Ve Strakonicích mají MHD zadarmo a neplatí za odpad. Jak to dělají?

Začněme městskou hromadnou dopravou. Jaký má město rozpočet a kolik na MHD doplácíte?
Hospodaříme ročně s částkou kolem 600 milionů korun. Princip rozpočtu je stejný jako domácí kasa. Dostáváme příspěvky od státu a od lidí, na druhé straně jsou tu různé daně, které vybíráme a různé služby, které lidem platíme. Musíme s rozpočtem vystačit. Na ztrátu z MHD doplácíme společnosti ČSAD Sttrans kolem jedenácti milionů. Můžeme si dovolit vyjít v něčem lidem vstříc a není to žádný komunismus. Je to řešení situace a kompenzace toho, co by měl dělat stát. Stát lidi bere víc a víc na hůl, přenáší povinnosti na obce. My cítíme sociální zodpovědnost a snažíme se ji realizovat plošně. Neupřednostňovat obírání bohatých a dáváním chudých, snažíme se být rovní. Když chceme lidem v něčem pomoci, musíme to kompenzovat šetřením na jiných věcech.
Co vás vedlo k rozhodnutí nabídnout lidem MHD zadarmo?
MHD provozuje ČSAD Sttrans a když jsme počítali příjmy, které z toho plynou, tak to byl zhruba milion ročně. Je to dáno tím, že cena jízdenek musí být limitovaná, nemůže pokrývat veškeré náklady, aby lidé vůbec jezdili. Pak tu byly slevy pro důchodce, školáky, ti v podstatě jezdili zadarmo. Takže pro plné jízdné tu zbyla kategorie pracujících, kteří stejně většinou jezdí auty. MHD využívají nízkopříjmové skupiny, které mají slevy, takže výběr jízdného byl omezený. Když jsme spočítali, kolik by stáli revizoři, pokladny, tisk lístků, měnění drobných, zdržování placením jízdného při nastupování, tak jsme usoudili, že když tyhle peníze nevynaložíme a dáme lidem MHD zadarmo, vyjde to nastejno. Zbytek dotace je ztráta provozovatele, kterou bychom stejně platili. Výběr milionu za jízdné obětujeme za cenu, že nemáme náklady s vymáháním pohledávek, jejichž vymožení je u těch nízkopříjmových skupin stejně nejisté. My jsme letos odepisovali pohledávky města ve výši šest milionů. Byly to staré pohledávky z doby, kdy se ještě jízdné i odpad platily. Pak platíme exekutorům, vymáháme a stejně nevymůžeme. Kvůli milionu se nám nevyplatí vést takovou agendu. Když ji bezplatným jízdným vypustíme, máme čas na práci a přemýšlení, kde ušetříme jinde.
Je teď MHD víc využitá?
Jsou linky, kde jezdí autobus neplný, jinde zas jezdí přeplněný. Je to takový kompromis, my bychom potřebovali některé linky posílit, některé zrušit, ale to by byl smysl městské dopravy narušený. I když jede autobusem deset lidí, tak je někam přepravíme a nejedou autem, čili je to ekologické, řeší se tím i přeplněná parkoviště. Lidé si dojedou kamkoliv busem. Stejně je to hlavně přeprava osob, které by měly slevy. Jízdné bychom vybírali minimální. Ráno a odpoledne jezdí hodně dětí, dopoledne jezdí senioři na nákupy do obchodní zóny nebo k lékaři.
Ubylo dovážení dětí auty do škol?
…
Celý rozhovor přinášejí aktuální Jihočeské týdeníky.
Diskuse k článku