Začala demontáž mostu přes Lužnici v Táboře. Snesený oblouk poputuje do Malšic





TÁBOR – Dnes začalo snášení táborského železničního mostu přes řeku Lužnici. Vyrostl tu pro první elektrifikovanou dráhu navrženou Františkem Křižíkem v letech 1902 až 1903. Nyní si stav mostu žádal rekonstrukci a bylo rozhodnuto, že bude nahrazen věrnou kopií. Lidé si přicházeli a přijížděli vyfotit loučení s technickou památkou.
Památkáři Správě železnic jako investorovi nařídili jeden oblouk mostního tělesa snést a někde zachovat. Na podzim roku 2023 dostalo město Tábor nabídku, aby menší z oblouků instalovalo například na břeh ke Křižíkově elektrárně. V budově město Tábor chystá expozici, která má připomínat vynálezce Františka Křižíka, unikátní elektrifikovanou trať Bechyňku a využití elektřiny. Radnice si nechala zhotovit několik vizualizací a došla k závěru, že obří oblouk se základnou dlouhou 30 metrů působí na břehu nevhodně masivním dojmem. „Dali jsme na vědomí, že máme zájem pouze o osmimetrový fragment z tohoto oblouku,“ uvedl táborský starosta Štěpán Pavlík.
Historický most se skládal ze dvou oblouků a nedávno se objevil nápad, jak využít ten kratší. „Národní památkový ústav trvá na tom, aby se oblouk zachoval, Správa železnic ho chce deponovat v Malšicích. S tím ale památkáři nesouhlasí, a tak teď ČVUT zpracuje prověřovací studii, zda by se nedal využít jako lávka mezi Dražicemi a Dražičkami,“ uvedla před nedávnem místostarostka Dražic Eliška Pospíšilová. Obec Dražice má zájem na pěším propojení přes Lužnici. Kratší mostní oblouk by se na toto místo vešel, měl by být situován obráceně, nikoliv obloukem dolů k vodní hladině, ale směrem nahoru.
Podle dražického starosty Lubomíra Smažíka by se obyvatelům Dražic, Dražiček a dalších obcí kolem řeky Lužnice splnil padesátiletý sen. Kdysi tu býval přívoz. Nejbližší mosty jsou na Harrachovce a pak až ve Stádlci. Nadšení ale nesdílejí chataři v okolí Matoušovského mlýna, kteří se obávají, že přijdou o svůj klid. Obce v okolí řeky však vidí v lávce potenciál pro cestovní ruch, v návaznosti na chystanou cyklostezku mezi Táborem a Dražicemi by se pak dalo přejít nebo i převést kolo přes řeku na druhý břeh, kde vede údolím Lužnice stezka Best of Europe z Plané nad Lužnicí až do Týna nad Vltavou.
Na řadu přijde druhý oblouk
Nový most přes Lužnici staví pro Správu železnic firma Firesta – Fišer a stejný zhotovitel vybuduje i pro město Tábor zavěšenou lávku pro pěší a cyklisty. Ti se doposud pohybovali po drážním tělese a cílem je odstranit tuto nebezpečnou situaci. Snesen byl oblouk, který nyní poputuje do deponie v Malšicích, kde bude čekat na svůj další osud. Druhý oblouk by se měl snášet v příštím týdnu. Na místě už je také připraven mostní díl, který snesený oblouk nahradí. Nový most má být dokončen ještě letos.
Diskuse k článku