Blatná se chce pustit do boje s vizuálním smogem. Začne revizí reklamních ploch ve městě



BLATNÁ – Zastupitelstvo města Blatná se na svém nedávném jednání věnovalo stále aktuálnějšímu tématu – vizuálnímu smogu. Podnět k diskuzi vzešel od zastupitelů Martina Beneše, Filipa Řezáče a Barbory Zdychyncové, kteří navrhli revizi stávajících výlepových ploch a zahájení systematického řešení nelegálního a rušivého výlepu plakátů.
Diskuze se točila kolem dvou hlavních okruhů: estetická úroveň oficiálních výlepových ploch a obecná míra vizuálního smogu v ulicích města, který vzniká především nelegálním výlepem a neregulovanou reklamní činností.
Výlepové plochy
Zastupitel Martin Beneš připomněl, že město aktuálně nemá jednotnou strategii prezentace kulturních a společenských akcí. „Akce města se často nepropagují na plochách, které nejsou ve vlastnictví města. Je potřeba udělat revizi výlepových ploch a určit, jak s nimi chceme do budoucna nakládat,“ uvedl Beneš.
Podle starosty Roberta Flandery má město Blatná v současnosti k dispozici pouze dvě výlepové plochy. Většinu z nich spravuje firma WIP reklama, se kterou město spolupracuje na základě dlouhodobé smlouvy. „Historicky jsme měli řadu dodatků. Na té nejhorší ploše se chystá výměna – nová bude u autobusového nádraží. Firma WIP funguje ve více městech a u nás odvádí solidní práci,“ konstatoval starosta.
Nelegální výlepy a estetická stránka
Nelegální výlepy podle Flandery nejsou v Blatné zásadním problémem. „Největší problém byly elektrické rozvodny, kde se plakáty vylepovaly bez povolení. To jsme ale už vyřešili – platí jasný zákaz, který funguje,“ řekl starosta.
Podle některých zastupitelů však současný stav stále není uspokojivý. Filip Řezáč upozornil na velké rozdíly v kvalitě jednotlivých výlepových míst. „Každá plocha vypadá jinak, některé působí zanedbaně. Chtěli bychom, aby měly jednotnou vizuální podobu, která bude reprezentovat město a nebude hyzdit veřejný prostor,“ uvedl Řezáč.
Místostarosta Pavel Ounický vyzval ke střízlivému postupu: „Začněme revizí stávajících ploch, jejich umístění a stavu. Poté se můžeme bavit o jejich případné výměně nebo přemístění.“
Problematika elektronické vs. tištěné propagace
V diskuzi se také otevřela otázka, zda by město nemělo více využívat elektronickou propagaci. Některé instituce, jako například Zámek Blatná, již tištěné plakáty zcela opustily. Starosta Flandera ale upozornil, že papírová forma má stále své místo: „Mnoho obyvatel si na ni zvyklo, a ne každý má přístup k internetu nebo sleduje sociální sítě.“
Zastupitel Václav Cheníček připomněl, že řada návrhů, které se nyní diskutují, je již smluvně ošetřena v dohodě s firmou WIP reklama z roku 2013. „Ve smlouvě jsou definována místa výlepu i pravidla, jak výlep probíhá. Možná by bylo dobré si tyto podklady předem vyžádat,“ upozornil.
Jednotný styl a budoucí kroky
Shoda však panovala v tom, že je třeba do budoucna usilovat o vizuální jednotnost výlepových ploch a jejich estetické zlepšení. Firma WIP reklama například využívá modernější válce, které podle starosty vypadají lépe než staré stojany města.
Jedním z konkrétních plánů na redukci vizuálního smogu je pokus o dohodu s Jednotou ohledně vzhledu plochy na budově obchodního domu Labuť, kde je umístěna jedna z reklamních ploch. Na závěr jednání zastupitelé jednomyslně schválili návrh místostarosty Ounického – provést revizi všech výlepových míst, navrhnout případné úpravy a změny umístění. Až poté se bude rozhodovat o dalším postupu.
Diskuse k článku