V Týně začala výstava Expo 2020. Unikátem je háčkované tělo i se všemi orgány
































„Výstava s názvem Expo Týn se koná sice teprve podruhé, ve skutečnosti však jde již o pátý ročník letní výstavy. Tato výstava navazuje na Symposium drobné grafiky, jež se koná v první polovině června. Každým rokem se na symposiu zpracovává určité téma. S letošním tématem přišla místní doktorka Hana Králová, která galerii oslovila s myšlenkou uskutečnit projekt věnující se člověku v jeho celistvosti, to znamená pojímání člověka jako propojení všech složek lidskosti, ve smyslu fyzična, duševna, duchovna a sociálna,“ uvedla výstavu kurátorka galerie Petra Svoboda Herotová.
Zahájení vernisáže a představení umělců, kteří svými díly přispěli na Expo Týn 2020, proběhlo v parku u řeky. Pro návštěvníky zde bylo nachystané posezení a podium, kde vystupovala skupina Soul sisters. „Výchozím bodem instalace byla strategie spolupráce a reagování na prostor. Výsledkem je specifické galerijní prostředí vybízející člověka k aktivní účasti mentální, kontemplativní i fyzické, kde může poznávat a zažívat. Počáteční téma však na diváka nevyskočí na takzvanou první dobrou, v každé práci však nalezneme podnět, který o něm vypovídá,“ říká Petra Svoboda Herotová.
Instalace děl v galerii má charakter pomyslného organismu, prostoru, kde se něco společného událo a může dál pokračovat. Každá z vystavených prací se tématu člověka určitým způsobem dotýká. Hned při vstupu do galerie může návštěvník zažít hřejivý pocit díky specifické barvě interiéru, která se nazývá tělovka a pochází z rukou malířky Patricie Fexové. U vstupu do galerie upoutají zrak návštěvníka grafiky Evy Volfové a Václava Kočího. Václav Kočí také pro tuto místnost navrhl designové křeslo. V průchozím prostoru se nachází objekt Plavkyně od Jana Pfeiffera, který byl představen třemi tanečnicemi ze souboru Kredance u břehu řeky Vltavy.
Křivky a vlny znázorňují plavkyně
„Před deseti lety se mi zdál sen, že si beru plavky a jdu si zaplavat do galerie. Galerie byla hezky zatopená a díla byla nad vodou, takže všichni návštěvníci plavali jak paní radová a dívali se na ně takto. Trvalo asi deset let, než mě oslovili do galerie Lázně v Liberci, abych něco takového udělal tam. To jsem nemohl odmítnout a ten svůj sen jsem si takto oživil. Jedna z těch částí byla plavecká, takže to moje dílo je vlastně takovou stylizací vln, křivek lidského těla, jsou tam tři tanečnice. Je tam taky zastoupený modrý prvek, prvek vody a harmonizace a jakési něžnosti, když se koukáme na to plovoucí lidské tělo,“ říká ke svému dílu Plavkyně Jan Pfeiffer.
Eva Koťátková si pro svoje intervence vybrala niky, kam nainstalovala své koláže. „Jedná se o takzvanou prostorovou koláž, fragmenty těl lidských bytostí, předmětů a různých situací, z kterých se skládá dohromady jakýsi celek. Já s takovými prvky, jako je vydělování a vystřihování něčeho z kontextu, pracuji už dlouho a je pro mě svým způsobem osvobozující, když mohu takto osvobozovat nějaké příběhy, situace a lidi. Už tři roky pracuji se svou dcerou na tom, aby se rozmluvila a vzhledem k tomu, že stále nedochází k nějaké aktivní spolupráci, kterou bychom s ní chtěli navázat, začali jsme už z nějaké zoufalosti používat i tyto umělecké prvky,“ říká Eva Koťátková ke své grafice.
Ve velké místnosti se také nachází mohylová keramika z Vltavotýnska a grafická díla Rudolfa Samohejla.
„Zdědil jsem nějaké pozemky a když jsem se po nich procházel, zjistil jsem, že nacházím drobné úlomky keramiky. Nasbíral jsem na poli několik takových úlomků a snažil jsem se je identifikovat. Přišel jsem na to, že jejich stáří je odhadováno na 3 500 až 1 800 let před naším letopočtem. Přišel jsem na to, že v takových vázách se dříve uchovávaly potraviny nebo zpopelnělí zemřelí. Mně to přišla jako taková hezká paralela ke stavu, ve kterém právě teď jsme,“ říká Rudolf Samohejl. Rudolf Samohejl skládal jednotlivé úlomky nalezené keramiky na papír do tvaru vázy tak, jak si myslí, že kdysi vypadala. Poté tento návrh vytiskl na papír. V pravé části místnosti už pak visí grafická podoba těchto váz tak, jak opravdu mohly vypadat ve skutečnosti.
Miroslav Petřík pak svoji grafiku stromu/člověka představil ve výklenku galerie. Dvorek galerie umělci propojili v místo aktivit. Rudolf Samohejl nanesl na původní tabule černou tabulovou barvu, aby si děti mohly kreslit a propůjčil jim také svou sochu ping pongového stolu ke hře. Eva Koťátková se pak postarala o obrázky na tabulích na dvorku. Nad dvorkem je také zavěšeno prádlo. Jedná se o instalaci Dominika Langa, která mimo jiné může připomínat fakt, že se v domě U Zlatého slunce skutečně ještě do nedávné doby bydlelo. V černé kuchyni je nainstalovaná projekce Patricie Fexové, jedná se o statický videoobraz, který zobrazuje mužskou a ženskou postavu stojící v prostoru.
„Kompozice odkazuje na destičku umístěnou jako vzkaz pro případné mimozemské civilizace v roce 1972 na palubě sondy Pioneer 10, která jako první prozkoumala planetu Jupiter,“ dodává Petra Svoboda Herotová.
Háčkovaná žena
Vyvrcholením vernisáže bylo představení díla Vlasta, což je ručně háčkovaný model lidského těla, na kterém se podílela více než desítka žen z Týna nad Vltavou a okolí a tento projekt vznikal téměř dva měsíce. „Moje původní myšlenka byla, že bych se ráda podílela na nějaké výstavě pro děti, která by byla trochu edukační a hravá. Chtěla jsem výstavu, kde by si mohly děti věci osahat a přijít samy na to, jak funguje lidské tělo, jednak anatomicky, jednak fyziologicky, histologicky a tak dále. Fungování lidského těla totiž nabízí hodně možností, jak by se dalo využít. Petře Herotové se toto téma velmi zalíbilo. Domlouvaly jsme se na tom už v roce 2018,“ říká Hana Králová, iniciátorka projektu Vlasta.
Hana Králová bude taky v pátek 14. srpna vést edukační kuchyňku v galerii, kde bude dětem ukazovat na háčkovaných modelech orgánů, jak správně lidské tělo funguje a kde jednotlivé orgány leží. Háčkovaný model Vlasty bude k dispozici po celou dobu edukační kuchyňky a její tělo bude zároveň sloužit jako edukační nástroj.
Návštěvníci mohou výstavu navštívit až do 27. září vždy od úterý do neděle od 13 do 17 hodin. Během této doby proběhne ještě jedna komentovaná prohlídka výstavy, která ponese název Zoom na Expo a ta se bude konat 27. září.
Diskuse k článku