Z autobusového nádraží v Táboře zmizely papírové informační cedule









Letos v létě proběhla na táborském autobusovém nádraží rekonstrukce informačního systému cestujících. Přitom byla z haly nádraží odstraněna tištěná informační cedule, kde byly uvedeny všechny jízdní řády spojů, které z nádraží odjíždějí. Nahrazena byla třemi moderními ledkovými obrazovkami. Jedna je umístěna u dveří z haly směrem ke stanovištím autobusů. Na ní se zobrazují nejbližší odjezdy do různých směrů v daném dni. Další dvě obrazovky, které jsou v hale, zobrazují střídavě situační plán nádraží s označením směrů na jednotlivých stanovištích, jízdní řády speciálních linek (například zimní lyžařské linky nebo letní cyklolinky) a také komerční reklamní sdělení.
Pokud přijdete na autobusové nádraží a chcete vědět, kdy vám jede autobus na lince, která vás zajímá, pak máte dvě možnosti. V pracovní době jsou k dispozici dvě okénka, kde vám informační pracovnice na vaše otázky odpoví. Ta jsou otevřena od pondělí do pátku od 6 do 18 hodin a v sobotu od 7 do 11 hodin.
Když však přijdete informace shánět třeba v neděli, pak vám nezbývá než si nejdříve na informační obrazovce zjistit, ze kterého stanoviště spoj odjíždí. Potom se přímo k němu vydáte a na označníku se nachází vytištěný kompletní jízdní řád linky. Ten je však, podle cestujících, vytištěn dost malým písmem, a zvláště pro starší lidi hůře čitelný.
Proč zmizely kompletní tištěné informace o linkách z haly
Na to jsme se zeptali Petra Širokého, správce autobusového nádraží v Táboře.
„Je pravda, že původní informování o všech spojích přímo v hale bylo pro cestující pohodlné. Nám však působily problémy neustálé změny jízdních řádů. V době covidu se neustále něco měnilo, linky se náhle rušily a informace na cedulích v hale často nebyly aktuální. Pořád se na nich něco škrtalo a přepisovalo. Proto jsme přistoupili k rekonstrukci informačního zařízení v hale, a to je nyní moderní, elektronické. Dále jsme upravili označníky na stanovištích autobusů tak, aby byly jízdní řády lépe čitelné a zvolili jsme barevný papír.“
Na náš dotaz, jestli by nemohl být text jízdních řádů ještě větší, nám Petr Široký sdělil: „Někde je jen jeden či dva jízdní řády, tam by to asi šlo, ale na některých stanovištích je jízdních řádů více a tam už by se větší formáty nevešly. Rozměr je volen tak, aby se tam, kde je jich nejvíce, všechny na danou plochu vešly. A tisknout jízdní řády ve více velikostech je pro nás problém.“
„Informační systém pomocí ledkových obrazovek je moderní. Navíc je na každém tištěném jízdním řádu na stanovištích uveden i QR kód pomocí kterého se jízdní řád dá načíst i do chytrého telefonu,“ dodal Petr Široký.
V dnešní době si lidé dokážou informace o spojích najít na internetu či si načíst zmíněný QR kód a stáhnout si jízdní řády do chytrého telefonu. Co mají však dělat lidé, kteří s novými technologiemi nekamarádí a přijdou mimo provozní dobu informačních okének? Nemohly by se třeba na nových ledkových obrazovkách v hale střídavě zobrazovat jízdní řády všech linek?
Ředitel divize autobusové dopravy firmy Comett plus Aleš Melich nám na to odpověděl: „Naše autobusové nádraží odbavuje přibližně padesát linek a není tak reálné, aby se na informační obrazovce v hale objevily všechny jízdní řády. To byste tam mohli dlouho čekat, než by se zobrazil jízdní řád, který vás právě zajímá. Šli jsme cestou moderního informačního zobrazení, kde například menší obrazovka u východu k autobusům je napojena na centrální informační systém a informace jsou vždy aktuální.“
„Málokdo si dokáže představit kolik změn v jízdních řádech se stále děje například vlivem uzavírek a s tím spojeného zpoždění autobusů či rušení některých zastávek. Tam pak musíme informace na zastávkách neustále přelepovat. Navíc někteří dopravci nám aktuální změny ani nesdělí, nebo informují pozdě. Máme povinnost mít jízdní řády uvedené na zastávkách, a to dodržujeme. V hale pak podrobné informace poskytnou v provozní době naše pracovnice. Chápu, že některým cestujícím kompletní tištěné informace v hale chybí, ale zatím se k nim vracet nebudeme,“ vysvětlil Aleš Melich.
Diskuse k článku