Dostal volant. Kolem něj pak postavil celého trabanta

„Břéťa Šindelář byl člověk, který pořádal automobilové slalomy a působil i jako časoměřič. Ale hlavně to byl dobrý kamarád. Předtím, než zemřel, jsem mu postavil nového trabanta kombíka, bohužel si ho ani neužil, což bylo smutné,“ zavzpomínal Jan Votava. A tak alespoň jako připomínku má svého zmíněného nově postaveného trabanta, kterého opatřil motorem z wartburgu – ten je dvakrát tak silnější. „Je to trabant postavený celý od základu. Mám ho jako volnočasové auto pro radost, užívám si ho hlavně o víkendech,“ upřesnil dvaadvacetiletý nadšenec.
Taková stavba, od základů od holé kastle až ke konečné podobě, zabere podle něj dva až tři roky. On to zvládl ale mnohem dříve. Dokonce bleskově. Začal loni v říjnu a dokončil ho letos v květnu. Tedy za necelý rok. „Povedlo se to hlavně díky mé přítelkyni, která mě v tom podporovala a prokázala velkou toleranci. Podporovala mě i rodina,“ zdůraznil Jan Votava. Nový kousek ho podle jeho slov vyšel na 165 tisíc korun. „Je to ranec peněz,“ konstatoval. Obětoval mu velké množství času, prakticky všechen, kdy měl volno. „Bylo to náročné. Přišel jsem třeba ve čtyři odpoledne z práce, zatopil jsem v dílně a dělal do deseti, do jedenácti v noci. A pak jsem třeba vstával ve čtyři ráno do práce,“ popsal.
S trabanty začal v roce 2009. Jak se k nim dostal? „Začal s tím můj strýc, který mi asi v mých deseti letech sliboval, že mi svého trabanta jednou věnuje. Ale dal ho do šrotu. Pak to utichlo, ovšem přišel rodinný nápad pořídit trabanta za pětistovku, kterého mám dodnes. Mám ho od roku 2009. Několikrát jsem ho zrenovoval, dočkal se několika barevných provedení. Ale pět let už je ve stejném stavu,“ přiblížil Jan Votava.
V rodině našel zázemí a podporu pro svůj koníček. „Kdykoli se v okolí vyskytl nějaký trabant, přivezli jsme ho domů. Buď byl použitelný, tedy málo zrezivělý, nebo úplně shnilý. Pak se z něj použily nějaké díly na nové projekty. Hodně dílů mám přes prostředníky z Maďarska a z Německa. Některé věci jsem také sehnal od lidí, kteří mají díly různě po stodolách a prodávali je přes inzerát. To mi sleduje děda,“ uvedl muž, který za sebou má už desítku od základu postavených aut. Kromě toho dělá i úpravy na zakázku. „Pořád se zdokonaluji, snažím se auta stále zlepšovat.“
Před šesti lety se dostal k závodění s trabantem, s Radkem Zajícem, který je organizátorem srazu ve Vrbně, jezdí za tým V&Z Motorsport. „Máme rallyové auto, které jsem postavil v roce 2014. V tom samém roce jsem se dostal ještě k automobilovému slalomu, který pořádal Břetislav Šindelář,“ doplnil.
Před sebou má Jan Votava aktuálně tři výzvy. „Před rokem jsme z Maďarska koupili čtyřtaktního trabanta, který má motor z Volkswagenu Polo, obsah 1,1 litru. Je to jeden z posledních trabantů z roku 1991. Tato auta byla opravdu bídně antikorozně ošetřena, rychle odcházela. Čeká mě jeho renovace. Druhým projektem je práce na trabantu, posledním typu 601, než se přešlo na motor z pola. Také toho bude renovovat. A třetí výzvou je trabant z roku 1968, který se rovněž dočká kompletní renovace,“ vyjmenoval zapálený trabantista.
Diskuse k článku