Zájem o technické vzdělání stoupl. Stále však chybí elektrotechnici a energetici - Jižní Čechy Teď!




Zájem o technické vzdělání stoupl. Stále však chybí elektrotechnici a energetici - Jižní Čechy Teď!
30. 12. 2014 19:56

Zájem o technické vzdělání stoupl. Stále však chybí elektrotechnici a energetici

JIŽNÍ ČECHY – V Jihočeském kraji se podporou technického vzdělávání podařilo zvýšit počet žáků tohoto zaměření. Z 27 000 žáků jihočeských středních škol jich na 7 000 studuje technické obory, z toho 2500 strojírenské. Meziročně se počet žáků technických oborů zvýšil o 200. To považuje vedoucí odboru školství krajského úřadu Hana Šímová za úspěch. V tomto školním roce dokonce vzrostl počet žáků i v učebních oborech. Hana Šímová to uvedla na tiskové konferenci k technickému vzdělávání, kterou v polovině prosince pořádala Jihočeská hospodářská komora. Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlašuje rok 2015 Rokem průmyslu a technického vzdělávání. Jeho význam tedy akcentuje i stát.

Zájem o technické vzdělání stoupl. Stále však chybí elektrotechnici a energetici - Jižní Čechy Teď!

 

Elektrotechnika a energetika hlásí nedostatek sil

V Jihočeském kraji se podařilo nastartovat zájem o strojírenské obory, zároveň se však v posledních třech letech projevil značný pokles počtu absolventů elektrotechnických a energetických oborů. Přitom právě u nich poptávka zaměstnavatelů po kvalifikovaných pracovnících každoročně roste. Z iniciativy kraje, hospodářské komory, svazu průmyslu a dopravy a dalších partnerů byla proto uzavřena sektorová dohoda, kterou si více než 40 subjektů klade za cíl orientovat mladé lidi nyní do elektrotechnických a energetických oborů.

Zapojeni jsou zaměstnavatelé, školy, krajský úřad, úřad práce, Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů i Českomoravská konfederace odborových svazů. „Velkou radost máme také ze spolupráce s Výstavištěm České Budějovice, kde se tradiční výstava Vzdělání a řemeslo bude v roce 2015 rovněž výrazně zaměřovat na techniku,“ zmínila ředitelka Oblastní hospodářské komory České Budějovice a krajská expertka svazu průmyslu pro projekt této sektorové dohody Lenka Vohradníková. Jihočeská komora chce letos uspořádat technický zážitkový den.

Ředitelka pro rozvoj lidských zdrojů společnosti Motor Jikov Věra Vrchotová si chválí výsledky obdobné sektorové dohody uzavřené pro oblast strojírenství. Připomněla, že zájem žáků o tyto obory souvisí i s vybavením středních škol a právě tam mohou firmy jako partneři škol pomoci. „Vítáme, když se školy zajímají o to, co by měly pořídit,“ dodala.

Ředitel Jihočeské hospodářské komory Luděk Keist zmínil, že zaměstnavatelé stále postrádají kvalitní jazykové znalosti, komunikační dovednosti, ale i praxi uchazečů o práci. Proto je vítaná spolupráce škol s firmami, které umožňují studentům praxi a mnohdy jim pak rovnou i nabídnou práci.

Rodiče vycházejících žáků zase zajímá, které obory budou perspektivní za několik let, až jejich děti dostudují. Jenže u nás stále schází predikce pracovního trhu – tedy výhled, jaká situace bude za několik let. V Německu přitom dokáží stav pracovního trhu předpovídat s výhledem na dva roky, pět let i deset let dopředu.

„Zrovna absolventy technických oborů to ale trápit nemusí. Tyto obory budou perspektivní vždycky,“ konstatoval Keist. Upozornil ale také, že podle odhadů bude v Bavorsku v roce 2020 chybět 20 000 technických pracovních sil. Čili se musí počítat i s tím, že na volném pracovním trhu se naši zaměstnavatelé mohou o absolventy technických oborů přetahovat s německými firmami.

 

Vztah k technice chtějí pěstovat už od mateřinky

Vedoucí odboru školství krajského úřadu Hana Šímová kromě sektorových dohod, krajských stipendií pro žáky technických oborů a spolupráce s hospodářskou komorou zdůraznila také projekt rozvoje technického vzdělávání, do kterého je zapojeno 15 mateřských škol. Na ně je navázáno 105 základních škol.

Dalším krokem k rozvoji technického vzdělávání je například projekt Jihočeské agentury pro inovační podnikání. Ta zprostředkovává lektory pro vzdělávání učitelek pěti mateřských škol v práci se sadami nářadí. Učitelky pak tyto dovednosti rozvíjejí u dětí.

Cílem je rovněž rozvíjení logického myšlení dětí už od mateřských škol. Například Vysoká škola technicko ekonomická pořádá vánoční šachový turnaj pro děti ze základních škol a plánuje do budoucna zapojit o předškoláky. Střední odborná škola a odborné učiliště v Písku je zase zapojena do projektu, ve kterém zajišťuje technické zájmové kroužky pro děti. Pedagogové jsou ale v nejistotě, zda bude z čeho tyto aktivity financovat i po skončení projektu.

 

Chystají se jednotné přijímačky

Na tiskové besedě přišly na přetřes i další problémy školství. Například klesající úroveň žáků už od základních škol. Přispívá k tomu i to, že nadané děti jim odebírají víceletá gymnázia. Vedoucí krajského odboru školství Hana Šímová reagovala na otázky, jestli kraj bude svým středním školám i letos doporučovat konání přijímacích zkoušek. „Nenaplnily se obavy, že by děti z jižních Čech přecházely do Plzeňského kraje, kde v tomto školním roce přijímací zkoušky nebyly,“ uvedla Šímová. Připomněla, že současné ministerstvo školství usiluje o zavedení jednotných a povinných přijímacích zkoušek v celé republice. Legislativně se dubnový termín příštích zkoušek nestihne, ministerstvo však hodlá v tomto školním roce vyzkoušet pilotní projekt, do něhož se mohly střední školy hlásit dobrovolně. Zájem byl však mizivý. „V Jihočeském kraji se přihlásily pouze dvě školy zřizované krajem a tři soukromé školy,“ dodala Hana Šímová.

Zástupci škol namítli, že by centrální přijímací zkoušky měly mít minimálně dvě úrovně náročnosti, vyšší pro gymnázia.

Ministr školství Marcel Chládek vidí v zavedení povinných přijímacích zkoušek nástroj, jak zabránit přijímání méně talentovaných dětí na střední školy. Tyto děti by měly najít uplatnění v učňovském školství. Jde o snahu opět zvýšit úroveň a prestiž středoškolského vzdělání a posílit význam řemesel.

Ministr těmito kroky reaguje i na výsledky státních maturit, které letos dopadly nejhůř od jejich zavedení v roce 2011. V jarním termínu státní maturitu nezvládlo 18,7 procenta studentů. Nejhůř dopadla matematika, ze které propadla téměř čtvrtina studentů. Povinné přijímací zkoušky by se tak měly stát sítem už na prahu středoškolského studia. Po letošním pilotním ověření by se povinné přijímačky měly roce 2016 rozběhnout naplno. V roce 2019 pak má následovat povinná maturita z matematiky a mistrovská zkouška, která by měla nahradit u některých učňovských oborů maturitu. Není tajemstvím, že s těmito záměry ministr naráží na poměrně tuhý odpor.  

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.