Zůstane na hlavní ulici v Milevsku mezi domy díra?

Stavět pouze jednu bytovku investor odmítá s tím, že se tak projekt stane neekonomickým. Poukazuje i na to, že město samo žádné byty nestaví a soukromému investorovi ještě hází klacky pod nohy.
Městský úřad dal projektu stopku. Kraj ji zrušil
V zastupitelstvu od začátku převládala spíš podpora občanů, kteří proti bytovce ve vnitrobloku protestovali. Kromě ztráty soukromí poukazovali i na nedostatečnou kapacitu kanalizace, která už nyní při každém větším dešti vytápí jejich sklepy. Namítali i problematickou dopravní obslužnost vnitrobloku, kam by po výstavbě nových domů zajíždělo ještě více aut.
Územní plánování odboru regionálního rozvoje se k záměru postavilo negativně s odkazem na to, že územní plán tuto plochu vymezuje jako smíšenou funkci městského centra. Tedy současně pro bydlení i podnikatelskou činnost. S tímto argumentem odbor regionálního rozvoje městského úřadu záměr bytových domů Marka Masopusta zamítl. Ten sdělil, že pro něj není problém vyčlenit v domech i prostory pro provozovny. Na to ale nedošlo, protože krajský úřad letos v květnu zrušil zamítavé stanovisko milevského městského úřadu k záměru investora. Krajský úřad konstatoval, že smíšenou zónu nelze vykládat tak, že v každém domě musí být současně byty i podnikatelská činnost, ale že se tyto funkce mohou mísit v dané lokalitě. Podnikatelské aktivity přitom nemají narušovat funkci bydlení. Krajský úřad odmítl i argument milevských územních plánovačů, že dopravní situace je v místě už nyní nevyhovující. V rozhodnutí uvedl, že pokud územní plánovací dokumentace neobsahuje konkrétní podmínky a požadavky na dopravní infrastrukturu, pak není posouzení v kompetenci územního plánování, nýbrž stavebního úřadu. Výslovně krajský úřad uvedl, že milevský orgán překročil svou kompetenci a postupoval protizákonně.
Jádro pudla – nedohoda se sousedy
Investor tak pokračoval dál v přípravách a obrátil se nyní na zastupitelstvo se žádostí o uložení sítí do tělesa obslužné komunikace, kterou slíbil poté uvést do původního stavu. Pozemek komunikace je městský, vzhledem k rozjitřené situaci se sousedy nemá investor šanci získat souhlas pro uložení přípojek do sousedních privátních pozemků. Doložil i souhlas dopravního inspektorátu s napojením zamýšlených domů na tuto účelovou komunikaci. Policie doporučila navýšení počtu parkovacích míst ve vnitrobloku, neboť jich tam je už nyní nedostatek. Dopravní úsek odboru regionálního rozvoje na tento souhlas navázal a stanovil konkrétní podmínky.
Starosta Ivan Radosta připomněl, že při zvýšeném pohybu aut v této lokalitě je třeba řešit i chodník. „Poučili jsme se, že jsme neřešili s investorem obchodní zóny chodník na staré sídliště. U Lidlu už chodník řešíme,“ řekl starosta. Masopust na zastupitelstvu objasňoval, že z vnitrobloku plánuje chodník s průchodem do Masarykovy ulice. Vedoucí odboru investic Michal Herma podotkl, že brzy zákon umožní smíšené obytné zóny, kde bude společný pohyb aut a chodců při snížené rychlosti.
Většina zastupitelů ale nechtěla s uložením přípojek do městské komunikace souhlasit, přestože Marie Jelenová (ODS) upozornila, že nepamatuje situaci, kdy by město takovou žádost neschválilo. Marek Masopust poukázal například na Sladkovského ulici, kde město souhlas udělilo. „Město by mělo přistupovat ke všem stejně,“ řekl. Přesto pro souhlas s uložením sítí v jeho případě zvedlo ruku jen pět zastupitelů z ODS a Doma v Milevsku a ostatní se hlasování zdrželi. Tím se celý projekt dostává do patové situace.
Rozladěný Marek Masopust na odchodu řekl, že město si zřejmě přeje, aby Masarykova ulice zůstala v současné podobě se zbořeným domem. Uvedl, že stavbu bytového domu ve vnitrobloku nelze úředně zastavit, pokud má všechna souhlasná stanoviska. Jediné, co potřebuje, je připojení na vodovod a kanalizaci přes městský pozemek, tak jako město dosud vycházelo vstříc ostatním investorům. Dům v Masarykově by se napojit dal z druhé strany, sítě jsou potřeba hlavně pro bytovku ve vnitrobloku. Investor ale odmítá budovat jedno bez druhého.
„Podle výsledku hlasování současná vládnoucí koalice svým neutrálním postojem tento projekt oddaluje nebo se ho snaží dokonce zastavit. Milevsko je asi jediné město, kde vedení radnice o nové byty nestojí. Pak se nemůže divit, že každý rok ubývá kolem stovky obyvatel a v centru jsou prázdné obchody. Co by za to starostové jiných obcí dali, kdyby u nich chtěl někdo stavět byty,“ vyjádřil se investor. Dosavadní obyvatelé lokality ale vnímají postoj města jako zastání. Chtějí, aby dům ve vnitrobloku byl nízký nebo žádný. Přijatelný kompromis pro všechny ve výhledu není.
Je to patrné i z reakcí v aktuálních Milevských novinách. I názory sousedů se různí.
Zástavba vnitrobloku bude jedním z témat besedy Bavme se o Milevsku společně ve čtvrtek 16. listopadu od 17 hodin. Pořádají ji v Komunitním centru nad bývalou poštou Milevské noviny a účast již přislíbili zastupitelé Martin Kupec, Ondřej Šimánek a Michal Horek. Milevští patrioti jsou srdečně zváni.
Diskuse k článku