Zájem o Montessori vzdělávání v Prachaticích je velký. Škole už chybí prostory





„Začínali jsme ve školním roce 2013/2014 s osmi dětmi. Nyní máme v pěti třídách prvního a druhého stupně 102 dětí, dále dětskou skupinu pro děti předškolního věku pro 20 dětí a dalších 20 odmítnutých žádostí, a také kroužek pro devět dětí,“ informovala zastupitele Hana Bolková. Jen třetina dětí je přímo ze spádové oblasti ZŠ Národní, dvě třetiny jsou z ostatních školních obvodů Prachatic, z okolních obcí a jedno dítě rodiče dokonce denně dovážejí z Písku. Takzvaných státních základních škol (tedy městských zřizovatelů, kde mzdy hradí stát) se vzděláváním Montessori i na druhém stupni, je v republice pouze pět. Prachatická patří ke vzorovým, kam se jezdí dívat zájemci z celé republiky.
Proč Montessori?
Hana Bolková na připravené prezentaci i s obrázky demonstrovala kolegům, v čem je Montessori škola odlišná a jak tam práce s dětmi probíhá. Montessori pedagogika, která postupuje podle zásad své zakladatelky, lékařky a pedagožky italského původu Marie Montessori, se snaží pracovat s dětmi individuálně a v každém dítěti rozvíjet to, k čemu má předpoklady. Zastupitelé například viděli snímek, kdy děti ráno sedí v kruhu a plánují si práci na tento den. Pracuje se se speciálními pomůckami, hodně venku v přírodě a formou projektů, aby se děti dobraly znalostí a dovedností vlastní aktivitou. Pro prachatickou Montessori školu rodiče pomohli s vybudováním pergol a zahrady. Montessori pedagogika je známá tím, že nepoužívá tresty a chyby využívá jako prostředek k dalšímu poznání. Učitel se považuje za průvodce rozvoje osobnosti dítěte.
Právě tyto prvky v alternativním vzdělávání Montessori často narážejí na nelibost ostatní veřejnosti, která alternativní školy vnímá jako hraní s dětmi bez řádu a disciplíny a pochybuje, že děti nabydou dostatečné znalosti. Na otázku portálu JčTEĎ, jak vychází porovnání znalostí dětí s dětmi z běžných základních škol třeba v předmětových soutěžích, Hana Bolková odpověděla, že zatím tři děti nastoupily do primy víceletého gymnázia a jsou tam velice úspěšné. Děti v Montessori škole získávají prestižní jazykové certifikáty a ve škole je i mimořádně matematicky nadaný chlapec. „Nezastírám, že máme i děti z opačného spektra, ale o tom je metoda Montessori, aby pedagog umožnil další rozvoj dítěti, které přijde do první třídy a už umí číst i psát, ale i dětem, které potřebují naopak velkou pomoc. A aby si děti pomáhaly i navzájem,“ říká Hana Bolková.
Budou jednou i jesle a lyceum?
Projednání tohoto bodu o Montessori vzdělávání v Prachaticích nemělo žádný výstup ve formě usnesení, ředitelka Bolková ale chtěla kolegy zastupitele informovat, že Montessori třídy při narůstajícím zájmu potřebují další prostor, a že tu stojí problém – ministerstvem práce a sociálních věcí avizovaný zánik dětských skupin na jaře 2022. ZŠ Národní proto má zájem zřídit při škole vlastní mateřskou školu, kam by mohly děti z Montessori dětské skupiny přejít. Všechny dosavadní pracovnice dětské skupiny jsou kvalifikované, splňovaly by vzdělání i pro práci v mateřské školy. V Prachaticích je ale zatím jedna celoměstská mateřská škola, pod níž spadají jednotlivá pracoviště. „Nemyslím si, že by bylo vhodné do ní začlenit i Montessori školku. V Montessori se klade důraz na návaznost a spolupráci od předškoláků až po děti základní školy, do budoucna bychom rádi usilovali i o zřízení středoškolského Montessori lycea a také o Montessori jesle. Je to odlišný způsob práce, který by měl být pod jednou střechou a s jedním řízením,“ je přesvědčena Hana Bolková.
Sen o novém pavilonu
V tom ale pro ZŠ Národní spočívá kapacitní problém. Město se pokoušelo další prostory najít, nabídlo Montessori škole například objekt Sovy při ZŠ Zlatá stezka, to by se ale Montessori vzdělávání muselo rozdělit, protože všichni se tam nevejdou. Využitím části školy Národní by zas tato základní škola přišla o odborné učebny, což podle ředitelky taky nelze. Promítla tedy kolegům zastupitelům vysněný nový pavilon pro Montessori vzdělávání, který by se mohl u ZŠ Národní postavit. Zastupitelé viděli obrázky několika dřevostaveb, například objekt fakulty rybářství ve Vodňanech, ale pochopitelně je zajímaly finance. „To by nebyly jednotky milionů,“ připustila Hana Bolková. Zdůraznila, že pro Prachatice je současné Montessori vzdělávání výkladní skříní a budí zájem po celé republice. Vzápětí ředitelka čelila dotazu, jestli v současné Montessori škole a dětské skupině vůbec převažují děti z Prachatic. Odpověděla, že ano, jen děti třeba nejsou ze spádového obvodu ZŠ Národní. Zastupitel Jakub Nepustil (Živé Prachatice) si pohrál s myšlenkou, že by tak jedinečné zařízení třeba mohlo do Prachatic rodiny s dětmi lákat k přistěhování.
Rozdělení po Prachaticích rodiče nechtějí
Na zastupitelstvu vystoupil i zástupce přítomných rodičů. Zdůraznil, že rodiče vědí, proč chtějí své děti rozvíjet právě v Montessori vzdělávacím systému, jsou velmi spokojení a zásadní pro ně je, aby budoucí Montessori školka nebyla oddělena od školních tříd. „Jsme tu proto, abyste nás podpořili a Montessori školka vznikla při Základní škole Národní,“ zaznělo.
Termín ukončení dětských skupin na jaře 2022, jak jej avizuje ministryně Jana Maláčová, je vzdálený jen zdánlivě. Zájem o Montessori školu a o sto procent převažující zájem o kapacitu Montessori dětské skupiny si žádá řešení. Starosta Martin Malý přislíbil: „Budeme dál diskutovat a hledat alternativu, případně kompromis.“ Zastupitelé tak získali první vhled do problému, téma se bezesporu na jejich stůl bude v příštích měsících vracet.
Ještě k hlasování o odvolání starosty
Hana Bolková pro JčTEĎ reagovala i na hlasování o petici za odvolání starosty Martina Malého, která se projednávala v úvodu téhož zasedání. Řekla, že v žádném případě nemá být absence jejího hlasu pro tento bod chápána tak, že potřebuje s radnicí vycházet. „Byla jsem mimo sál a stejně jako pan Kuneš jsem stiskla tlačítko pozdě a můj hlas už nebyl započten. Pan Kuneš to reklamoval, já jsem to nechala být,“ říká Hana Bolková. Dodala, že na jednání opozice před zasedáním došlo k dohodě, že napřed musí existovat usnesení, o kterém se bude hlasovat. To ale zastupitelka Živých Prachatic Barbora Koritenská během jednání naformulovala – hlasovalo se přímo o odvolání starosty. Pro bylo jen pět hlasů. „Já bych pro odvolání starosty nebyla,“ uvedla zastupitelka ODS Hana Bolková ke hlasování, kde její hlas chyběl.
Diskuse k článku