Vlaky z jihu Čech přijíždějí do centra Prahy pod dohledem evropského zabezpečovače - Jižní Čechy Teď!
včera 11:26

Vlaky z jihu Čech přijíždějí do centra Prahy pod dohledem evropského zabezpečovače

JIŽNÍ ČECHY/ PRAHA – Mezi pražskou Uhříněvsí a hlavním nádražím je železnice ještě bezpečnější. Vlaky tam nově jezdí pod dohledem ETCS. Instalace jednotného evropského zabezpečovače v této části tratě začala v roce 2023, celkové náklady dosáhly téměř 357 milionů korun. Třetinu pokryly prostředky z Evropské unie.


Vlaky z jihu Čech přijíždějí do centra Prahy pod dohledem evropského zabezpečovače - Jižní Čechy Teď!

Úsek mezi Uhříněvsí a vjezdem do Vinohradských tunelů před hlavním nádražím patří mezi nejvytíženější na síti Správy železnic, denně jím projede až pět set vlaků. „Díky dokončení této stavby se bude moci jezdit pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS prakticky na celém koridoru z jižních Čech do Prahy. Počátkem června se na tomto rameni uskutečnil zátěžový test evropského zabezpečovače, který byl důležitý mimo jiné pro připravovaný provoz pendolin využívajících na vybraných úsecích rychlost nad 160 km/h. K tomu by mělo dojít na konci letních prázdnin,“ říká náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Zabezpečovač ETCS v případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a sám vlak zpomalí nebo zastaví. Nemůže se tak stát, že by strojvedoucí jel rychleji, než je povoleno, nebo například projel na červenou.

V závěru příštího roku se pak plánuje mezi Českými Budějovicemi a Prahou spuštění výhradního provozu evropského zabezpečovacího systému. „Masivní finanční podpora z evropských fondů je na české železnici stále patrnější. Týká se jak základní infrastruktury, tak kolejových vozidel. Pro Česko znamená členství v EU nezpochybnitelný přínos v podobě pohodlnějšího, a především bezpečnějšího cestování,“ uvedl tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR Václav Lebeda.

Kromě samotné instalace traťové části jednotného evropského zabezpečovače byla součástí prací také úprava zabezpečovacího zařízení ve stanici Praha-Malešice a v navazujících úsecích směrem na Zahradní Město a Hostivař, včetně úprav již provozovaného systému ETCS.

Stavební práce začaly v dubnu 2023, jejich zhotovitelem byla společnost AŽD, která zajistila i projektovou dokumentaci. Celkové investiční náklady stavby činí 356 964 690 korun.

Projekt ETCS Praha-Uhříněves – Praha hl. n. (mimo) byl spolufinancován Evropskou unií z nástroje CEF v rámci období 2021–2027. Technologické stavby jsou spolufinancovány formou jednotkových cen přidělených na počet kilometrů instalovaného systému ETCS v ekvivalentu dvoukolejné trati. Celková výše způsobilých nákladů dosáhla 190 769 282 Kč, výše přidělené dotace je 112 168 956 Kč. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Správa železnic

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.