Technici sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na Orlíku - Jižní Čechy Teď!
26. 12. 2021 19:54

Technici sestavili unikátní vozík pro lodní výtah na Orlíku

SOLENICE - Bude převážet lodě, svým designem sám připomíná loď a je technicky naprosto unikátní. Když začátkem prosince technici chrudimské společnosti EL-VY poprvé kompletně sestavili plošinový vozík pro právě modernizovaný lodní výtah na vodním díle Orlík, mělo to punc slavnostního okamžiku. Výroba včetně ladění ocelové konstrukce podle projektu Metrostavu a podmínek investora, státního podniku Povodí Vltavy, totiž trvala celý rok a zahrnovala několik dílčích složení a opětovných rozebrání. Výsledek stojí za to – vozík je tak originální, že umožní přepravu až 97 procent sportovních a turistických lodí v Česku.




Na konstrukci vozíku s šířkou 3,1 metru, délkou 8,5 a výškou 4,6 metru si museli technici pronajmout část opuštěné továrny po bývalé Transportě Chrudim, v níž jsou stále k dispozici mostové jeřáby a hlavně dostatek prostoru. Společnost Metrostav plánuje nasazení do provozu na konci plavební odstávky na jaře příštího roku. Podvozek vozíku se už přitom na Orlíku jednou projel při nedávných technologických zkouškách.

„Protože zakázka běží v režimu Design & Build (vyprojektuj a postav), figurujeme v ní nejen jako zhotovitel, ale také jako projektant. A z pohledu návrhu dokumentace byl největší výzvou právě plošinový vozík, který jsme dle zadání investora měli vymyslet tak, abychom maximalizovali kapacitu výtahu a variabilitu přepravovaných lodí. Zatímco původní vozík dokázal obsloužit cca 70 % lodí, nový zvládne 97 % lodí s maximální délkou 10 metrů,“ říká vedoucí projektu Tomáš Beržinský z Metrostavu. „Dlouho jsme nezažili tak dobrodružný příběh. Napřed bylo potřeba zjistit, jaké lodě se na českých řekách vůbec pohybují a jaké mají parametry. Následovalo dlouhé hledání optimálního konstrukčního řešení,“ dodává.

Rychlost zamezí frontám lodí
„Při této příležitosti bych vyzdvihl několik technických vychytávek, k nimž jsme ve spolupráci s generálním dodavatelem a investorem postupně dospěli až během stavby. Takřka půl roku jsme řešili fixaci lodi. Starý vozík vyžadoval složité vyvazování, což bylo zdlouhavé a vedlo to k tvorbě nepříjemných front. Nakonec jsme vymysleli řešení na bázi tzv. paralelogramu, které zkracuje uchycení lodi do dvou minut. Dalším tvrdým oříškem bylo napájení vozíku elektřinou. Přemýšleli jsme o nejrůznějších bateriích či solárních zdrojích, až jsme skončili u převodu pohybové energie na elektrickou pomocí koleček vozíku,“ prozrazuje Jan Holec, jednatel společnosti EL-VY.

Lodní výtah na Orlíku vyniká výškou přes 70 metrů a délkou 277 metrů. Přeprava plavidel v něm probíhá nasucho po kolejové dráze. Plošinový vozík zanořený ve vodě pod hrází se s připevněnou lodí pomocí elektrického navijáku vytáhne po kolejích na korunu hráze ke strojovně, tam jej točna obrátí o 180 stupňů a vozík se po kolejích spustí na hladinu přehradního jezera. Zatímco až dosud dokázal lodní výtah odbavit maximálně zhruba 1 200 lodí za sezonu, po modernizaci by kapacita mohla překročit i hranici 2 000.

Už před rokem a půl dokončila společnost Metrostav stavební část modernizace výtahu, která již sama o sobě významně prodloužila plavební sezonu na Orlíku. Unikátní dílo bylo až dosud při nedostatku srážek často mimo provoz. Prodloužení návodní části o 10 metrů v první fázi modernizace však snížilo minimální hladinu pro plavení lodí o 3,5 metru, což umožňuje udržet zařízení v chodu při nižších hladinách. Modernizace lodního výtahu je realizována pro investora a provozovatele nejen výtahu, ale celého vodního díla Orlík, tedy pro státní podnik Povodí Vltavy, a je financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury a z vlastních zdrojů investora.

Modernizace lodního výtahu na vodním díle Orlík je koordinovaná se stavbou nového doplňkového bezpečnostního přelivu, který by měl ochránit solenickou hráz před desetitisíciletou vodu s průtokem vody až 5300 metrů krychlových za vteřinu. Nový přeliv má vzniknout v pravém zavázání hráze, bude se skládat ze tří přelivných polí a pod hrází pak vyústí do velkého betonového koryta.

Pro společnost Metrostav má vodní dílo Orlík zvláštní význam. Největší českou přehradu totiž před téměř 60 lety vybudoval národní podnik Vodní stavby, z nějž byl dnešní Metrostav později vyčleněn. Tým Tomáše Beržinského má na co navazovat, protože jeho předchůdci dokázali v 60. letech dokončit přehradu o osm měsíců dříve, než bylo původně plánováno, a také velmi kvalitně, což se potvrdilo při povodních v letech 2002 a 2013.

 

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.