Kdy a kam

  • Fantom divadla - Příběh ožívá

    pátek 17.11 - Divadlo J. K. Tyla, Třeboň

    Netradiční prohlídky.

  • Rozsviťme demokracii - průvod k výročí 17. listopadu

    pátek 17.11 17:11 - České Budějovice

    Průvod půjde od Jihočeského divadla na náměstí Přemysla Otakara II.

Zobrazit všechny události
 

Soběslavský městský úřad chtěl za informace o svém hospodaření skoro 150 000

Soběslav

Soběslav

SOBĚSLAV - Letos v březnu požádal Pavel Hájek podle zákona o svobodném přístupu k informacím Městský úřad v Soběslavi o údaje o fakturách z let 2010 – 2015. Městský úřad mu za tyto informace naúčtoval 149 820 korun, vynaloženou práci vypočítal na čtyři měsíce plného úvazku.

„Je to absurdní, vyexportování seznamu faktur trvá 2-3 hodiny, tedy očekávám, že úřad může chtít úhradu v řádu stovek korun. Například radnice Prahy 12 po mně chtěla 380 Kč, radnice Prahy 13 chtěla 400 Kč a Vsetín si informace cenil na 214 Kč. Všechny tyto tři požadavky jsem respektoval a obratem uhradil,“ říká Pavel Hájek (člen Pirátské strany na Praze 10), který se svou aktivitou snaží o větší transparentnost v hospodaření s veřejnými penězi.

„Oslovil jsem se stejným požadavkem přes stovku měst, ale pouze Soběslav a Praha 1 mi naúčtovaly takto obstrukční částky,“ dodává Pavel Hájek. Protože s požadovanou částkou nesouhlasil, obrátil se na Krajský úřad Jihočeského kraje se stížností na soběslavský postup. Měl výhrady k naúčtované částce a také k formálním nedostatkům v oznámení o výši úhrady.

Krajský úřad tak devátého května přikázal městskému úřadu v Soběslavi zjednat nápravu při vyčíslení úhrady za poskytnutí informací. Soběslavský městský úřad je pak Hájkovi dal zadarmo. Devatenáctého května je Pavel Hájek zveřejnil na internetu. Od rozhodnutí Krajského úřadu do vypracování seznamu faktur tak uplynulo deset dnů. Během těchto deseti dnů vypracoval městský úřad práci, kterou dříve odhadl na čtyři měsíce plného pracovního nasazení.

„Chci, aby standardem bylo, že hospodaření s veřejnými prostředky je věc veřejná, a to se postupně daří. Když jsem začal poptávat radnice o seznamy faktur, tak z 200 největších obcí ČR jich veřejných bylo asi 10 v celé republice. Dnes je to skoro 140 radnic. Dá se tedy říci, že zveřejnit seznam faktur je pro samosprávu už běžné.“ dodává Hájek.

K této poplatků za poskytované informace existuje také rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který před několika lety řekl, že státní úřady si nesmí účtovat cenu navíc za vyhledávání informací.

O komentář k této situaci jsme požádali také tajemníka Městského úřadu v Soběslavi Ing. Radka Brylla. Uveřejnění svých odpovědí podmínil tímto požadavkem: „Pokud hodláte naše odpovědi zveřejnit v Jihočeských týdenících či jiném tisku, žádáme o zaslání kompletního textu článku včetně stanoviska druhé strany k odsouhlasení před jeho zveřejněním.“ Proto jeho stanovisko v článku není zveřejněno.

 

Diskuse k článku - napište váš názor

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace