V Temelíně zavádí vnitroareálovou autobusovou linku. Má snížit dopravní zátěž uvnitř elektrárny




TEMELÍN – Nová linka je součástí pilotního projektu, jehož cílem je snížit počet aut v areálu největší české elektrárny Temelín, zvýšit bezpečnost dopravy a zrychlit přesuny pracovníků. Zatím bude autobus jezdit během odstávky prvního bloku, kdy je v areálu elektrárny největší provoz.
Přímá vzdálenosti mezi některými budovami v areálu o rozloze 123 hektarů dosahuje téměř dvou kilometrů. I to je důvod, proč se v přísně střeženém areálu běžně pohybují desítky aut, jejichž počet se v odstávkách ještě výrazně zvyšuje. Před vjezdem dovnitř prochází mimořádně přísnou a náročnou kontrolou.
„Jednoduše chceme snížit počet aut v areálu, zkrátit čekací doby pro nákladní vozy s materiálem, ale zároveň nesmíme připustit, aby to mělo negativní dopad na zaměstnance nebo dokonce průběh odstávky,“ říká Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.
Linka je pro všechny pracovníky v areálu k dispozici zcela bezplatně. Od zavedení hromadné vnitroareálové dopravy očekávají energetici i snížení emisí skleníkových plynů spojených s provozem aut se spalovacím motory. „Jde o pilotní projekt, takže z ekonomického hlediska nemá smysl pořizovat například elektrobus a využijeme smluvního dopravce. Pokud se ale systém osvědčí a rozšíříme ho i na další období, určitě o tom budeme uvažovat,“ dodává Jan Kruml.
Zkušenosti přitom mají energetici už s využíváním cyklobusů pro návoz zaměstnanců do práce. Jejich zavedením před třinácti lety energetici ročně o tunu sníží emise oxidu uhličitého spojené s dopravou do zaměstnání. „Služba ať už v podobě cyklobusů nebo vnitropodnikové linky nám dává smysl z hlediska péče o zaměstnance, bezpečnosti i životního prostředí. Navíc další přínosy pro životní prostředí bude mít i postupný přechod na elektromobily, který nás v ČEZ do roku 2030 čeká. Jen v Temelíně to znamená výměnu 150 aut za elektromobily a vytvoření dalších téměř devadesáti dobíjecích míst,“ konstatoval Bohdan Zronek, ředitel divize jaderná energetika a člen představenstva ČEZ.
Autobus bude v provozu každý pracovní den od 6 do 15 hodin. Na přibližně pětikilometrovém okruhu se nachází jedenáct zastávek, které rovnoměrně pokrývají prakticky všechny budovy v areálu elektrárny. Jeden okruh autobus objede za dvacet minut.
Z první zastávky před hlavní administrativní budovu bude vyjíždět vždy po půl hodině. První spoj vyrazí v 6 hodin, poslední v 14.30 hodin. Zastávky budou přehledně označeny a z bezpečnostních důvodů nebude možné nastupovat či vystupovat mimo ně.
Marek Sviták
Diskuse k článku