Železniční koridor vede před dálnicí o tři hlemýždí ulity


Stavba čtvrtého železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic finišuje a blíží k závěru. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slavnostně zahájila v polovině října modernizaci předposledního úseku mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Nová přeložka o délce téměř devíti kilometrů vyjde na 4,3 miliardy a vznikne u města pod Svákovem na zelené louce. Hotovo má být v dubnu 2023. Vlaky zde budou jezdit podle ČD rychlostí až 160 km v hodině. Jízdní doba expresů z Českých Budějovic do Prahy prý bude hodinu a čtyřicet minut. Při zácpách na silnicích na Benešovsku, kolem Mirošovic a na D1 u Průhonic se stejně dlouho často jezdí autem z Tábora do Prahy.
Kdo by čekal, že v roce 2023 se projede po dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic stejně rychle, je buď zvyklý na japonské tempo výstavby, nebo beznadějný optimista. Premiér Babiš sice avizoval, že kompletní dálnice D3 z Prahy až k rakouským hranicím bude hotová v roce 2028, ale to je evidentně jen jeden z dalších vládních slibů. Na středočeském úseku D3 se ani po letech problémy nevyjasňují. Stále není územní rozhodnutí, nemohou se tedy ani vykupovat pozemky a tvrdě mezi sebou zápasí zájmové skupiny o vedení trasy. Termín dokončení D3 si proto netroufá nikdo ani odhadnout, jediné co odborníci tvrdí – že snad po roce 2030.
Budování obou jihočeských páteřních dopravních staveb se tak podobá spíše slimáčím závodům i přesto, že železniční koridor vede o tři ulity. První část budoucí D3 byla totiž v roce 1991 otevřena v podobě obchvatu města Tábora. První úsek železničního koridoru byl dokončen až roce 2009 v úseku Tábor – Doubí. Zatímco se jihočeská dálnice buduje již třicet let, železniční koridor to podle předpokladů zvládne za něco přes třináct let. Proč to ale jinde jde podstatně rychleji?
Diskuse k článku