Jižní Čechy TEĎ - nejrychlejší zprávy z regionů
 
 
 

Kdy a kam

  • Léto na Kampě - PPB a Zropuch

    sobota 24.8 18:00 - Klub Kampa, kampus JU, České Budějovice

    Festival.

  • Pivní slavnosti Myslkovice

    sobota 24.8 13:00 - Zámecký park, Myslkovice

Zobrazit všechny události
 

Petr Kalina: Je zavedení mýta na silnicích I. třídy dobré řešení?

Petr Kalina

Petr Kalina

Obce, města i Jihočeský kraj se již několik let zabývají otázkou, co se stane po zavedení mýta na silnicích I. třídy. Bohužel někteří předpokládají, že i zde platí pravidlo nejmenšího odporu. Nikdo sice neví, co se po zavedení mýta přesně stane, ale již dnes se široce diskutuje o možných negativních důsledcích.

Podnikatel Jan Antonín Baťa sepsal v roce 1937 vizi Československa "Budujeme stát pro 40 000 000 lidí". Jeho myšlenky by neměly zapadnout. Jakoby se dnes v úvahách zapomnělo, že jsme tranzitní zemí a nedělalo se nic pro využití tohoto potenciálu. K využití polohy ve středu Evropy pro rozvoj naší republiky měla být v Baťově vizi řešena doprava a to zásadním způsobem. Plánovala se dálnice, která měla protnout celé tehdejší Československo od Chebu až za Prešov a Zakarpatskou Ukrajinu. Počítalo se s modernizací husté železniční sítě. A samozřejmě s leteckou dopravou - za první republiky se říkalo, že nebe je naše moře.

Zdá se mi, že neřešíme širší souvislosti a občas se zahrabáváme v lokálních problémech. Podle mého názoru si musíme jasně nastavit priority a říci si, co opravdu chceme. Na úrovni státu, kraje i obcí. Je to těžké a není to jen o rozhodnutí, ale i o převzetí odpovědnosti za ně. Budou nás naši potomci velebit za to, že mělo větší váhu při našem rozhodování zachování úseku pro přechod žab, nebo že na silnici z Cehnic do Skočic byla v zatáčce přejeta kamionem jejich babička...? Je rostoucí objem tranzitní dopravy celospolečenský fenomén a platíme daň za to, že máme čerstvé zboží v supermarketech, když nedokážeme lépe využívat lokální suroviny?

Vím, o čem mluvím. I v naší obci se před lety řešila otázka kamionové dopravy. Naštěstí (či bohužel) se našel "problém" - starý most. A nově vybudovaná komunikace dovedla odklonit kamionovou dopravu mimo naši obec. Problém s mýtem není černobílý. Nemůžeme ho řešit jen na lokální úrovni, ale v širších souvislostech. Zavedení mýta má funkce fiskální, regulační, sociální. Bohužel interpretace těchto poloh bývá některými argumentujícími účelově zkreslena.

Věřím, že najdeme ochotu všech zainteresovaných ke vzájemné komunikaci, dostatečné rozhodnosti a argumenty pro podporu optimálního řešení.

Nedávno pan premiér Andrej Babiš navštívil Jihočeský kraj a na místě se seznámil s možnými důsledky zavedení mýta na silnicích 1.třídy. Navštívil také Písecko a Strakonicko.

Na srpen svolává člen rady Jihočeského kraje Jiří Švec, odpovědný za dopravu a dopravní obslužnost, koordinační schůzku k uvedenému problému. Doufám, že se nezůstane jen u politických proklamací a bude snaha hledat řešení, které bude založené na komplexním posouzení dopravy v kraji i okolních regionech.

Petr Kalina,
zastupitel Jihočeského kraje a starosta obce Dobev

Diskuse k článku - 14 příspěvků
 

Další zprávy z regionu

 
 

Diskuse ke článku

Zbývá znaků: 1200
 
  • Kasol 

    Reagovat

     

    Jakmile bude zavedeno mýto na některých komunikacích I. třídy tak se okolní obce můžou těšit na zvýšený průjezd nákladních aut. Již nyní se auta vyhýbají placeným úsekům. Řešení je v zavedení mýta přes satelity. Nákladní auta by platily všude na všech komunikacích. V některých okolních státech to je již zavedeno.

    Vloženo 22.8.2019 08:42:09

  • xxx 

    Reagovat

     

    Jaké řešení? Stále povídání okolo a nic konkrétního. Co je tedy to správné? Není tu napsáno.

    Vloženo 26.7.2019 15:00:25

  • jan 

    Reagovat

     

    Konečně se zavede mýto i na silnice I. třídy. Stovky kamionu jezdí denně od Brna směrem na Praha po D1, směr Německo. Jenže nejedou po D1 k Praze, poté po dálnici do Plzně a dál... V Pelhřimově to střihnou po silnici první třídy, a projíždí českými městy a obcemi. Ničí silnice, způsobují zácpy, kolony a tragické nehody. Ničí životní prostřední a hlukem a smogem otravují lidi. To vše jen proto, že ušetří na mýtném. Kamiony je třeba vrátit na dálnice a železnice, proto je nutné zavedení mýta na silnice I. nebo místy i na II. třídy.

