Zpřístupnění Orlíku pro lodní dopravu z jihu umožní až nový výtah - Jižní Čechy Teď!
Zpřístupnění Orlíku pro lodní dopravu z jihu umožní až nový výtah - Jižní Čechy Teď!
Zpřístupnění Orlíku pro lodní dopravu z jihu umožní až nový výtah - Jižní Čechy Teď!
12. 8. 2019 13:24

Zpřístupnění Orlíku pro lodní dopravu z jihu umožní až nový výtah

Zobrazit galerii (2)
Zpřístupnění Orlíku pro lodní dopravu z jihu umožní až nový výtah
JIŽNÍ ČECHY - Zpřístupnění Orlické přehrady, jednoho z nejvýznamnějších center rekreace a vodních sportů na vltavské vodní cestě, z jižního směru od Českých Budějovic a Týna nad Vltavou dál na sever, umožní plánovaná modernizace lodního výtahu na hrázi Orlíku. Jeho výstavba patří mezi klíčové investice projektu splavnění Vltavy, který je součástí loni uzavřeného Memoranda o spolupráci Jihočeského a Středočeského kraje s cílem propojit tyto dva sousední regiony po vodě.

Zpřístupnění Orlíku pro lodní dopravu z jihu umožní až nový výtah - Jižní Čechy Teď!

Realizace opětovného splavnění této části Vltavy od otevření nové plavební komory v Hněvkovicích v květnu 2017 vázne. „Hlavními problémy zůstává především modernizace lodního výtahu na Orlické přehradě, prohloubení plavební dráhy v úseku Podolí – Kořensko a výstavba nového mostu přes řeku v Týně nad Vltavou, který by umožnil proplout i větším lodím,“ uvedl Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR), jež je hlavním garantem projektu Vltava – řeka plná zážitků z dílny Jihočeského a Středočeského kraje.

Na všechny zmíněné akce jsou již připravené projekty a ministerstvo dopravy společně s Povodím Vltavy a Ředitelstvím vodních cest je bude v nejbližší době realizovat. Podporu projektu vyjádřil na květnovém odborném setkání k tomuto tématu v Českých Budějovicích také náměstek ministryně pro místní rozvoj David Koppitz.

„Makroekonomický přínos cestovního ruchu je zřejmý. Jde o celkový příjem zhruba 120 miliard korun do státního rozpočtu, 240 tisíc zaměstnanců, tři procenta HDP a toto číslo roste. Z hlediska růstu tohoto odvětví jsou v porovnání regionů Středočeský kraj na druhém a Jihočeský na třetím místě s dynamikou růstu 17 a 14 procent, což jsou obrovská čísla. Naším cílem je podporovat z národních zdrojů právě doprovodné infrastrukturní projekty, které s růstem cestovního ruchu souvisejí,“ sdělil Koppitz.

Marketingová strategie Vltavská vodní cesta 2022 počítá do roku 2022 se zdvojnásobením počtu proplavených lodí. Ze stávajících cirka 57 na 115 tisíc.

Přehradě dominují zámek Orlík a hrad Zvíkov
Orlická přehrada dostala své jméno podle zámku, který kdysi čněl nad hlubokým údolím Vltavy a dnes se nachází jen pár metrů nad hladinou jezera. Její 511 metrů dlouhá hráz dosahuje v koruně výšky 91 metrů. Objemem zadržené vody je Orlík největší přehradní nádrží v České republice, Lipno je větší rozlohou. Kromě vodní dopravy je přehrada rekreačním střediskem s velkou možností ubytování a přírodních zajímavostí v okolí.
Po hladině Orlické přehrady se prohání motorové čluny, plachetnice, vyhlídkové lodě nebo sportovně-rekreační plavidla jako vodní skútry nebo čluny táhnoucí lyžaře na vodě. Okolí přehrady je lemované kempy a krásnými vyhlídkami. Rozhodně nelze vynechat místa majestátně se tyčící nad přehradou – zámek Orlík, hrad Zvíkov nebo vyhlídku na podkovu u Solenic. Na Orlíku je třináct kempů s písečnými nebo kamenitými plážemi.
Jižně od hráze je na levém břehu přístav lodní dopravy po Orlické přehradní nádrži, která zajišťuje spojení hráze s Orlíkem nad Vltavou a s hradem Zvíkov. Kromě trasy mezi Orlíkem a Zvíkovem je v červenci a srpnu možná i doprava mezi zámkem a přehradou Orlík. Okolí nabízí bezpočet úchvatných vyhlídek na řeku či jezero. V této souvislosti nelze opomenout ani přehradu Kamýk, která je menší, ale také velmi oblíbenou rekreační oblastí jako Orlík.
Řeka Vltava, nejdelší řeka na území České republiky, která od pramene na šumavské Kvildě až k soutoku s Labem u Mělníka měří 430 kilometrů.

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.