Ve Vodňanech se už nebudou stydět za autobusové nádraží - Jižní Čechy Teď!
17. 3. 2019 10:21

Ve Vodňanech se už nebudou stydět za autobusové nádraží

Zobrazit galerii (2)
Ve Vodňanech se už nebudou stydět za autobusové nádraží
VODŇANY – Město koupí pozemky vodňanského autobusového nádraží od dosavadního vlastníka společnosti Doprava Záruba za devět milionů korun. Rozhodlo o tom únorové zastupitelstvo. Koupě nádraží včetně převedení práv a povinností provozovatele prošla těsně. Jedenáct hlasů pro a devět zastupitelů se zdrželo hlasování. V téměř dvouhodinové diskusi došlo i na ostřejší výměny názorů.

Ve Vodňanech se už nebudou stydět za autobusové nádraží - Jižní Čechy Teď!

Debatu sledovali i ředitel společnost Miroslav Záruba a jeho konkurence generální ředitel ČSAD Busem Vladimír Homola. Autobusy obou společností zajišťují ve Vodňanech přepravu cestujících. Paradoxně ovšem na dvou místech, což je pro lidi dost nepřehledné. Kvůli nedomluvě si totiž ČSAD Busem zřídilo svou zastávku u vlakového nádraží. Nové vedení města má v tomto jasnou prioritu. Chce nádraží stmelit a především zmodernizovat, aby se za něj už nemuselo stydět. I toto při jednání zaznělo.

Slovo na úvod si vzal Radek Čejka (Vodňany 2022). „Přemýšleli jsme, kam nádraží umístit, ale jako nejlepší se nám zdá být současná poloha. Myslím, že když naši předkové autobusové nádraží zakládali, zvolili vhodnou variantu. Blízko je vlakové nádraží, parkoviště i centrum,“ uvedl. Zmínil, že každoročně městem projede v průměru přes 38 tisíc spojů. Když se k tomu připočítají spoje se zastávkou u vlakového nádraží, jde o téměř 90 tisíc spojů, protože se to násobí dvěma. „Hráli jsme si s možností umístit nový dopravní terminál blíže k vlakovému nádraží, ale pozemky tam patří Českým drahám a jednání s nimi je na dlouho,“ dodal.

Čejka nastínil i vizi, kdo by měl nádraží provozovat. Zpočátku by mohlo být ve hře městské hospodářství, než proběhne výběrové řízení na provozovatele. Zájem zatím mají dva největší dopravci ČSAD Busem a ČSAD STTRANS. „Například ředitel ČSAD Busem je ochoten přesunout své zastávky od vlaků zpět na stávající nádraží, ale má podmínku, že vlastníkem nádraží bude město a že se zvedne komfort pro řidiče i cestující. Je tu dále možnost zavést do Vodňan nové spoje, které tu dosud nebyly,“ poznamenal Radek Čejka.

Resuscitace původního projektu

Pavel Šťástka (Vodňany 2022) doplnil, že projektová dokumentace je osm let stará a stavební povolení, které bylo tehdy vydáno, bohužel propadlo. „Každopádně je to dobře zpracovaný projekt a může se použít, maximálně trochu přepracovat. Autor projektu slíbil, že až to bude aktuální, neprodleně nové podněty zapracuje. Po osmi letech jsou samozřejmě jiné trendy ve stavebnictví. Příští rok bude poslední možnost žádat o dotaci na terminály. To by byla velkorysá varianta. Pokud dotace nevyjde, museli bychom jet na etapy, prostě postupovat skromnější salámovou metodou,“ řekl.

