15. 1. 2023 20:15

Výletními, narozeninovými a svatebními vlaky chce Luboš Podlaha zachránit trať z Dívčic do Netolic

Výletními, narozeninovými a svatebními vlaky chce Luboš Podlaha zachránit trať z Dívčic do Netolic
Zobrazit galerii (3)
Výletními, narozeninovými a svatebními vlaky chce Luboš Podlaha zachránit trať z Dívčic do Netolic
NETOLICE – Zachránit před zrušením železniční trať z Dívčic do Netolic, kterou stát vybral jako jednu z 25, kde má být zcela zastavena doprava, se snaží nadšený železničář Luboš Podlaha ze Zlivi. V letech 2021 a 2022 vypravil na této trati, kde není osobní doprava objednávána od roku 2011, vždy několik párů Silvestrovských expresů. Ty pendlovaly mezi Českými Budějovicemi – Dívčicemi a Netolicemi. V letošním roce chce přidat květnové jízdy na netolickou pouť, uspořádat výlet na poutní místo Lomec a začít nabízet jízdy vlaků na objednávku pro firmy i soukromníky.

Netoličku, jak se trati přezdívá, má Luboš Podlaha hluboko ve svém srdci. Na zdejší lokálce pracoval dlouhá léta jeho strejda. „Prožil jsem zde krásná léta svého dětství. Strejda mě brával na mašinu, pozoroval jsem práci železničářů i dění kolem trati a tuhle lokálku si prostě zamiloval. Tady se také stalo to, že jsem byl „praštěný kolejnicí“ a železnice a práce strojvedoucího se mi stala životním osudem,“ usmívá se železniční nadšenec Luboš Podlaha.

O pravidelných jízdách na Netoličce začal přemýšlet přibližně před pěti lety. První naplánovanou silvestrovskou jízdu v roce 2020 mu zrušil covid, a tak se premiéra musela přesunout až na 31. prosinec roku 2021. „Byl to pro mě nejkrásnější den v roce, den svobody a radosti. Všichni lidé přišli bez roušek, jezdili s námi a občerstvovali se v bufetovém voze. Na Netoličce se nám podařilo alespoň na chvíli vybudovat ostrůvek svobody v nesvobodné zemi,“ prozrazuje Luboš Podlaha své pocity z první jízdy po trati z Dívčic do Netolic.

Úspěch slavily i Silvestrovské jízdy v loňském roce, a to i přesto, že akce byla pár dní před svým konáním zrušena a pak opět zorganizována. „Mohlo za to nekorektní jednání jistého pražského podnikatele, od kterého jsem měl přislíbeno zapůjčení lokomotivy, jenže týden před akcí mi volal, že navyšuje cenu za pronájem na částku, která už byla pro mě neúnosná. Musel jsem proto narychlo hledat náhradu, tu jsem naštěstí našel v Brně u pana Jiřího Kotase a 30. prosince jsem jel pro Bardotku do Brna,“ přibližuje strasti organizace poslední silvestrovské jízdy její organizátor.

Finanční zajištění Silvestrovského expresu do Netolic platil Luboš Podlaha pouze ze svých úspor. Celá akce ho vyšla na osmdesát tisíc korun. Zpět se mu vrátilo přibližně třicet procent. „Tohle ale člověk nedělá pro zisk, počítal jsem se ztrátou, ale chtěl jsem udělat radost lidem, kteří se přijdou podívat a svézt. A dorazilo jich opravdu hodně, na večerní ohňostroj na nádraží se přišlo podívat přes sto lidí. A všichni byli nadšení, tleskali a smáli se. To pak zase byla radost a největší odměna pro mě,“ vysvětluje Luboš Podlaha důvody, proč se do uspořádání silvestrovských jízd pustil.

A právě pozitivní ohlasy na Silvestrovský expres ho přiměly k myšlence začít na Netoličce jezdit výletní vlaky pravidelně. „Věřím, že ta trať má obrovský potenciál. Společně s kolegyní a manažerkou Martinou Hronovou, která se ujala jednání se sponzory a městem Netolice, plánujeme na letošní rok další dvě akce. V květnu bychom rádi přiváželi vlakem z Českých Budějovic do Netolic návštěvníky zdejší vyhlášené pouti. Ke konci prázdnin nebo na začátku podzimu chceme uspořádat výlet vlakem a pěšmo na Lomec, krásné poutní místo nad Netolicemi. A samozřejmě 31. prosince proběhne třetí ročník Silvestrovského expresu,“ přibližuje své další plány Luboš Podlaha.

V budoucnu by chtěl firmám i jednotlivcům nabízet speciální jízdy. „Firmy by si u nás mohly objednávat své vánoční večírky, porady na kolejích, lidem chceme nabídnout možnost oslavit na kolejích narozeniny nebo uspořádat svatbu. Čím víc jízd na trati bude, tím větší je šance, že ji nakonec ministerstvo dopravy vyškrtne ze seznamu nerentabilních tratí určených k likvidaci,“ dodává železničář Luboš Podlaha.

René Flášar

Diskuse k článku

Pro přidávání a zobrazení komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.