Zelená i modrá. Dopravce v Jindřichově Hradci ukázal nové autobusy, změny startují - Jižní Čechy Teď!
před 3 hodinami

Zelená i modrá. Dopravce v Jindřichově Hradci ukázal nové autobusy, změny startují

Zelená i modrá. Dopravce v Jindřichově Hradci ukázal nové autobusy, změny startují
Zobrazit galerii (3)
Zelená i modrá. Dopravce v Jindřichově Hradci ukázal nové autobusy, změny startují

JINDŘICHŮV HRADEC – Na samém počátku akce Den s dopravcem se přihlížející sesypali na nové jízdní řády u propagačních stánků. Žádný div. Veřejnost je dostala k dispozici jen čtrnáct dní před začátkem platnosti. V Jindřichově Hradci logicky poutají pozornost, podobně jako nové ceny dopravy. Před centrem Merkur ve středu 17. prosince možná trochu nespravedlivě zastínily hlavní hvězdy produkce, tedy autobusy samotné.





Nový dopravce, ČSAD Autobusy České Budějovice, představil zástupce flotily, kterou ve městě nasadí do provozu od 1. ledna. Zájem budila z vícero důvodů. Především v ní jsou na základě požadavků města zastoupeny i čtyři elektrobusy MAN Lion’s City 12E.

Když loni Jindřichův Hradec vypsal soutěž na nového provozovatele hromadné dopravy, zařadil se mezi první česká města, která uplatnila nároky nové směrnice EU. Podle ní bude muset být více než 40 procent autobusů bezemisních. V případě Jindřichova Hradce připadají momentálně v úvahu elektrobusy, pro vozy na vodíkový pohon není k dispozici dostatečná infrastruktura.

Tradiční i netradiční vzhled, moderní funkce

Vozový park doplní autobusy IVECO Urbanway 12m, dopravce použije čtyři základní vozidla a jedno záložní. Také ty představil během středeční akce, a to ve dvou barevných provedeních. Tradiční žlutomodrý vzhled doplnila zelená varianta, ovšem vyzdobená na bocích znakem města a pásem v jeho barvách. „Nové vozy bude dopravce nasazovat postupně, až budou všechny k dispozici,“ vysvětlil místostarosta Bohumil Komínek (Nezávislí PRO HRADEC), „mezitím budou cestující vozit i zelené náhradní autobusy.“

Zelená je novou barvou Integrovaného dopravního systému Jihočeského kraje, standardně by zelené autobusy měly sloužit v příměstské dopravě. Zpočátku si lidé budou muset zvyknout na zelenou i na standardních linkách uvnitř města.

Nasazené autobusy i elektrobusy jsou podle podmínek města nízkopodlažní, vybavené plošinami pro vozíky nebo kočárky, klimatizací či informačními LCD displeji. Nabíjecí stanice se nacházejí v areálu servisu v Jindřichově Hradci. Jde o čtyři stání vybavená dvěma nabíjecími stojany Axon Easy 120, každý umožní nabíjení dvou autobusů.

Generální ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice Vladimír Homola označil zázemí, kterým společnost ve městě disponuje, za podstatnou výhodu pro poskytování služby. „Jde o silnou základnu pro pravidelnou dopravu – dispečink, dílny a další zázemí.“

Nasazené vozy splňují i další požadavek města – délku maximálně 12,5 metru odpovídající podmínkám provozu v Jindřichově Hradci, zejména na točnách.

Nová čísla linek, nové jízdní řády

Druhou novinku signalizovala už čísla, pod kterými se autobusy v centru Merkur sjely. Objevila se například šedesát dvojka nebo sedmdesát čtyřka. Integrace dopravy v Jihočeském kraji se totiž dotkne i číslování linek, tarifního a odbavovacího systému nebo již zmíněných jízdních řádů. Ty mají lépe navazovat na další spoje a také propojovat autobusovou dopravu s železniční.

Cestující v Jindřichově Hradci si budou muset zvyknout, že místo linek 12, 13, 31 a podobně budou od 1. ledna autobusy číslovány od 61 do 74. V rámci integrovaného systému jižní Čech se nemohou čísla v různých městech opakovat.

Prozatím naleznou obyvatelé nové číslování na webu www.busem.cz. V posledním prosincovém týdnu, tedy nejpravděpodobněji 29. a 30. prosince, je podle příslibu města zaměstnanci vyvěsí i s jízdními řády na zastávkách.

Podle dřívějších vyjádření vedení Jindřichova Hradce autobusová doprava zhoustne podle přání občanů. Doposud činil roční nájezd 540 tisíc kilometrů, v roce 2026 to bude 625 tisíc kilometrů. Posíleny jsou spoje směrem k nemocnici, obchodnímu centru či hřbitovu, jízdní řád už by měl odrážet lepší návaznost na jiné spoje.

Výměna čipových karet je nutná

Město společně s dopravcem upozornilo, že od 1. ledna nebudou platit staré čipové karty. Lidé je mohou už nyní vyměnit za čipovou kartu IDESKA, kterou budou cestující využívat v rámci integrovaného jihočeského systému. Ten má podle dosavadních informací naplno odstartovat 1. dubna.

Nová karta umožní cestovat v rámci kraje s jedinou jízdenkou platnou i v linkových autobusech a ve vlacích, a to i s přestupy. Karty, které nyní získají obyvatelé Jindřichova Hradce, budou platit i po 1. dubnu. O výměnu lze žádat na kontaktních místech na náměstí Míru a Jiráskově předměstí i prostřednictvím webu.

V blízké budoucnosti by měla být k dispozici i aplikace pro nákup jízdenek online, kterou budou od ledna v Jihočeském kraji testovat žáci některých středních a základních škol.

Od ledna vstoupí v platnost i nové tarify

Jak město již dříve avizovalo, od 1. ledna se mění také ceny jízdného. Doposud mohli cestující volit mezi 40minutovou jízdenkou za deset korun a 90minutovou za 15 korun. Od prvního ledna platnost vstoupí jen jedna varianta, a to základní 60minutová jízdenka za 15 korun. Roční bude stát 1500 korun. Místostarosta Komínek při oznámení nových tarifů podotkl, že nejde o katastrofální zdražení. „Celoroční občanská jízdenka vychází teď na 1200 korun, nově na 1500 korun, jezdíme proti jiným okresním městům velice dobře, když nepočítám Strakonice,“ uvedl Bohumil Komínek. Zdůraznil, že v platnosti zůstávají slevy a lidé nad 65 let cestují zdarma.

Petr Bušta
Petr Bušta

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.