    Vloženo 26.7.2019 13:47:11

    • Řidič řadič frontový 

      Reagovat

       

      Jestli to nebude tím, žs všechny dálnice vedou do Prahy, nesmyslně. A tam to stojí, tak jedou optiimální trasou, hybí dálnice napříč, jižně. A zpoplatnění ničemu nepomůže, akoráf kurví silnice jinde.

      Vloženo 26.7.2019 19:16:37

      • Romadur 

        Reagovat

         

        Naprosto přesné, sice jsme tranzitní země, ale všechny cesty jsou směrovány do Prahy, což má asi být v našich očích pupek světa. Navíc se nedá objet a ještě dlouho to nepůjde. Že přes nás jezdí Sas do Bavorska nebo Polák do Francie nikoho nezajímá - ti aspoň tady nevolí, tak nikoho nezajímají. Ale Jihočech nebo Moravák se nedostane rozumně na sever, Liberečák na Plzeň atd. Přitom Praha je jen 15-20% obyvatel a průmysl žádný, v nákladní dopravě opravdu jde jen o tranzit a obsluhu logistických center umístěných poblíž bohužel jediného uzlu v ČR.

        Vloženo 27.7.2019 08:49:41

        • Fandorin 

          Reagovat

           

          Přesně.

          Vloženo 27.7.2019 21:53:59

      • jan 

        Reagovat

         

        Tak za prvé, kamion, který jede z Brna do Plzně, nemusí vůbec do Prahy jet, neb jede o "velké" jižním obchvatu. Za druhé, trasa po dálnici z Brna do Plzně měří 297 km, po silnici I. třídy od Pelhřimova přes Tábor to do Plzně měří 284 km.

        Vloženo 27.7.2019 12:55:00

        • anonymní čtenář 

          Reagovat

           

          Jane, a která je rychlejší. Nápověda, dálnice to není. A která je levnější, dálnice to není. A obchvat Prahy? Zážitkový úsek, který neustále stojí a stojí a stojí. Já se řidičům NA nedivím, já jezdím s osobákem, denně a dálnicím se vyhýbám, ztráta času a nervů.

          Vloženo 28.7.2019 11:49:36

  • Jirka 

    Reagovat

     

    Myslím, že by bylo dobré se zaměřit na zahraniční kamiony a nutit je, aby republikou vozily náklad na vlacích. Velké represe za to, jestli nejezdí přetížení. Takhle za to, že nám tu ničí silnice, budou pykat všichni řidiči.

    Vloženo 26.7.2019 09:47:02

    • tom 

      Reagovat

       

      Naprostý souhlas! Vozit zboží, které nepodléhá zkáze, v kamionech přes celou Evropu je zločin na životním prostředí i na životní úrovni lidí. Toto by měla řešit EU a postavit tratě pro tento účel.

      Vloženo 26.7.2019 10:09:15

    • To neuděláte 

      Reagovat

       

      Kamiony jsou hladovou zdí EU.

      Vloženo 26.7.2019 10:13:00

    • Entroslav 

      Reagovat

       

      Jirka: Je to po železnici, a nejen u nás, tak drahé, že by tuto formu přepravy kamionů (nebo jen jejich návěsů) musel finančně podpořit stát. Rakousko, a to jsou nějací ekologové, v minulosti zrušilo část přepravy kamionů po železnici taktéž.
      Zde v jižních Čechách přece již existovala přeprava kamionů po železnici v úseku CB-Nemanice - Villach (od roku 1993 do roku 1998). A jak to skončilo? Za tuto dobu bylo po železnici v uvedené trase přepraveno 34 000 kamionů s celkovou hmotností bezmála 1,1 mil. tun a navíc se řidiči mohli během cesty vyspat v lehátkovém voze...

      Vloženo 26.7.2019 21:58:26

  • anonymní čtenář 

    Reagovat

     

    Ne. není. Bude tlak na rozšiřování, za čas na silnice II. třídy, pak i na III. třídy a až nebude kde brát, tak i na lesní cesty. To by jsme nesměli býti v ČR. Podáš prst a ejhle, celá ruka v řitce. To samé modré zóny, nejdříve v centru, pak širším centru a dnes už pomalu celá velká města. Hnus, hnus a nic jiného. Jde o to, ostatní podojit.

    Vloženo 26.7.2019 07:58:57

    • Železnice platí 

      Reagovat

       

      Mýto za každé kolečko, za každý ujetý metr na jakékoli části železniční sítě. Proč by měl socialismus platit jen na silnici??!! Doufám že necouvnou a byznys špedic nebudeme platit my všichni!

      Vloženo 26.7.2019 08:43:01

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace