V Milevsku koncertovaly dětské pěvecké sbory, aneb Že lidovky nejsou cool může tvrdit jenom vůl…


































MILEVSKO – Plný sál nadšených diváků a na pódiu se vystřídalo téměř sto účinkujících. Takový byl 47. ročník koncertů dětských pěveckých sborů. Ve čtvrtek 22. května se kromě čtyř místních pěveckých těles představil také Dětský pěvecký sbor Muzika z Ostravy-Poruby.
Diváky přivítal v roli moderátora ředitel milevské základní umělecké školy Jan Gröger. Jako první vystoupil pěvecký sbor právě této školy – Milevské notičky pod vedením Gabriely Molové. Ta byla zároveň autorkou první zazpívané skladby – Hymny milevských notiček. Za klavírního doprovodu legendy milevského sborového zpěvu Anděly Maršálkové děti zazpívaly jak lidové písně, tak například skladby autorské dvojice Jaroslav Uhlíř a Zdeněk Svěrák.
O tom, že jsou Uhlíř a Svěrák oblíbení autoři, svědčí i to, že sbor 1. ZŠ Milevsko, který vystoupil jako druhý, interpretoval hned tři jejich písně. Pod vedením Veroniky Palusové a za klavírního doprovodu Miroslavy Koutníkové děti zazpívaly také píseň Jiřího Pavlici Dřímotěnka a nechyběla ani lidová písnička.
Jako třetí se představil pěvecký sbor 2. ZŠ Milevsko. Sbormistrem je Miroslav Martínek, který sbor zároveň doprovázel na kytaru. Na kontrabas mu sekundoval Miloš Zvonař. Vsadili na jistotu a předvedli pásmo písní od skupiny Čechomor – Proměny.
Poté přišel na řadu Milevský dětský sbor. Sbormistryně Gabriela Molová se zpěváky nacvičila dvě písně Emila Hradeckého – Jatelinka drobná a Janíčku, Janíčku. Zazněla však i světoznámá píseň Karla Jenkinse Adiemus a také Siyahamba – africká píseň svobody, která se stala symbolem mezinárodní solidarity v boji proti apartheidu. Na klavír sbor doprovázela Marie Farová.
Jako třešnička na pomyslném koncertním dortu vystoupil na závěr host až z Ostravy-Poruby. Pěvecký sbor Muzika ze základní školy Josefa Valčíka uvedla jedna ze dvou sbormistryň, Pavla Dědičová. Ta poděkovala Gabriele Molové za možnost v Milevsku vystoupit. Druhou sbormistryní Muziky je Lenka Roupová.

Následovalo vystoupení ostravských dětí, zaznělo celkem osm skladeb za klavírního doprovodu Michaely Homolové. Každou píseň uvedla tématická básnička – ať už šlo o spirituál, nebo skladbu ve stylu rock-and-rollu.
Před písní Sadaj, slniečko horúce několik zpěváků opustilo pódium a odešlo do prostoru pod balkon až za diváky. Zpočátku to vypadalo, že mají přestávku. O to větší bylo překvapení, když se rozezněl zpěv z pódia a odpovídal mu zpěv z hlediště. Opravdu zajímavé využití prostoru a zvuku – i bez použití moderní audiotechniky.
Že lidové písně nejsou cool, to může tvrdit jenom vůl.
Interpretaci lidové písně Ešce som sa neoženil pak ostravští zpěváci uvedli krátkou, ale výstižnou básničkou: Že lidové písně nejsou cool, to může tvrdit jenom vůl. Vysloužili si tím bouřlivý potlesk – stejně jako po závěrečné skladbě čtvrtečního koncertního večera v milevském domě kultury.
Je Gabriela Molová Gabka nebo Gábina? Kdo skládá sboru Muzika básničky? A jak hodnotí ostravští hosté výkon milevských sborů? Dozvíte se ve středečním vydání Milevských novin.
Diskuse k článku