V Milevském muzeu budou k vidění auta i dobové plakáty z Mototechny a Tuzexu - Jižní Čechy Teď!
11. 6. 2025 12:48

V Milevském muzeu budou k vidění auta i dobové plakáty z Mototechny a Tuzexu

V Milevském muzeu budou k vidění auta i dobové plakáty z Mototechny a Tuzexu
Zobrazit galerii (3)
V Milevském muzeu budou k vidění auta i dobové plakáty z Mototechny a Tuzexu

MILEVSKO – Publicista Martin Kupec a Milevské muzeum opět po třech letech spojili síly a připravili společně výstavu dobových automobilových plakátů a prospektů. Tentokrát Mototechny a Tuzexu z let 1949 až 1990.


Vystaven bude výběr toho nejzajímavějšího ze sbírky Martina Kupce, který zároveň uvedl na trh i knihu Mototechna 2, pokračování úspěšného prvního dílu. Slavnostní vernisáž výstavy se uskuteční v sobotu 14. června od 14 hodin a její součástí bude také představení historických vozidel, prodávaných kdysi v Mototechně a Tuzexu, před budovou muzea na druhém nádvoří Milevského kláštera. Veteránských skvostů má dorazit kolem stovky. Výstava plakátů pak potrvá v Milevském muzeu až do 7. září. Martin Kupec v rozhovoru prozrazuje víc.

Proč jste pro chystanou milevskou výstavu zvolil téma vozů z Mototechny a Tuzexu?

Zejména proto, že tohle obsáhlé téma našich tehdejších monopolních prodejců automobilů do roku 1990 ještě nebylo na výstavě použito. Mé sbírky obsahují nepřeberné množství materiálů k této tématice. Teď se rozhoduje, co se do výstavy z plakátů a prospektů vejde a co se musí bohužel vyřadit. A dalším důvodem je fakt, že o Mototechně jsem už napsal dvě knihy v češtině a jednu ve slovenštině, tak jsem v tom informačně hodně ponořený. Knihu o tuzexových vozech připravuji na příští rok.

Připomeňme ještě snad pro ty, kteří dobu před rokem 1990 nepamatují, že Mototechna byl národní podnik pro prodej vozů obyvatelstvu za koruny s pobočkami ve všech větších městech. Byla i v Milevsku na Hůrkách. Naopak podnik zahraničního obchodu Tuzex prodával vybrané zboží včetně automobilů pouze za tzv. bony, což byly poukázky nahrazující valuty a přístup k nim měli oficiálně zejména lidé vydělávající v zahraničí v tvrdé měně. Získat se daly bony i nelegální cestou od veksláků za vyšší směnný kurz, což je dobře vidět ve známém filmu Bony a klid z roku 1987.

Jak je nadcházející výstava koncipována a jaká vozidla přijedou na setkání 14. června?

Expozice je sestavena stejně jako v knize podle jednotlivých automobilových značek, které budou chronologicky seřazeny podle roků jejich prodeje na tehdejším československém trhu. Výstava bude ještě tradičně doplněna o modely aut v různých měřítkách a další dobové artefakty. S týmem pana ředitele muzea Vladimíra Šindeláře byla při organizaci vždy velmi dobrá spolupráce.

Co se týká srazu skutečných vozidel, tak bych rád měl co nejširší zastoupení různorodých značek jak z východního bloku, tak dovážených ze západu. Už mám dojednané různé vozy značek Fiat, Renault, Simca, Chrysler, Lada, Volha, Wartburg, Trabant, Zastava, Dacia, ale i méně známé vozy jako Daewoo Racer, Toyota Corona nebo Citroën GS. Samozřejmě budou zastoupeny i škodovky, které byly v Mototechně nejprodávanější značkou. Většina vozidel byla prodávána v obou prodejních organizacích, některé pouze v Tuzexu. Bylo tomu ojediněle i naopak, například zmíněný korejský licenční Opel Daewoo Racer se v letech 1989 až 1990 prodával pouze v Mototechně.

Pojďme se ještě zastavit u vaší nové knihy Mototechna 2. Co v ní motorističtí fanoušci najdou nového?

Druhý díl knihy o historii Mototechny, našeho někdejšího monopolního prodejce automobilů, přináší kompletně nový obrazový obsah. Opět čtenářům ukáže, že propagace Mototechny i zahraničních výrobců vozů, tištěná v češtině pro náš trh do roku 1990, byla pestrá a velmi kreativní. Kniha zachycuje další nově sesbírané plakáty a prospekty této éry, doplněné o technické údaje, prodejní ceny a historii konkrétních vozidel. Součástí publikace, která má 32 kapitol, je i dosud nezpracované téma prodeje osobních automobilů u našich tehdejších sousedů v NDR, Polsku a Maďarsku. Speciálním bonusem pak jsou informace o tom, čím tehdy jezdili naši známí zpěváci, herci či sportovci. Kniha bude pro zájemce k dispozici i na výstavě.

Jak se vám „dvojka“ připravovala z hlediska shánění dalších propagačních podkladů? Přece jen jich v prvním díle bylo zveřejněno hodně.

Čerpám ze svých sbírek a stále je doplňuji. V konkrétních případech pomáhají i kolegové sběratelé či publicisté, známe se mezi sebou. Jak víte, systematicky sbírku buduji posledních zhruba 13 let a stále mě překvapují některé nové věci, které mi dosud byly utajeny. V tom je sběratelství zajímavé a přináší radost a pozitivní momenty. Občas někde něco zahlédnu v nabídkách nebo na výstavách, kterých se zúčastňuji, ať už jako host, nebo přímo se svým stánkem Martin Kupec Collection. Jezdím nakupovat i na výstavy v zahraničí. Co je zajímavým zdrojem, to jsou i starší české filmy, kde se občas na zdi mihne nějaký mně neznámý dobový automobilový plakát. Nevěřili byste, co se jich takto dá zachytit. Horší je pak je sehnat.

Jakou další knihu nebo výstavu chystáte?

Letos se bude ještě realizovat knižní projekt se Škoda Auto o jejich zahraničních afilacích, který připravuji v česko-anglické verzi s podporou automobilky ke 130. výročí její existence. Dále budou postupně vznikat knihy o vojenských a hasičských speciálech značky Tatra. To vše bude v této ediční řadě publikací o propagaci a reklamě, o kterou je mezi čtenáři a motoristickými příznivci setrvalý zájem. Zároveň připravuji trochu jinak zaměřenou edici, kde budou hrát auta stále velkou roli. Z výstav bude kromě Milevska pokračovat další expozice v Lučanech, s největší pravděpodobností na soutěžní vozy Škoda 130 RS, které letos slaví 50. výročí od své premiéry.

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.