Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Holubářský ples

    pátek 21.2 20:00 - V sále Řepečské hospůdky

    K tanci a poslechu zahraje kapela Doubravanka.

  • Ples sportovců 2020

    pátek 21.2 19:00 - Písek, KD

Zobrazit všechny události
 
 
 
 

Soutěže (1)

 

Vznikne petice za záchranu Elinky?

AKTUALIZOVÁNO - 12.2.2020 10:47

To by za petici opravdu stálo. Jihočeský kraj jako poslední z mnoha institucí podpořil na historické Křižíkově elektrické trati Tábor – Bechyně z roku 1903 přechod (konverzi) ze stejnosměrného napájení 1,5 kV z měnírny v Malšicích na střídavé napětí 25 kV, 50 Hz z Chotovin a Veselí nad Lužnicí. Stalo se tak 30. ledna na zasedání rady kraje.

 

Kraj tím dal prakticky poslední potřebné razítko k likvidaci provozu historických vozidel Elinky a Bobinky. Přestože ještě loni v tisku prezentoval, že Správa železnic chce brát v potaz názor kraje, který se už dříve postavil za zachování "stejnosměru." Kraj tehdy tvrdil, že chce, aby byly nadále využívány zdejší historické železniční vozy.

Vše je tedy jinak a nejvýznamnější technická památka Tábora má být ochuzena o svůj vzácný vozový park. Bechyňka přitom nemusela být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV. Co tedy k tomu kraj vedlo? Zřejmě jen peníze.

„Ekonomicky to jednoznačně hovoří pro změnu na střídavé napětí," uvedl poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar. Je to stejná logika, jako kdybychom pronajali Gotický sál táborské radnice některému z řetězců fast foodu, protože je to ekonomicky výhodné. Pokud kraj vydává přes miliardu na vybudování českobudějovického letiště, je přinejmenším prapodivné, že mění stanovisko a nestojí o zachování provozu původních unikátních vozidel Elinky a Bobinky.

Správa železnic už dříve uvedla, že projekt změny na střídavé napětí by se měl dostat na jednání centrální komise ministerstva dopravy ještě v prvním pololetí letošního roku. Stavba by měla začít v roce 2023 či 2024. Ještě tedy není pozdě. Vedení Tábora i zdejší krajští zastupitelé by měli začít velmi intenzivně tlačit na vedení a zastupitelstvo kraje, aby rozhodnutí krajských radních bylo revokováno. Oporou by jim mohlo být jak zmíněné rozhodnutí rozhodnutí ministerstva dopravy z roku 2016, tak zájmy města Tábora a jeho obyvatel.

 

Diskuse k článku - 32 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
« Novější příspěvky 1 2 3  | Starší příspěvky »
  • Žemlička, poradce hejtmana 

    Reagovat

     

    Pro zničení veřejné dopravy v kraji ji hodlal nepřekvapivě zdušit, ostatně jako všechny regionální tratě. Kam neumětelství obou a různých kubů, švindlířů vedlo vidíme dnes a denně - modré zóny ve městech, ucpání auty a nemožnost jiné dopravy, nežli os. autem. Hlavně že zbylo dost do kapes.

    Vloženo 13.2.2020 09:17:08

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Kohoutku, ty se té zničené dopravy zcvokneš. Jezdi na kole. :-)

      Vloženo 13.2.2020 13:48:22

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Tábor - město petic a petentů. A což takhle vytáhnout z muzea Kašparův Blériot XI z roku 1910 a létat s ním vyhlídkové lety Pardubice - Praha? Je o 7 let mladší než tyto vozy tak proč ne? Pokud tedy tyto vozy mají historickou hodnotu, tak patří jednoznačně do muzea a ne do provozu pro něčí kratochvíle čtyřikrát do roka. Už jenom uvedená trať je technickou památkou, tak ať se využívá k běžné dopravní obsluze mezi oběma městy odpovídajícími vozy současných parametrů pro tuto atypickou trať bez ohledu na to, jestli pro jejich pohon slouží stejnosměrný či střídavý proud. A myšlenka předělat historické vozy na střídavý proud je stejná stupidita jako otesáním upravit Věstonickou venuši na současný trend ala Twiggy.

    Vloženo 13.2.2020 07:57:26

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    A co kdyby tam nasadili tramvaje ?!?!

    Vloženo 12.2.2020 20:14:00

    • anonymní čtenář 

      Reagovat

       

      Nemá WC, je v ní zima, prkené sedačky, jiné napětí, hodně místa na stání, potřebuje obratiště na koncích (většina), hlavně předpisy vyžadují výlučný provoz lehkých tram vozidel - tj. oddělení od normální sítě a konec retro provozu i občasných nákladů na vlečku.

      Vloženo 13.2.2020 07:11:40

  • Tania 

    Reagovat

     

    Změna napájení je v podstatě jen kosmetickou úpravou. Dokud se nezmění parametry tratě s nepříznivými traťovými poměry, tak se v podstatě k lepšímu nic nezmění, protože vozidla je na tuto trať problém sehnat právě kvůli nim (a tedy nikoliv kvůli napájení). Je otázka, jak mluví bezpečnostní předpisy o jízdě aut a busů apod. pod trolejí s 25 000 V střídavého, k čemuž by na Bechyňském mostě v podstatě došlo. Je opravdu ekonomicky výhodná přestavba napětí a dalších úprav (nikoliv traťových) za 400 milionů, jak to proběhlo v médiích? A prohlášení, že by se Elinka a Bobinka mohly přestavět na 25 000 V střídavého považuji za zcela mimo realitu. Elinka patří Národnímu technickému muzeu a to zcela určitě na nic takového nepřistoupí. Bobinka je ČD, ale pochybuji, že by někdo tuto investici schválil. Skončí obě v muzeu. Jedná se o první elektrifikovanou trať ve střední Evropě, je to prostě unikátní záležitost. Chrání se památky, které této úrovně nedosahují, tak proč ne tato? Vzhledem k výše uvedenému by měla smysl pouze kompletní přestavba trati na zcela moderní trať - a to se v tomto případě už vůbec nevyplatí. Není tedy lepší nedělat z ní kočkopsa?

    Vloženo 12.2.2020 17:44:16

  • ja 

    Reagovat

     

    Ještě bych se přimlouval za opravu mostu v Bechyni - výměnu "hmoty" těsně kolem kolejí na mostě a asfaltu kolem. Do mostu zatéká, protože "hmota" netěsní ke kolejím ani k asfaltu, viklá se, někde je úplně pryč a asfalt se drolí. Občas to cestáři zalepí asfaltem, což se míjí za pár dní účinkem. Ani jízda autem po kolejišti, kterou musíte při příjezdu do Bechyně podstoupit, není v pohodě. Aby nám kraj brzy nezakázal jezdit po mostě, protože stavitelský unikát, most Duha, nebude v kondici. Takže já hlasuji pro most, čím méně vlaků přes Duhu, tím lépe. Autobusy cestu zvládnou rychleji a levněji.

    Vloženo 12.2.2020 16:14:19

    • Proč 

      Reagovat

       

      Ono kdyby tam ty vlaky nejezdily, tak dodnes žádný most není.

      Vloženo 12.2.2020 23:43:54

« Novější příspěvky 1 2 3  | Starší příspěvky »
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace