Vzácné oltářní desky se našly náhodou při rekonstrukci strakonického hradu - Jižní Čechy Teď!
před 6 hodinami

Vzácné oltářní desky se našly náhodou při rekonstrukci strakonického hradu

Vzácné oltářní desky se našly náhodou při rekonstrukci strakonického hradu
Zobrazit galerii (3)
Vzácné oltářní desky se našly náhodou při rekonstrukci strakonického hradu

STRAKONICE – Muzeum středního Pootaví obohatilo své sbírky o dva mimořádné exponáty. Do oblasti výtvarného umění byly nově zařazeny středověké oltářní desky s motivem Zvěstování, datované do let 1420–1430. Objeveny byly při rekonstrukci strakonického hradu v roce 2019 a pravděpodobně tvořily křídla rozsáhlého oltáře.





Na jejich záchraně pracoval dva roky restaurátor Miroslav Koželuh. „Původní stav desek byl velmi kritický – hrozila destrukce malované vrstvy. Museli jsme provést komplexní petrifikaci, scelující retuše i závěrečné konzervování pryskyřičnou směsí. Byla to práce nesmírně náročná, ale výsledek stojí za to – podařilo se zachovat vzácné gotické dílo a připravit ho k důstojné prezentaci veřejnosti,“ vysvětluje restaurátor.

„Prach, dřevní plíseň, červotoč – dřevěná konstrukce už skoro neexistovala,“ popisuje Koželuh stav oltářních desek po nálezu. Dřevo bylo napadené a rozpadavé, a celou malbu držela pohromadě jen mimořádná technologie, kterou použil původní autor.
„Záchrana byla možná jen proto, že malíř nejprve slepil desku, napustil ji klihem a na ni nalepil plátno,“ vysvětluje Koželuh. „To plátno fungovalo podobně jako dnešní perlinka v omítkách – zabránilo praskání a udrželo malbu pohromadě. Díky tomu se vůbec zachovala,“ dodává.

Největší výzvou bylo zpevnit dílo tak, aby se s ním dalo bezpečně manipulovat. „Každou dírku jsme museli ošetřit, aby se to nerozpadlo. Jen konzervace zabrala obrovské množství času,“ říká Koželuh. Celkově restaurování trvalo dva roky a vyžadovalo i detailní rozbory materiálů.

Zrestaurované desky odhalily i překvapivou italskou inspiraci. „Za baldachýnem je namalovaná červená klenba s kazetami. Taková se v Evropě vyskytuje jen v římském Pantheonu,“ popisuje Koželuh. „Autor tedy musel být v Římě a inspiroval se tam. Musel to být malíř školený v Itálii,“ domnívá se restaurátor. Sám má k italskému umění blízko – během studia totiž pobýval v Itálii, což mu při restaurování strakonických desek výrazně pomohlo.

Oltářní křídla o rozměrech 70 × 280 cm a 90 × 250 cm jsou oboustranně malovaná. Na jedné desce je zobrazena Panna Marie pod baldachýnem, na druhé archanděl Gabriel žehnající Marii a nesoucí svitek. Rubové strany zachovávají fragmenty architektury a náznaky postav.

 

Petr Eliáš
Petr Eliáš

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.