Co bude dál s dopravou v Táboře?

Řidiči se od začátku obávali současné uzavírky Parkán a Budějovické ulice. Na čas se s ním ale budou muset vyrovnat, proto je zajímá, zda probíhá oprava kanalizace Na Parkánech podle plánu?
Jedná se sice o stavbu Vodárenské společnosti Táborsko, ale samozřejmě ji sledujeme. Jisté zdržení tam nastalo. Máme ale informace, že se ho stavební firma snaží dohnat. I s dokončením povrchů má být ulice Na Parkánech hotová do půlky července.
Co očekáváte při uzavírce kvůli druhé etapě rekonstrukce Budějovické ulice?
Uzavírka druhého úseku od Bílkovy po Havlíčkovu ulici je dopravně méně komplikovaná než při loňské první etapě, obě křižovatky s Budějovickou zůstaly průjezdné. Nepříjemné je to spíš v tom, že uzavírka potrvá dlouho, až do začátku prosince. Na trase se bude dělat mnohem víc nových přípojek do domů než v první etapě, kde po jedné straně ulice bytové domy nebyly. Zachován zůstane během uzavírky provizorní příjezd do autoservisu firmy Kroc. Jeho majitel nás oslovil, tak jsme mu vyšli vstříc. Ostatní obchody jsou pěším i při uzavírce komunikace dostupné, ale podnikání autoservisu je zcela závislé na příjezdové cestě.
V Měšicích trvá odpor proti stavbě propojovací komunikace mezi Chýnovskou a Vožickou ulicí. Lidé volají alespoň po větším zahloubení komunikace, když už se nepočítá s tunelem. Není možné jim vyhovět?
Je třeba si říct, že buď se tato komunikace postaví podle stávajícího projektu nebo se nepostaví nikdy nic. Investorem je kraj, má připraveny peníze i vysoutěženého zhotovitele, jen je potřeba – a to bude na programu zastupitelstva 20. května – schválit s krajem smlouvu o smlouvě budoucí, že my si za tuto novou komunikaci, která bude majetkem kraje, převezmeme do péče jinou komunikaci. Stejně se to předpokládá i u severního napojení průmyslové zóny Vožická směrem k silnici I/19 kolem Čekanic a také u obchvatu Tesco – Slapy. Kraj tyto komunikace postaví a my si za to převezmeme například Zavadilskou, která nyní náleží kraji. Až udělá kraj obchvat Tesco – Slapy, převezmeme si Budějovickou. To vše ale musí být smluvně ošetřené.
Plánuje se nová komunikace Chýnovská – Vožická jako silnice druhé nebo třetí třídy?
Pokud vím, neplánovala se tam silnice druhé třídy. Je ale úplně jedno, jaké má kraj teď v projektu parametry. Je naprojektovaná šířka a délka komunikace a její zařazení do příslušné třídy probíhá stejně až po dokončení.
Obyvatelé Měšic se cítí podvedeni proto, že se s nimi projedávala obslužná komunikace třetí třídy. Nikoliv magistrála pro kamiony…
Nevím, co se s obyvateli Měšic projednávalo předtím, než jsem přišla na radnici. Já říkám lidem pravdu. Ano, bude to napojení průmyslové zóny, ale tato komunikace odlehčí přetížené Zavadilské ulici a školnímu statku v Měšicích, kterým dnes auta projíždějí. Nová komunikace vytvoří vnitřní obchvat.
Proč se neupřednostilo severní propojení do průmyslové zóny Vožická směrem od silnice I/19, kde má komunikace vést kolem Čekanic v podstatně větší vzdálenosti než nyní v Měšicích?
To je otázka pro bývalou starostku paní Randovou, která teď přeložku Chýnovská – Vožická tak kritizuje. Za ní nebo možná ještě dřív se začalo projektovat směrem od Měšic, tam jsou vykoupené pozemky, kdežto severní část této spojnice se projektuje teprve teď. Projektant narazil na problém s napojením na silnici I/19. Počítali jsme tam s kruhovou křižovatkou, ale dopravní policie tam požaduje mimoúrovňovou křižovatku. Ta je mnohem dražší.
To bude přece také investice kraje. Není kraji jedno, jakou křižovatku tu postaví?
Není. A nám to také není jedno, protože když to bude stát moc, tak do toho kraj nepůjde. Až se tedy společně s Ředitelství silnic a dálnic a dopravní policií dostaneme přes tento problém s napojením a bude vyprojektováno, začnou se řešit výkupy pozemků. Před zhruba půldruhým rokem jsme měli k této stavbě schůzku. Vysvětlili jsme majitelům pozemků, jak je tato komunikace pro město strategická a důležitá, ale od některých majitelů zaznělo, že své pozemky nikdy neprodají.
Předpokládáte tedy vyvlastňování pozemků?
To bych nerada. Mně vyvlastňování blízké není, proto doufám, že se domluvíme a buď pozemky za slušnou cenu vykoupíme nebo nabídneme směnu za jiné pozemky.
V jakém časovém horizontu by se podle vás severní část propojení do průmyslové zóny mohla stavět?
Odhaduji, že v horizontu čtyř let by to být mohlo.
Vraťme se k jižní části propojky Chýnovská – Vožická. Také jste zaslechla, že stavební povolení nechal městský úřad propadnout?
Ano, chybou úřednice propadlo a muselo se obnovovat.
A jsou k obnovenému stavebnímu povolení i všechna vyjádření účastníků řízení?
