U zkoušky v autoškole třikrát a dost

Od loňského července došlo ke změně zákona 247 o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Můžete změny přiblížit?
Teď už mají žáci autoškoly v případě neúspěšné zkoušky jen dva opravné termíny. Dřív mohli po půlroce od neúspěšné zkoušky vždy po pěti dnech absolvovat další a další pokusy. Někteří tu byli taky šestkrát. Nyní se tedy umožňuje zkouška a dva opravné pokusy. Vždy se začíná testem u zkušebního komisaře na městském úřadu a i tam platí třikrát a dost. Pokud žák neuspěje ani napotřetí, absolvuje doplňující výuku v autoškole a má znovu tři pokusy na složení testu. Kdyby i pak neuspěl – tedy už celkem pošesté – musí absolvovat kompletně nový výcvik v autoškole.
Jak je to s jízdami?
Stejně. Pro získání řidičského průkazu zákon stanoví zkoušku a dva opravné pokusy. Pokud ani napotřetí žák neuspěje, tak se musí zúčastnit doplňujícího výcviku a má pak další tři pokusy. I tady platí, že pokud celkově napošesté není úspěšný, absolvuje znovu celou kompletní autoškolu. Rozdíl je v tom, že teď na tyto pokusy má žák celkem rok, dřív to bylo půl roku.
Proč došlo na tyto novinky?
Pokud jde o teorii, tak mnozí mladí řidiči k ní přistupovali jako ve škole – stylem: čtyřka stačí. Ale tady se test za ně nikdo nenaučí. My se při výuce pořád ptáme, jestli něčemu nerozumí – a nic, ani si nepíší poznámky. A pak u zkoušky přijdou slzičky. Cílem legislativní změny tedy bylo hlavně to, aby byli mladí řidiči nuceni se pravidla naučit. Protože zkušení řidiči, kteří si přicházejí dělat rozšiřovací zkoušky, ti opravdu chtějí a tento lehkomyslný přístup nemají.
Jak se zpřísnění projevilo v praxi?
Od loňského července dva žáci vůbec neudělali teorii a jízdy taky dva. Minimálně polovina žáků dělá zkoušku napodruhé nebo napotřetí. Když někdo poprvé neudělá test, nabízíme, že látku znovu bezplatně vysvětlíme. Ale někdy není ani zájem. Někteří mladí to jdou napoprvé prostě jen tak zkusit, o tom svědčí i to, že napodruhé, když už se do učení pustí, jsou schopni dosáhnout skoro plný počet bodů.
O kolik se může školné opakovanými pokusy prodražit?
Dnes stojí řidičský průkaz skupiny B na osobní auto 18 500 korun, ale to je cena vycházející z ceny benzínu 35 korun za litr. To není udržitelné. Při opakování teoretické zkoušky se může autoškola prodražit zhruba o 4000 korun, u jízd až o 11 000.
Mluví se také o nových testových otázkách. Z kolika otázek se dnes zadání pro teoretickou zkoušku vybírá?
Dřív bylo celkem 850 otázek, z nichž se pak pro zkoušku vygeneruje 25, dnes je otázek 928. První várka nových otázek přibyla loni v říjnu, teď přišla další 13. února. Na internetových stránkách ministerstva dopravy si lze v sekci eTesty udělat cvičné testy, ale problém spočívá v tom, že ten, kdo si jen tak zkouší testy, nikdy neprojde všech 928 otázek, z nichž vzejde pětadvacítka pro jeho zkušební test. Na školení na krajském úřadu nám říkali, že cílem je, aby do roku 2024 bylo celkem 1400 otázek. Některé otázky teď mají i podobu videa, znázorňují tedy situace v pohybu. To považuji za užitečné. Na druhou stranu na školení padaly dotazy, jestli se vyřadí otázky očividně zastaralé. Dozvěděli jsme se, že by to bylo příliš pracné. Asociace autoškol má snahu o zkvalitnění otázek, aby lidé nad nimi přemýšleli a tím vnímali rizika na silnici.
Jak k tomu přišli žáci, kteří zrovna měli kurz v běhu, že 13. února najednou přibyla do testů spousta nových otázek?
My jsme z Asociace autoškol a od ministerstva dopravy ten termín věděli, takže se týden neskládaly zkoušky a v tom mezitýdnu jsme si nové otázky s žáky prošli.
Jak vidíte úvahy, že by mladí řidiči mohli jezdit autem už od sedmnácti let s dohledem?
Asi by to špatné nebylo, ale ten člověk, který by zajišťoval dohled, by měl také projít výcvikem, aby dítě neučil chyby. Možná si ani neuvědomujeme, kolik chyb máme zafixovaných. Uvedu příklad. Jen málokdo ví, že při odbočování v jednosměrce se má řidič řadit co nejvíc při levém okraji vozovky. Tedy ne na středu nebo vpravo. Jde hlavně o praxi, aby mladý řidič najel co nejvíc kilometrů v provozu, než v osmnácti pak řidičský průkaz dostane. V běžném kurzu pro získání řidičského průkazu B takhle najede při výcviku kolem 550 kilometrů. S dohlížející osobou by mohl od sedmnácti najet podstatně víc. Detaily se ale ještě stále řeší. Já osobně jsem určitě pro, aby pro dohlížející osoby byl taky nějaký kurz.
Co byste řekl k motocyklistům?
Nejdřív si lze dělat v patnácti letech řidičský průkaz skupiny AM pro stroje do konstrukční rychlosti 45 kilometrů v hodině, to jsou babety nebo malé skútry. Já ale říkám, že to jsou vyhozené peníze a všem radíme, aby si rok počkali na řidičák A1. Ze skupiny AM se nedá na A1 oprávnění rozšířit, takže kdo chce v 16 letech řidičák na silnější stroj, dělá autoškolu znovu. Od roku 2016 si tak u nás dělali řidičák AM snad jen dva žáci. Z A1 na silnější motorky se už pak rozšiřovat dá.
Jakou máte zkušenost s povinnými manévry na motocyklu?
Od 1. července loňského roku jsou jízdy u zkoušky rozděleny na dvě části – manévry, které zahrnují deset povinných cviků, a praktickou jízdu. V případě neúspěchu se opakuje už jen to, co žák neudělal. Když se mu něco nepovede v praktické jízdě a manévry má hotové, už je opakovat nemusí.
Ještě nějakou novinku by měli řidiči zaznamenat?
Od letošního ledna se změnil zákon 361 o silničním provozu. Nově platí, že kdo má řidičák skupiny C pro nákladní auta, může automaticky jezdit i s traktorem nebo kombajnem, i když to nemá zapsané v řidičském průkazu. Dopíší mu to tam při nejbližší výměně.
Proč nastala tato změna?
Bylo to odůvodněno tím, že v zemědělství chybí řidiči a cizinci, kteří přicházejí, mají jen skupinu C a neměli řidičák na traktor. Tato změna, kdy k oprávnění C automaticky patří i traktor a kombajn, je podle evropské směrnice. Ale traktor si lze udělat i samostatně a my takové kurzy taky nabízíme.
Autoškola Tollinger zajišťuje získání řidičských průkazů na motocykly, osobní i nákladní auta a traktory. Tedy ve skupinách AM, A1, A2, A, B, B+E, B96, C, C+E a traktory, neboli vše kromě autobusů. Mimoto nabízí přezkoušení z odborné způsobilosti po odnětí řidičského průkazu a referentské školení řidičů. Autoškola Tollinger je také akreditovaným školícím střediskem řidičů. Autoškolu tu loni absolvovalo 160 lidí.
Diskuse k článku