Základní škola T. G. Masaryka v Blatné má nový pavilon













Škola se podle starostky města Kateřiny Malečkové potýká s nedostatkem prostoru přibližně deset let. „Je nutné si říci, že tato budova nebyla stavěna jako škola, ale jako úřad. Tomu odpovídá i dispozice vnitřních prostor. Přístavba v nádvorní části byla od samého začátku plánována pro učebny odborných předmětů, do kterých žáci přecházejí na jednotlivé hodiny. Cílem bylo především zajistit každé třídě kmenovou třídu, což se díky přístavbě pavilonu podaří,“ vysvětlila. Od letošního září má škola v každém ročníku dvě třídy a každá bude mít tedy svoji stálou učebnu. „Neopomenutelný význam má vybavení nového pavilonu moderními výukovými předměty. Pedagogové jsou z vybavení nadšeni. Doufám, že stejné reakce budou mít i žáci,“ dodala starostka.
V přízemí objektu se nachází odborná učebna praktického vyučování (dílny, pozemky) včetně skladu, sociálního zázemí pro žáky a šatna. V prvním patře je cvičná kuchyně s jídelnou, učebna polytechnické výchovy a sociální zázemí pro učitele. Odborné učebny jsou vybaveny nábytkem a odpovídajícím edukativním vybavením. Součástí přístavby je venkovní pergola, která bude využívána pro zázemí pěstitelských prací. Projekt byl současně zaměřen na konektivitu a bezbariérovost celé školy. Město také ze svých prostředků vybudovalo malé dětské hřiště. „Jedná se o nový pavilon, tak jako vše nové je dojem více než příjemný. Mě osobně naprosto odzbrojilo vybavení cvičné kuchyně a stavebnice lega, které budou žáci využívat při výuce pracovního vyučování,“ popsala svůj dojem Kateřina Malečková.
Pohled ředitelky
Škola přístavbou získala polytechnickou učebnu, která je vybavena moderní didaktickou technikou. „Po letech se do školy vrátí učebna pro výuku vaření – cvičná kuchyňka s jídelnou. Do letošního školního roku naši žáci museli využívat cvičnou kuchyňku na ZŠ J. A. Komenského. Chtěla bych tímto poděkovat vedení školy za vstřícnost a spolupráci,“ prohlásila ředitelka ZŠ TGM Zdenka Dvořáková. Velkou radost má rovněž z učebny pro výuku pracovních činností – dílen. „Dílny byly doposud vyučovány ve sklepních prostorech školy, které nebyly ideální,“ konstatovala.
Součástí projektu byla i venkovní pergola, která bude využívána především pro výuku pracovních činností – pěstitelských prací. Úpravou dvora a části pozemku škola získala hřiště pro některé sportovní činnosti a hřiště s herními prvky pro zájmové vzdělávání ve školní družině. „V přístavbě je pamatováno i na handicapované žáky nebo učitele. V přízemí jsou bezbariérové toalety a přístup do patra je řešen pomocí schodolezu,“ doplnila ředitelka.
Nový pavilon je podle ní velice citlivě přistavěn ke stávající budově. A samotné vybavení učeben? „Vybavení všech tří učeben bylo pečlivě vybráno, aby splňovalo všechny potřeby moderní výuky. S tím souvisí i vybavení technickými a edukativními prvky, které tvoří 3D tiskárna, robotické stavebnice, notebooky, interaktivní tabule, technické a měřící systémy a další,“ vyjmenovala Zdenka Dvořáková.
Škola je zaměřena na výuku cizích jazyků, ředitelka by proto v budoucnu ráda zřídila jazykovou učebnu a další PC učebnu. „Jedna z PC učeben totiž momentálně musela být uvolněna pro kmenovou třídu, v novém školním roce nám totiž přibude další třída. S nedostatkem prostoru se potýkáme už delší čas. Jsme proto rádi, že nám přibyly další prostory pro výuku. Těší nás, že město coby náš zřizovatel se snaží tuto situaci řešit,“ doplnila Zdenka Dvořáková.
Dlouhá cesta k přístavbě nové budovy
Přístavba v nádvorní části byla plánována přibližně 12 let. „Město mělo od října 2010 vydáno stavební povolení, ale bohužel dotační výzva nebyla na konci plánovacího období vyhlášena. Jakmile byly známy podmínky výzvy na nové plánovací období IROP, došlo k novému posouzení vzhledem ke změnám v podmínkách dotace. Především ve změně podporovaných odborných předmětů, ale i k aktuálním potřebám školy. Projekt byl upraven. Žádost byla podána v roce 2017, skončili jsme pod čarou a čekali na další vyhodnocení, které pro nás již bylo úspěšné,“ popsala cestu k přístavbě Kateřina Malečková.
V rámci uzavřeného memoranda ZŠ T. G. Masaryka se ZŠ J. A. Komenského Blatná, MŠ Blatná, Šilhova, MŠ Blatná, Vrchlického a SOŠ Blatná o spolupráci budou pravidelně pořádány tematicky zaměřené projektové dny v nově vybudovaných prostorách školy. Práce bude zaměřena na využití vybavení na přírodovědná a technická pozorování, měření a zpracování údajů, na přípravu pokrmů podle zásad zdravé výživy, montáž a demontáž výrobků, práce s technickými návody a podobně.
Předešlé a plánované investice
O jak velkou investici posledních let do školství v Blatné šlo? Z pohledu financí nejzásadnější. „Z dalších bych jmenovala přestavbu Mateřské školy Vrchlického, oddělení v Husových sadech v roce 2018. Zde došlo k úpravě prvního patra kvůli navýšení kapacity školky. V tomto případě šlo o investici ve výši 6,883 milionu korun, dotace činila 4,55 milionu. Nemalé finanční prostředky byly investovány do oprav v ZŠ J. A. Komenského, kde se postupně vyměnila okna, opravila fasáda, rekonstruovala tělocvična. V roce 2013 bylo realizováno zateplení Mateřské školy Šilhova,“ vyjmenovala starostka.
Co se týče dalších plánovaných investic, od loňského roku je připravován projekt úpravy zahrady Mateřské školy Šilhova. „Bohužel se nepodařilo najít vhodný dotační titul, proto přistoupíme k postupnému řešení úprav,“ konstatovala Kateřina Malečková. Dotaci se podařilo získat na úpravu povrchu na hřiště na zimním stadionu, které využívají žáci ZŠ T. G. Masaryka při hodinách tělesné výchovy. „Snažíme se vždy zajistit alespoň část finančních prostředků z dotačních titulů. Je ale potřeba říci, že převážná část dotací vyžaduje spoluúčast žadatele. Vzhledem ke skutečnosti, že současný finanční výhled není příznivý, plánujeme na příští rok především opravy a rekonstrukce školských zařízení,“ uzavřela starostka.
Diskuse k článku