To bohužel nevím, protože to řeší na městském úřadu státní správa.
Tak jinak – úřednice, která nechá propadnout stavební povolení na stavbu za stamiliony na radnici dál pracuje?
Pro mě to bylo pochybení způsobilé na odchod z úřadu. Chtěla jsem, aby tato úřednice odešla, ona hned vstoupila do odborů a pan tajemník to vyhodnotil, že o tak závažnou chybu nešlo. Dnes to aktuální není, protože je tato zaměstnankyně na mateřské dovolené. Je třeba si ale připomenout, že to vše se odehrálo za minulé vedoucí odboru dopravy paní Voráčkové, která už není ve funkci od roku 2014.
Odpůrci přeložky vyjádřili vůli zastavit tuto stavbu soudní cestou s využitím odkazu na propadlé stavební povolení. Myslíte, že mohou uspět?
Svým způsobem obyvatele Měšic chápu. Ta stavba se tam plánuje dvacet let a má tyto problémy. Na druhé straně se u Měšic plánují protihluková opatření, o jakých se lidem v jiných částech Tábora ani nesní. Pro Tábor jde o strategickou komunikaci a pokud ji zablokují, tak jim gratuluji, ale zbytku města určitě ne. Protože jestli se letos nezačne stavět, už se ta komunikace nepostaví a budou za to odpovědní tito lidé. My jsme tu stavbu připravili, vyjednali, kraj uvolnil peníze a tohle všechno chtějí obyvatelé Měšic zrušit? Dnes ty kamiony vjedou do Čekanic, zamíří Družstevní ulicí kolem čekanického hřbitova a vyjedou u Dity na Zavadilskou a tudy pokračují na Vožickou. Nebo vjedou na Zavadilskou z centra. Zavadilská ulice je dnes stejně silně zatížená jako Budějovická.
Uvažuje se po zprovoznění chystaného propojení Chýnovská – Vožická, že se těžké dopravě zakáže vjezd do Družstevní ulice v Čekanicích?
To asi ne, ale vznikne alternativní trasa a doprava se rozdělí. Tím se Družstevní ulici uleví.
Pojďme k dalšímu problému. Na radu města se peticí obrátila část obyvatel Svaté Anny kvůli zahrazení cesty, kterou lidé chodili na zastávku MHD u hřbitova. Jak se věc vyvíjí?
Majitel pozemku pan Miletín si oplotil svůj pozemek i s cestou pro pěší. Na výzvu silničního správního úřadu teď pozemek zprůchodnil. Je to ale plně v gesci státní správy. Já jsem se o ten problém začala zajímat a tím jsem si na sebe přivolala i nepříjemné reakce. Polovina občanů Svaté Anny si tam tu cestu přeje, druhá polovina ne. Ta cesta tam prokazatelně byla, je v územní studii, kterou zpracovával Karel Valenta a jeho syn mi dnes píše, jak pošlapáváme vlastnická práva. Nějaké řešení přijatelné pro všechny musí existovat a snad se k němu dojde.
Jak pokročily přípravy parkovacího domu na místě bývalého hokejbalového hřiště na sídlišti Nad Lužnicí?
Probíhají práce na studii, která má být hotová do konce června. Kapacita parkovacího domu by byla kolem 200 míst. Pokud se studií prokáže, že tu parkovací dům stát může, další postup by mohl být rychlý. Stavba lehkého skeletového objektu by mohla vyrůst do roka, roku a půl. Stavěly by ji Technické služby, předpokládají se i místa pro elektroauta a auta na plyn. Střecha parkingu by měla být zatravněná, což může trošku zlepšit klima na sídlišti.
Myslíte, že o placená místa v parkingu bude zájem?
Placená parkovací místa už na sídlišti máme. Stojí 8000 korun ročně a tak nějak chaoticky fungují. Pokud se postaví parkovací dům, placená místa v ulicích bychom zrušili a přesunuli je do parkovacího domu. Věřím, že by se kapacita zaplnila, cena bude ještě předmětem jednání.
V redakci jsme zaznamenali kritiku, že na Maredově vrchu ve frekventované Komenského ulici nejsou přechody pro chodce. Přitom je v okolí několik škol. Počítá se tu s budováním přechodů?
Přechody v Komenského ulici se právě teď projektují. Máme i projekt na celkovou rekonstrukci Komenského ulice, ale byla by to investice za 20 milionů korun a to je nad současné možnosti města. Takže se udělají jen přechody. Bezpečnost chodců tu ale naráží i na neukázněnost řidičů, kteří v Komenského ulici parkují až do křižovatek.
Chystají se nějaké novinky v MHD?
Ano. Počítáme s tím, že od října budou moci cestující platit jízdné svou platební kartou přímo v autobusech, a to ve čtyřech přestupních tarifech. Zároveň do budoucna plánujeme chytré zastávky na hlavní trase MHD – například u nemocnice, na Křižíkově náměstí, u polikliniky, na sídlišti Nad Lužnicí, počítáme i se zapojením Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí. Tak jako na autobusovém nádraží na těchto zastávkách cestující uvidí, za jak dlouho přijede spoj. Potřebný software, který dokáže registrovat, kde se právě autobus vyskytuje, má mít už návaznost i na možnost úhrady jízdného platebními kartami. Nákup se bude řešit z prostředků Sdružení měst a obcí okresu Tábor, kam firma Comett Plus odvádí část zisku.
Diskuse k článku