Vlaky jezdí pod dohledem zabezpečovače ETCS až do Českých Budějovic - Jižní Čechy Teď!
před 1 hodinou

Vlaky jezdí pod dohledem zabezpečovače ETCS až do Českých Budějovic

JIŽNÍ ČECHY – Správa železnic vybavila jednotným zabezpečovačem ETCS celý jižní koridor, poslední částí se stal úsek z Votic do Českých Budějovic. Dalším milníkem bude na konci příštího roku zavedení výhradního provozu ETCS. Práce na projektu a instalaci probíhaly od roku 2021. Celkové náklady dosahují dvě a čtvrt miliardy korun, z velké části na ně přispěla Evropská unie.





Projekt zahrnoval nejen instalaci samotného jednotného evropského zabezpečovače, ale také výstavbu dálkového ovládání stanic, traťových úseků a přejezdů v celém bezmála stokilometrovém úseku mezi Voticemi a Českými Budějovicemi.

„Systém ETCS jsme na jižním koridoru spouštěli postupně. Díky tomu jsme mohli už na konci letošních prázdnin zavést poprvé na české železnici jízdu rychlostí 200 km/h. Úplně hotovo máme ale až nyní, kdy jsme dokončili instalaci zabezpečovače v celém uzlu České Budějovice,“ říká náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Jak dodává, už dříve získal evropský systém sousední úsek z Prahy do Votic.

Výsledkem prací je vedle bezpečnější a rychlejší jízdy vlaků také již dříve zavedené dálkové řízení provozu z centrálního dispečerského pracoviště na pražské Balabence. Od konce příštího roku navíc začnou jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi pod dohledem zabezpečovače všechny vlaky, a to v rámci výhradního provozu ETCS.

Evropský zabezpečovač a dálkové řízení provozu nejprve vyprojektovaly a následně vybudovaly společnosti AŽD a SUDOP Praha. Celkové náklady stavby dosahují 2 342 008 872 korun.

Projekt ETCS+DOZ Votice – České Budějovice je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 2 078 188 017 korun. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 1 766 459 814 korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Dušan Gavenda

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.