Vítězové Jihočeského poháru historických vozidel převzali ceny v táborském divadle




































V sále se sešli majitelé veteránů a jejich příznivci, takže se zájmem shlédli několik dokumentů z jednotlivých jihočeských závodů, reportáže natočené k 50. výročí Rallye Český Krumlov i Veterán rallye Křivonoska, a setkali se s autory nových knih z oboru. Jiří Vlach z Českých Budějovic vyprávěl, jak vznikala kniha 50 ročníků Rallye Křivonoska, do níž se mu podařilo shromáždit 1184 fotek. „V plánu byla brožurka a je z toho kniha,“ řekl. Knížku si kromě poháru odnášeli i vítězové jednotlivých kategorií letošního Jihočeského poháru historických vozidel.
Dalším hostem byl budějovický sběratel historických motocyklů Petr Hošťálek, který pro změnu napsal knížku povídek Benzín už nevoní, ale já to ještě stihnul. Moderátor Aleš Barták s ředitelem pohárové soutěže Marcelem Gausem zažertovali, že oni letos také vydali brožurku k dvaceti letům obnoveného závodu čelkovickými serpentinami v Táboře. Tak prý se jim třeba taky rozroste do knížky… Marcel Gause zavzpomínal, jak se jako kluk chodil dívat na původní závody veteránů do vrchu v Čelkovicích v 70. letech. Později se zařadil mezi iniciátory obnovení této tradice, která už má rovněž za sebou dvacet let.
Mezi svými byl na slavnostním večeru i senátor Marek Slabý (ODS), který patří nejen k organizátorům jízd Od kostela ke kostelu nebo 0 106 Jihočeským krajem, ale řady dalších akcí se i zúčastňuje se svými veterány. Zavzpomínal, jak na první velikonoční vyjížďku Od kostela ke kostelu před téměř dvaceti lety vyjelo pět nadšenců. Dnes jich už vyráží desítky, jednou to byla i stovka. Na otázku moderátora Aleše Bartáka, jestli teď bude mít nový senátor na veterány ještě čas, zaznělo, že čas si udělá vždycky. Navíc je i v Senátu v dobré společnosti. Sedí v lavici vedle Tomáše Töpfera, který je stejný nadšenec a také vlastní několik veteránů.
Do letošních výsledků poháru se započítávaly body z akcí:
Prvomájové Petrovice (pořadatel AMK Milevsko)
Písecká jízda (pořadatel VCC Písek)
Křenovická jízda (pořadatel KHV Křenovice)
Chotovinské zatáčky (pořadatel Muzeum Janecký Chotoviny)
Selské baroko (pořadatel Český Veteran Klub v AČR)
O pohár města Soběslav (VCC Soběslav v AČR)
Večerní jízda Táborem (SPŠ Tábor, Asfaltado Tábor) – určeno pouze pro vozy do r. v. 1945
Veteráni Čelkovice (SPŠ Tábor, Asfaltado Tábor)
Až do poslední soutěže nebylo s výjimkou jedné kategorie zřejmé, kdo stane na konečných stupních vítězů, ani kdo si odnese pohár nejcennější, určený pro absolutního vítěze. Téměř 250 zapojených účastníků alespoň jedenkrát bodovalo a zapsalo se tak do tabulek.
Za organizátora Jihočeského poháru, kterým se od roku 2022 stalo vydavatelství Autosport Klasik, zaměřené svými publikacemi právě na veteránské dění na jihu Čech, poděkoval Marcel Gause všem zúčastněným posádkám, že přijaly pozvánku k účasti v pohárových soutěžích a svými výkony předvedly, že historické stroje z minulého století rozhodně do starého železa nepatří. Postaraly se tak o skvělé zážitky stovkám diváků, kteří pravidelně lemovali trasy jízd, svým soupeřům i sobě samotným.
A kdo si odnesl letošní poháry?
Kategorie M1 (motocykly vyrobené do 31. prosince 1945) – 31 účastníků
1. Miroslav Popelka (Victoria Kr20en Lux z roku 1939), 2. Petr Hanzal (ČZ 175 Standard 22B z roku 1938), 3. Karel Nováček (DKW 125 RT z roku 1944)
Kategorie A1 (automobily vyrobené do 31. prosince 1945) – 24 účastníků
1. Petr Sojka (Riley 9 z roku 1929), 2. Pavel Šmic (Citroën 7 CV Avant Traction z roku 1939), 3. Petr Mičan (Praga Piccolo 1128 z roku 1938)
Kategorie M2 (motocykly vyrobené mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1970) – 48 účastníků
1. Josef Fridrichovský (Jawa 250 typ 559 panelka z r. 1962 a ČZ 150 z r. 1951), 2. Bohuslav Kovařík (Jawa 350 a sidecar z r. 1966 a Jawa 250 typ 353 z roku 1960), 3. Jitka Kovaříková (Jawa 250 typ 11 z roku 1949)
Kategorie A2 (automobily vyrobené mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1970) – 50 účastníků
1. Milada Dvořáková (Škoda Felicia Roadster z roku 1961), 2. Miroslav Slavata (Citroën 2CV AZAM z roku 1965), 3. Tomáš Legner (Volha 21 Gaz z roku 1963) a Jiří Kučera (Škoda Felicia z roku 1963)
Kategorie M3 (motocykly vyrobené po 1. lednu 1971, minimálně 30 let staré) – 40 účastníků
1. Rostislav Vrábek (Jawa 250 Californian z r. 1973), 2. Jan Pehe (Honda GL1 z r. 1976), 3. Miroslav Pejša (Jawa 250 Californian z r. 1974 a ČZ 250 z r. 1980)
Kategorie A3 (automobily vyrobené po 1. lednu 1971, minimálně 30 let staré) – 56 účastníků
1. Robin Matouš (Škoda 130 Rapid z r. 1984), 2. František Kos (Škoda 105 GL z r. 1981), 3. Mirka Nováková (VAZ 2101 z r. 1974)
Do síně slávy byl in memoriam uveden nadšený autoklubák a zakladatel závodu Selské baroko Zdeněk Brádka, který letos v lednu zemřel. Organizátoři pro jeho rodinu připravili na památku fotoobraz.
Absolutním vítězem, který letos nasbíral nejvíc bodů, se stal Rostislav Vrábek z Bechyně. A s ním si už můžete poslechnout videorozhovor.
Diskuse k článku