednotek. V prvním lednovém týdnu prý problémy byly jen u zlomku kontrolovaných vozidel.
Jaké jsou tedy zkušenosti v obcích na této trase?
V Chýnově se poslední oficiální měření průjezdnosti uskutečnilo v roce 2016 a zaznamenalo denní průjezd 8 000 vozidel, z nichž 2000 představovala těžká nákladní doprava. Starostka Andrea Fraitová ovšem připomíná, že doprava narůstá a dnes je to určitě kolem 10 000 průjezdů se stejným čtvrtinovým podílem tranzitní nákladní dopravy. Po zpoplatnění silnic I. třídy v Chýnově nějaký zásadní pokles nákladní dopravy nepozorují. „Celostátní prognózy uvádějí, že pokud nebude vybudován obchvat Chýnova, pak v roce 2040 by u nás mohlo projíždět až 14 000 vozidel denně. A to je už neudržitelné,“ dodává starostka. Jak je to tedy s obchvatem? Stavební povolení i peníze jsou a právě minulý pátek skončila lhůta pro odvolání vůči stavebnímu povolení. Pokud se tedy tentokrát nikdo neodvolá, nic by podle starostky Fraitové nemělo stát výstavbě obchvatu v cestě.
Zpopolatněná silnice I/19 vede i Dražicemi. Tam mají problém ještě v tom, že silnice vede přímo středem obce údolím a řidiči včetně kamionů tu nedodržují předepsanou rychlost. „Vzhledem k silné dopravě jsme si nechali loni v květnu udělat měření průjezdů a vycházelo to na 9 000 vozidel ve všední dny, v pátek až 10 000. Značná část z toho byla tranzitní kamionová doprava,“ uvedla místostarostka Eliška Pospíšilová. Stav v pvních lednových dnech po zpoplatnění silnic první třídy ještě posoudit konkrétněji v Dražicích nedokáží. „Bydlím ale přímo u silnice a myslím, že průjezd kamionů se trochu zmírnil. Oproti minulosti neprojíždí obci jejich kolony, aspoň ne v takovém množství jako dřív,“ všimla si místostarostka. Jestli ale ubylo po Vánocích přepravní potřeby nebo se kamiony skutečně v Humpolci nevydávají směrem na Plzeň a dál do Německa přes Pelhřimov a Tábor a jedou raději po dálnici D1 na Prahu a Plzeň, to se zatím spolehlivě říct nedá.
I v Dražicích by si přáli obchvat. Ten je od mostu přes Jordán, kolem Všechova, Dražic a Drhovic již desítky let v územním plánu, ale jeho výstavba se stále oddaluje.
Diskuse k článku