Opozici chyběla čísla

Blanka Vykusová (KSČM) měla zásadní dotaz: „Není mi z materiálů jasné, o čem máme rozhodovat. Každý je jiný. Zdá se mi nefér, že jsme nedostali podklady k ekonomické části a jsme tu utvrzováni, že to bude v pořádku. Záměr koupit nádraží podpořím, ale nemůžu zvednout ruku přímo pro koupi, protože nemám relevantní informace. Mluvilo se tady o finanční návratnosti. Podotýkám, že není smyslem města, aby vytvářelo jen zisk, ale starat se o to, aby se tady dalo bydlet a žít. Respektive slušně žít. Nedovedu si představit, jak by opravené chodníky mohly generovat zisk. Myslím, že tento argument byl podpásovka.“ K jejímu názoru se připojili další zastupitelé.

Například Jiří Faktor (Město a venkov) konstatoval, že ani finanční výbor nedostal ekonomickou analýzu provozu, byť o ni žádal. Zajímalo ho také, kolik bude stát přepracování původního projektu, znalecký posudek či právní služby.

Radek Čejka ubezpečil, že autor projektu nebude požadovat horentní sumy. Konstatoval, že posudek, právní služby a projekt se vejdou do sto tisíc korun, což je adekvátní a hlavně podložené odborníky. „Jednání byla napresovaná, konala se skoro denně, berte to jako omluvu, že jsme nestihli připravit podklady,“ řekl.

Stanislav Podlaha (ODS) měl problém s informací, že by zpočátku mělo nádraží obhospodařovat městské hospodářství. „Když jsem chtěl informace o rozpočtu městské ubytovny, za čtyři roky jsem je nedostal. Mám obavy, že bychom přesné kalkulace ohledně provozu nádraží nikdy nedostali,“ poznamenal.

Milan Kodádek (Vodňansko) souhlasil s tím, že mít namísto dvou nádraží jedno je dobře, protože stávající stav ho trápil už v minulosti. Uvítal přítomnost ředitele Homoly: „Protože vím, že pan Homola je lišák, zeptám se ho přímo – vrátíte se s autobusovou dopravou v případě, že vyhrajete výběrové řízení?“

Ředitel Homola ironicky poděkoval za tak neobvyklé představení své osoby a odpověděl: „Město Vodňany je seriózní partner. Pokud bude mít nádraží na úrovni, aby bylo jakousi vítací bránou, samozřejmě chceme spolupracovat. Myslím, že si lidé nezaslouží být rukojmími, když se budeme přetahovat.“

Květoslava Louženská (ODS) uvedla: „Dojíždí sem spousta dětí z okolních vesnic, mám trochu strach, že kdyby se vedení města nedokázalo domluvit s panem Zárubou a ten se rozhodne, že to prodá, tak komu – jinému dopravci, soukromníkům a bude tady tržnice? Preferuji, aby se nádraží koupilo, a to hlavně kvůli občanům a dětem.“

Kdo je řádný hospodář?

Názory si vyměnili ještě Robert Huneš (KDU-ČSL) s Blankou Vykusovou. Robert Huneš řekl, že město je povinno chovat se s péčí řádného hospodáře a že cenu v místě a čase obvyklou neurčují subjektivní pocity zastupitelstva, proto byl zadán posudek soudnímu znalci. „Opozice se dobře připravila, rozdělila si úkoly a otázky. Je právem opozice se ptát, ale koalice se musí chovat jako správný hospodář.“

Blanka Vykusová se ohradila a označila slova Roberta Huneše za neférová a nedůstojná. „Péče řádného hospodáře? Právě proto máme snahu zjistit, co to bude obnášet dál. Koupě nádraží je jednorázová investice devět milionů. Všichni víme, že do něj budeme muset vrazit další peníze. Budou to další statisíce, možná miliony. Možná ekonomická čísla máte v hlavě, ale my ne. Pokud jsou tajná, pojďme vedle a řekněte nám je za zavřenými dveřmi. Ať se také můžu rozhodnout s péčí řádného hospodáře.“

Než došlo k hlasování, skoro dvacet minut zastupitelstvo řešilo, v jakém znění usnesení přijme. Nakonec rozhodnutí těsně prošlo.

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.