Těžce nemocným lidem na jihu Čech plní sny Sanitka přání





Čtyřiadevadesátiletá paní Anastázie byla klientkou píseckého domácího hospicu Athelas. Měla před sebou už jen několik dnů, maximálně týdnů života. A také jedno velké přání. Alespoň na chvíli se ještě vrátit domů. Tam, kde byly kořeny jejího rodu, kde prožila dětství. Přála si naposledy pohlédnout na hroby svých rodičů. Díky projektu Sanitka přání se její sen změnil ve skutečnost. „Slzy štěstí na tolik popsané tváři paní Anastázie nám byly odměnou. Byl to pro nás všechny i pro rodinu klientky silný okamžik. Jsme moc rádi, že jsme měli možnost paní Anastázii poznat,“ popsala Petra Homolová, mluvčí Asociace Samaritánů České republiky (ASČR).
Právě plnit přání nejen lidem v akutním ohrožení života a zdraví, ale nabídnout jistou formu pomoci v rámci možností nesplněných přání i klientům, u kterých by to nebylo běžně možné realizovat, je základní myšlenkou projektu Sanitka přání ASČR. „Celý projekt je postaven na individuálním přístupu pro všechny, od dětí až po seniory. Naším cílem je plnit všechna možná přání, jako je například návštěva milovaného místa, svých blízkých, sportovních a kulturních akcí. Zkrátka úplně čehokoliv, co přispěje k pocitu štěstí a spokojenosti,“ vysvětlila Petra Homolová.
Sanitka přání ASČR vychází z léty prověřeného konceptu sesterské německé organizace ASB Hamburg. Do vysněného cíle pasažéry a jejich doprovod bezpečně doveze špičkově a velmi specificky vybavené sanitní vozidlo. „Veškeré cesty jsou po zdravotnické a sociální stránce zajišťovány našimi zaměstnanci s odpovídající kvalifikací. Sanitní vozidlo, poskytující tuto unikátní službu, splňuje vysoké jakostní standardy pro provoz vozidla srovnatelné s požadavky na vozy zdravotnické záchranné služby,“ uvedla Petra Homolová s tím, že všichni pracovníci absolvují samostatný blok školení.
Během své činnosti dále průběžně konzultují a nacvičují různé situace s pomocí specialistů – psychologa, pracovníka paliativní péče, sociálního pracovníka a dalších odborníků. „Mnohdy právě psychologická podpora klienta a odstranění nežádoucích vlivů na jeho duševní pohodu převládá nad potřebou fyziologické monitorace a rozsáhlých medicínských výkonů. I v takovém případě velmi dbáme na zajištění maximální možné péče. Dalšími oblastmi činností našeho týmu jsou styk s veřejností, údržba vozidel a příprava na cesty, stejně tak jako kompletní administrační zajištění,“ podotkla Petra Homolová.
A jak dochází ke splnění přání? Před každou cestou musí klient nebo opatrovník včetně doprovodu vyplnit sadu formulářů. „Součástí jsou i osobní údaje, zdravotní charakteristiky a potřeby. Soubor formulářů podléhá důsledně pravidlům GDPR a je s nimi nakládáno stejně, jako se zdravotnickou dokumentací, již jsou součástí. Naše služby nejsou v žádném případě možné ve spojení s eutanazií nebo asistovanou sebevraždou v zahraničí. Takové cesty jsou zamítány,“ upozornila Petra Homolová.
Vzhledem k tomu, že je asociace samaritánů neziskovou organizací, není schopna za pomoci vlastních finančních zdrojů plně financovat provoz Sanitky přání a je závislá na externích finančních zdrojích a finančních partnerech. Peníze by tak měly být zajišťovány z různých zdrojů pro realizaci jednotlivých přáních. Jedná se o klienty, rodinu klienta, sponzory, dárce a v neposlední řadě finance přichází i ze strany organizace.
„Při jakémkoliv požadavku na splnění přání, bude organizací vypracován podrobný rozpočet k jeho naplnění. Po ukončení realizace bude každý jednotlivý projekt vyúčtován. Finanční prostředky organizace získává především formou darů na bankovní účet. Dary se mohou vztahovat jak obecně k naplnění jakýchkoliv přání, tak mohou být vázány přímo na splnění konkrétního přání,“ dodala Petra Homolová.
Diskuse k článku