V Českých Budějovicích se od ledna zdraží MHD

Úprava cen se dotkne jednotlivých i časových předplatních jízdenek. Za základní šedesátiminutovou jízdenku zaplatí nově cestující 20 Kč, tedy o 4 Kč víc než nyní. O 5 Kč naopak od 1. ledna zlevní SMS jízdenka na srovnatelnou cenu. Celodenní jízdné pak bude stát 75 Kč, resp. 25 Kč v jeho zlevněné verzi.
Také částka za pořízení časové předplatní jízdenky se od nového roku zvýší, a to zhruba o 10 procent. Osobám s nárokem na přepravu za speciální cenu nabídne Dopravní podnik roční kupóny za 500 Kč. Výjimkou budou váleční veteráni, účastníci odboje a odporu proti komunismu a držitelé medaile prof. MUDr. Janského za dárcovství krve, kteří i v následujícím období budou moci využít služeb MHD za 200 Kč ročně.
Cena 500 Kč za roční kupón bude nově platit i pro seniory ve věku 65 až 75 let. Novinkou je, že osobám nad 75 let věku bude nově umožněno cestovat bez zakoupení jízdního dokladu. K tomu budou moct využít např. občanský průkaz.
Již zakoupené časové předplatní jízdenky budou jejich držitelům platit až do konce období uvedeném na jízdním dokladu. Co se týče jednotlivých jízdenek, které si např. cestující nakoupili do zásoby, bude možné je s doplatkem vyměnit v informačních kancelářích DPMCB. O spuštění výměny papírových jízdenek bude Dopravní podnik s předstihem informovat jak cestující, tak i externí prodejce.
Moderní odbavovací systém umožní cestujícím od nového roku zakoupit jízdenky přímo ve vozech, nabídku jízdného zákazníci naleznou také v připravovaném e-shopu DPMCB.
„K nepopulárnímu navýšení cen jízdného jsme přistoupili neradi, jsem ale přesvědčen, že se jedná o jediný způsob, jak dále kvalitu českobudějovické MHD rozvíjet. Náklady na její provoz letos o 21 milionů korun převýšily tržby z jízdného včetně sjednaných kompenzací. Pokud bychom jedny z nejlevnějších jízdenek v Česku měli udržet, museli bychom snižovat dopravní výkony nebo ty stávající udržovat na úkor vyšších kompenzací od objednatelů,“ říká ředitel Dopravnho podniku Slavoj Dolejš.
Provozní náklady Dopravnímu podniku stoupají kvůli rostoucí ceně energií, pohonných hmot či náhradních dílů. Zásadní roli sehrává i limitní situace na trhu práce, ve kterém se profesionální řidiči autobusů hledají obtížně. Dopravní podnik se je proto snaží motivovat náborovými příspěvky, benefity i navýšením hodinové mzdy. K jejímu zvýšení přistoupil v průběhu září i z důvodu motivace současných zaměstnanců Dopravního podniku.
Linkové autobusy mají podle jihočeského koordinátora dopravy JIKORD zůstat na současných cenách do června a vlaky do roku 2023.
Diskuse k článku