19. 9. 2019 13:29

„Boj proti zpoplatnění silnic I. třídy jsme prohráli,“ zaznělo dnes na krajském zastupitelstvu

Zobrazit galerii (2)
„Boj proti zpoplatnění silnic I. třídy jsme prohráli,“ zaznělo dnes na krajském zastupitelstvu
JIŽNÍ ČECHY - O zpoplatnění na silnicích I. třídy od 1. ledna příštího roku je rozhodnuto. V Jihočeském kraji se zpoplatnění týká silnic I/19, I/20 a I/34. Na zasedání krajských zastupitelů dnes Tomáš Hajdušek z ODS upozornil, že právě vyšla ve Sbírce zákonů vyhláška 243/2019, která mění užívání komunikací a mezi zpoplatněné zařazuje mimo jiné silnici I/20, a to na 112,5 kilometrů dlouhém úseku z Českých Budějovic do Plzně.




„Více než 60 kilometrů z této trasy lze přitom objíždět po nezpoplatněných silnicích,“ upozornil Hajdušek. Proto se v srpnu sešli zástupci potenciálně postižených obcí s ředitelem odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Václavem Krumphanzlem. Ten obcím sdělil, že jejich obavy o objíždění zpoplatněné trasy jsou liché, protože je objízdná trasa delší a náklady tak vyjdou dráž než cesta po trase s mýtným. Provozovatelé dopravy prý si nebudou zvyšovat náklady. „A kdyby se prý ukázalo, že to tak není, nebude pro ministerstvo problém objízdné trasy zpoplatnit také,“ pokračoval Tomáš Hajdušek. Upozornil ale, že skutečnost je jiná a ukázal na mapce, že potenciální objízdná trasa je kratší než ta s mýtem. „My odmítáme, aby tady občané obcí na této objízdné trase byli používáni jako pokusní králíci,“ dodal. 

„To je pražská logika,“ poznamenala hejtmanka Stráská. „Musíme si přiznat, že tento boj proti zavedení mýtného jsme prohráli,“ podotkl Tomáš Hajdušek.

Navíc upozornil, že data o průjezdech aut obcemi, s nimiž ministerstvo dopravy pracuje, jsou pět let stará a další sčítání průjezdů ministerstvo plánuje za rok a půl. Proto Hajdušek požádal radu kraje, aby kraj uhradil vlastní měření průjezdů již nyní před zavedením mýta a obce tak měly v ruce pádné argumenty, až se mýto na silnici I/20 spustí. 

Krajský radní pro dopravu Jiří Švec podotkl, že v tomto jsou krajští zastupitelé bez ohledu na politickou různost zajedno. „Pan ředitel Krumphanzl tu řekl, že nechápe zdejší hysterii, protože se zatím nic neděje,“ uvedl Švec. A informoval, že krajské měření dopravy už probíhá na jedenácti místech potenciální objízdné trasy, začalo 6. září, potrvá do 31. října a data budou sloužit pro porovnání s dopravou po zavedení mýtného na silnici I/20. Ubezpečil, že pokud se nárůst skutečně potvrdí, tak se na objízdné trasy navrhnou dopravní značky, které těžkou dopravu omezí. 

Stanislav Mrvka kolegy upozornil, aby si novou vyhlášku velmi pečlivě pročetli, protože Jindřichův Hradec v ní objevil podraz, kdy do zpoplatněného úseku na silnici I/34 má být zahrnut i vnější obchvat města Jindřichův Hradec. „To by způsobilo kolaps dopravy ve městě,“ varuje Mrvka a řekl, že pokud bude ministerstvo na zpoplatnění obchvatu trvat, bude Jindřichův Hradec usilovat o obklíčení města zákazovými značkami pro vjezd vozidel nad 3,5 tuny. 

Martin Kuba navrhl, aby kraj udělal ještě srovnávací měření po zavedení mýtného, někdy na jaře. I to radní Švec přislíbil. Sdělil, že sčítání dopravy provádějí pracovníci krajské Správy a údržby silnic, takže to není nákladné. 

Přípravy na zavedení mýtného na silnicích I. třídy jsou v plném proudu. Před pár dny byla instalována brána na výjezdu z Tábora po silnici I/19 na Chýnov a Pelhřimov. Vedoucí provozního úseku správy ŘSD v Českých Budějovicích Tomáš Voráček potvrdil, že se jedná se o kontrolní mýtnou bránu, instalovanou kvůli zpoplatnění silnic I. tříd od 1. ledna 2020. „Tyto kontrolní brány budou postaveny v Jihočeském kraji pouze na silnici I/19 u Zárybničné Lhoty a na I/20 u Pištína,“ sdělil Tomáš Voráček. 

 

 

Libuše Kolářová
Libuše Kolářová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.