Trasa obchvatu Dražic a Drhovic už se nikam posouvat nebude. Rozhodly hlavně zájmy armády
TÁBORSKO – Pokusy ještě posunout trasu připravovaného obchvatu Dražic a Drhovic z koridoru, který je vytyčený v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje, zneklidnily starosty obou obcí natolik, že dohodli schůzku s vedením Ředitelství silnic a dálnic. Schůzka se uskutečnila 6. října za účasti zástupců Dražic, Drhovic, Meziříčí, Tábora a jeho místní části Zahrádka.
„Po letošním setkání generálního ředitele ŘSD Radka Mátla s obyvateli Meziříčí, kde podali proti schválené trase petici, jsme zaznamenali zprávy, že se znovu prověřují jiné trasy než ta, která je v Zásadách územního rozvoje. V Meziříčí si přejí, aby se trasa od jejich obce odklonila. Jenže po zprovoznění dálnice D4 silnice přes Dražice a Drhovice začala fungovat jako propojka na mezi dálnicemi D3 a D4 a zejména nákladní doprava u nás ještě dál dramaticky narostla. My už nemůžeme čekat na prověřování dalších tras a chceme, aby se urychlila výstavba obchvatu v již schválené trase. Chtěli jsme slyšet od zástupců ŘSD jasný scénář dalšího postupu, protože nám jde o to, aby byl obchvat co nejdříve,“ říká starosta Dražic Lubomír Smažík.
Schválená trasa vede severně nad Dražicemi a jižně nad Meziříčím. Směrem od Dražic se ještě před hřbitovem stáčí na jih, kde v Drhovicích prochází územím mezi obydlenou částí obce a areálem bývalých kasáren. Na nynější silnici I/19 se vrací ve směru od Tábora za Drhovicemi před lesem.
„Zájmem Meziříčí je, aby se do hry vrátila trasa jižně od Dražic. Jednoznačně ale zaznělo, že kromě zájmů ochrany přírody na to nepřistoupí armáda, protože má v tomto území jedinou střelnici v Jihočeském kraji a v Drhovicích by tato trasa znamenala přemístění soukromého velkoskladu munice, což je podle všeho nereálné. Starosta Meziříčí Pavel Kolář pak ještě navrhoval, že bychom místo obchvatu mohli počkat na vybudování uvažovaného propojení dálnic D3 a D4 z Plzně směrem na Jihlavu. Ředitel úseku výstavby ŘSD Petr Kůrka ale sdělil, že tento záměr je ve výhledu po roce 2050,“ popsal situaci dražický starosta Smažík.
Cílem je rok 2032
Starostové Dražic a Drhovic jsou s výsledkem schůzky spokojení. Dostalo se jim ujištění, že přípravné práce pro stavbu obchvatu v trase podle Zásad územního rozvoje pokračují. Na konci ledna bylo ukončeno zjišťovací řízení a byl zadán roční biologický průzkum. Nyní ve čtvrtém čtvrtletí bude zadáno výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace vlivu stavby na životní prostředí, což je velká EIA. Pokud by vše pokračovalo podle plánu, obchvat by mohl být hotový v roce 2032.
Petr Kůrka také informoval, že ŘSD podle platné legislativy nepotřebuje souhlas všech obcí pro to, aby obchvat realizovalo. Přesto se snaží důležitost každé stavby vykomunikovat s co největším počtem občanů.
Starosta Meziříčí Pavel Kolář požádal, aby zástupci ŘSD přijeli s vizualizací připravované trasy na setkání s tamními občany. Zástupci Drhovic sdělili, že v jejich obci námitky proti trase podává spolek, vedený rodinou, která žije v Táboře a v obci vlastní rekreační objekt. Obec souhlasí. Připravovanou trasu podpořil i starosta Tábora Štěpán Pavlík.

Diskuse k článku