Vznik Waldorfského lycea úřady nechtějí posvětit. Učitelé se však nevzdávají

Iniciátoři z řad učitelů základní školy, ale i z řad rodičů doufali, že by střední škola založená na waldorfské pedagogice mohla začít fungovat již od září 2015. Jenže kraji, ani ministerstvu se založení nové střední školy v regionu nezamlouvá od loňského podzimu a lhůtu na doručení rozhodnutí v tomto roce neúměrně prodlužovalo. „Dlouhodobým záměrem Jihočeského kraje a České republiky je neotevírat žádné nové soukromé a církevní školy, protože školy zřizované krajem jsou obsazené jen ze sedmdesáti procent. To by ale neměl být náš problém,“ poznamenává ke kauze zástupkyně ředitelky pro 2. stupeň na budějovické waldorfské škole Kateřina Kozlová. Podle Kateřiny Kozlové jde kvalitativně o jinou otázku, říká, že tento typ vzdělávání v Jihočeském kraji není a úřady špatně interpretují záměr waldorfské školy. Ta by v rámci středního vzdělávání pojala maximálně 120 žáků.
Děti, které chodí na mateřskou a poté základní školu waldorfského typu, zatím musí dojíždět na Waldorfské lyceum buď do Prahy, Semil, Příbrami anebo Ostravy – pokud chtějí v tomto vzdělávání pokračovat.
„Ministerstvo i kraj říkají, že lycea v regionu existují, nicméně kombinované lyceum zde není. Oni jsou přesvědčeni, že vzdělávací program kombinované lyceum je vlastně shrnutí všech lyceí, které existují jako jednotlivé školy, ale to není po odborné stránce správné vysvětlení. Snažíme se oslovit všechny členy výboru pro školství při kraji, aby s námi chtěli vést odbornou diskuzi. K tomu minulý rok došlo velmi sporadicky. Celou záležitost také řešíme s ombudsmankou,“ doplňuje vývoj komunikace s úřady Kozlová.
O vznik Waldorfského lycea v Budějovicích stojí především také rodiče dětí, které již mají s tímto typem studia svou zkušenost a nechtějí po základní škole pokračovat na klasické veřejné škole. Jejich zájem dokazuje rozsáhlá petice, která nasbírala doposud několik tisíc podpisů.
Waldorfská pedagogika je založená na tom, že studenty vede k všestrannosti a odmítá předčasnou specializaci. Děti jsou hodnoceny slovně, nikoliv známkami a na základní škole mají jednu třídní učitelku, která je provádí všemi předměty. Vyučování základních předmětů probíhá v takzvaných epochách, dvouhodinových úsecích rozdělených na tři části – rytmickou, vyučovací a vyprávěcí.
Waldorfské školy jsou v České republice finančně dotovány jako soukromé školy. Peněžní prostředky školy získávají i prostřednictvím darů a grantů, rodiče navíc platí školné. V českobudějovické základní a mateřské škole waldorfské rodiče platí za dítě 1 150 korun měsíčně.
Diskuse k článku