Táborská radnice prosadila pokus s pěší zónou. Je tam ale zatím pusto






Po vymístění aut z historického centra volají někteří tamní obyvatelé. Na nedávné besedě v knihovně vystoupily s tímto požadavkem mladé maminky. Zklidnění od dopravy má v programovém prohlášení i nyní vládnoucí koalice, a tak se radní města rozhodli pěší zónu zatím aspoň na léto vyzkoušet. Zrušilo se 18 míst pro návštěvníky centra na jižní straně náměstí. To nesou nelibě někteří provozovatelé restaurací, očekávají odliv zákazníků. Nehodlají proto s městem spolupracovat na instalování a uklízení mobiliáře, jak si radní představovali. Namítají, že město má vlastní Technické služby.
V jedné z restaurací minulé úterý řekli, že je chodí radniční zaměstnanec přesvědčovat i několikrát týdně. „Mají to marné,“ řekli s tím, že odmítavě se k pěší zóně a péči o ni staví i další podniky. V jedné restauraci dokonce prohlásili, že toto vedení města má svůj pobyt na radnici spočítaný. Jmenován být nikdo nechce, protože se podnikatelé obávají nepříjemností.
Podle vyjádření radnice starosta Štěpán Pavlík (Tábor 2020) vnímá, že rozhodnutí o dočasném zřízení pěší zóny na jižní hraně náměstí vzbuzuje rozporuplné reakce. Starosta zdůraznil, že se nejedná o trvalý krok, ale o zkoušku, která se bude vyhodnocovat. Město Tábor zřídilo mailovou adresu (namesti@mutabor.cz), kam lidé mohou psát svoje názory. „Domníváme, že řidiči nemusejí nutně vjíždět až na Žižkovo náměstí, kroužit kolem dokola a čekat, až se uvolní nějaké místo. Chceme tímto upozornit, že je přirozené a ohleduplné nevpouštět tolik aut do samotného historického jádra,“ uvedl starosta.
Kde parkovat?
Město zveřejnilo v Infocentru nebo na webu www.visittabor.eu mapičku, kde se detailně popisuje, kde mají návštěvníci Starého města odstavit auta. Mapka řidiče naviguje na sedm parkovišť. Nejbližším místem je parkovací dům Centrum. Nejvzdálenější jsou parkoviště Valdenská u vlakového nádraží a parkoviště v ulici Václava Soumara u zimního stadionu.
Na otázku, jestli by město nemohlo svá vlastní vyhrazená parkovací stání pro radniční vozidla přesunout z náměstí do parkingu Centrum, reagoval na tiskové konferenci starosta poněkud popuzeně. Řekl, že jsou to hloupé úvahy, protože zaměstnanci města potřebují mít služební auta při ruce, aby mohli rychle vyjíždět na místní šetření.
Vjezdu z Klokotské a ve směru od ústí Pražské ulice je teď zamezeno přenosnými květníky. „Z prostoru za květníky prý máme nosit do našich provozoven zboží, pro zásobování sem není vjezd pro nás povolen. Zato muzikanti sobotní jazzové akce města si sem klidně vjížděli a nikdo to neřešil. Pravidla asi platí jen pro někoho,“ rozčilovali se v neděli ráno hostinští. Do redakce obratem doputovaly snímky aut v pěší zóně, jsou ve fotogalerii.
Opatření se nijak nedotýká rezidentů bydlících na Starém městě. „Budeme důsledně kontrolovat parkování, aby návštěvníci nestáli na rezidentských místech,“ zdůraznil starosta. Výjimku pro vjezd budou mít při středečních trzích trhovci.
Zabraná plocha náměstí nemá zůstat prázdná. Město na ni chce umístit stolky se židličkami, lehátky a slunečníky, které však budou do prostoru umisťovány postupně. Radnice mobiliář teprve nakupuje. Zatím se na pěší zóně objevily černé slunečníky. Zůstaly ale přes celý víkend zavřené. „Nějaký zaměstnanec města se je pokoušel otevřít, ale nepovedlo se mu to,“ komentovali postup města lidé z okolních provozoven. „Nechápu, že si sem nepřišly na dlažbu sednout ty matky, co si pěší zónu prosadily. Jakoby neměly kousek odtud Holečkovy sady s hřištěm, Lužnici nebo Jordán,“ vyjádřil se zaměstnanec jedné z restaurací.
Starosta Štěpán Pavlík zmínil, že podobnému omezení dopravy se říká taktický urbanismus. Má se jednat o nízkonákladový přístup k dočasné změně městského prostoru s cílem zlepšit místní životní prostředí. Uvedl také příklady měst, která pěší zóny v historických centrech mají. Existují ale i opačné příklady. Například v Třeboni předchozí vedení města instalovalo závoru pro vjezd na centrální náměstí. Jedna z prvních věcí, kterou pak prosadil po návratu do funkce starosty podnikatel Jan Váňa z ODS, bylo odstranění závory.
Diskuse k článku