V Plané ode dneška jezdí přes Lužnici po novém mostě
Obloukový most v modré barvě je dlouhý téměř 82 metrů a zhovoten je bez středového pilíře. Nahradil betonové přemostění, které již bylo na hranici životnosti. Investorem, který uhradil přes 220 millionů včetně DPH, je Jihočeský kraj. Zhotovitelem bylo sdružení firem Colas CZ a Firesta Fišer. Slavnostní chvíle se zúčastnilo i dost místních obyvatel. To překvapilo i hejtmana Martina Kubu (ODS).
„Nebývá zvykem, aby na otevírání dopravní stavby přišlo tolik veřejnosti. Je vidět, že most je v Plané součástí života. Předseda představenstva a generální ředitel firmy Colas Tomáš Krones si všiml, že se potkáváme letos už při otevírání třetí dopravní stavby. Prý se v jižních Čechách pořád stříhají pásky. To je dobře, to jsme chtěli. Jsme kraj velký rozlohou a s menším počtem obyvatel v porovnání s jinými kraji, tudíž místa spojuje skoro nejvíc kilometrů silnic a mostů. V kvalitě mostů jsme v rámci republiky na druhém místě hned za Karlovarským krajem, který je rozlohou mnohem menší. Jen do mostů letos dáváme 500 milionů,“ zmínil hejtman Kuba a řekl, že je sice doba internetu a mobilních aplikací, ale most se bez chlapů v oranžových vestách nepostaví. Požádal šéfa firmy Colas, aby svým zaměstnancům i pracovníkům firmy Firesta Fišer vyřídil poděkování. „Vážíme si firem, které umí dělat kvalitní práci,“ vzkázal hejtman.
Tomáš Krones zmínil, že to je poprvé, kdy si někdo při stříhání pásky vzpomněl na lidi, kteří dílo staví. „A myslím, že s láskou,“ dodal s tím, že v jižních Čechách je cítit drajv. „Slibuju, že na most už se nevrátíme,“ řekl šéf Colasu obyvatelům, Prozradil, že už je firma Colas CZ v Plané na druhé stavbě. Stavěla teplárnu, teď most. „Kdybyste měli něco do třetice, třeba zimní stadion..,“ obrátil se na starostu Jiřího Rangla. Ten podotl, že zimní stadion už v Plané mají.
Řeč přišla i na vícepráce – na přání města Planá nad Lužnicí se sítě převáděné přes řeku nezavěšovaly pod nový most, ale ukládaly se do kolektoru pět metrů pod dno řeky. Přišlo to na 30 milionů. Most se tak klene ve své modré kráse a čisté linii. Kupodivu nemá žádný název. „My mu asi budeme říkat Třetí. První most býval v místě, kde se teď jezdilo přes provizorní most během stavby, druhý byl ten, co se zboural kvůli tomuto třetímu mostu,“ zmínila Hana Tůmová ze Zářečí. Nebyla sama, kdo by si přál, aby zůstal pro pěší zachovaný i provizorní most, přes který je to pro obyvatele druhého břehu do centra Plané blíž. To se ale Plánským bohužel nesplní. Provizorní most bude nyní demontován a poslouží zase jinde.
Starosta Plané Jiří Rangl řekl: „My jsme se na most strašně těšili. Je pro nás velice důležitý, protože ostatní mosty jsou daleko.“ Připomněl počáteční dopravní problémy na průtahu Planou po zahájení stavby, to se vyřešilo třícestným semaforem, poděkoval krajskému úřadu za rychlé operativní kroky. Pak už řidiči čekali maximálně dvě tři minuty.
To všechno je u konce, doprava v Plané se dneškem vrací do starých známých kolejí.



Diskuse k článku