Jsou mladí řidiči nebezpeční?


Co na to autoškoly na Strakonicku? „Za rok mi mojí autoškolou projde 60 až 80 žáků, nemohu vůbec říct, že by neměli respekt z rychlosti nebo celkově z provozu, ba právě naopak. Všichni je učíme jezdit v mezích zákona, ale postupem času, kdy začnou jezdit po absolvování autoškoly sami, je semele džungle, která na našich silnicích v poslední době panuje. Zažívají to už v autoškole, několikrát za den nám od ostatních řidičů není dána přednost v jízdě, předjíždějí nás přes dvojitou souvislou čáru a o vyhoukávání ani nemluvě. Ti mladí se jen časem přizpůsobí svému okolí, je to jako s výchovou malých dětí, většinou také kopírují to, co vidí,“ odpovídá na otázku, zda-li mají mladí řidiči respekt k jízdě, když se začínají učit, Eva Trojanová, majitelka autoškoly ve Strakonicích. Její slova potvrzuje i Monika Pecková, majitelka Autoškoly Monika ve Volyni. „Respekt mladí určitě mají, hlavně proto,že začínají s něčím novým. Hodně záleží na tom, jak jezdí jejich rodiče a co mají od rodičů okoukané,“ říká a pokračuje: „Každý žák přichází s jinou představou a jinými dovednostmi. Je ale pravda, že spousta žáků přichází s představou, že řidičák dostanou jen za účast a nemusí pro to nic udělat.“
Levné autoškoly, obrovské sebevědomí
A do třetice názor Pavla Berana, majitele Autoškoly ve Vodňanech: „Ten problém má původ již v tom, v jakém prostředí naši budoucí mladí řidiči vyrůstají. Stačí se podívat, jak se v posledních pár letech změnilo chování dospělých řidičů na silnicích. Téměř se vytratila tolerance k chybám druhých řidičů, ohleduplnost. Naši mladí toto všechno velice citlivě vnímají a zapisují jako vzory chování na silnicích. Těch pozitivních vzorů je málo. V dnešní době se respektování předpisů a nařízení vnímá spíše jako slabost než vymoženost demokratického zřízení. Pokud k tomu přidáme to, jakým způsobem dnes fungují některé autoškoly, je obraz zkázy dokonán. Pokud se žák dostane do rukou takzvané levné autoškoly, vypadá to asi tak, že tato autoškola velmi zkrátí předepsaný počet stanovených jízd, žáka vychválí, jak je šikovný, a s klidným svědomím jej vyšle ke zkouškám a následně do provozu. Takový řidič pak vyráží do provozu s obrovským sebevědomím a minimálními zkušenostmi. On byl přeci tak šikovný, že nemusel v autoškole téměř jezdit. Úroveň některých zkoušek a jednotlivých komisařů je také velké téma.“
Problém drogy a alkohol
Eva Trojanová upozorňuje ještě na jeden nebezpečný nešvar dnešní doby. Drogy a alkohol. „To je podle mne velký problém mladé generace. Měla by se zpřísnit policejní kontrola na silnicích a v prvopočátku i při lékařských prohlídkách, které je zapotřebí pro získání řidičského oprávnění, případně zavedení minimálního psychologického vyšetření. Ne všichni žadatelé jsou v 18 letech dostatečně vyzrálí,“ říká.
Slabší nebo nadupaná auta?
K diskusi je také otázka, zda-li by mladý řidič, který právě ukončí autoškolu, měl jezdit spíše slabším autem, které ho nebude nutit jet rychle. „Záleží, co mladým řeknou doma a v autoškole. Není to o autě, ale o respektu, spousta řidičů dnes spoléhá na systémy, které jsou v autech namontovány, ale zapomínají, že tyto systémy fungují a pomáhají, nejsou bohužel všemocné,“ míní v Autoškole Monika Volyně.
Řidičáky na zkoušku
Mluví se i o řidičských průkazech na zkoušku pro mladé řidiče. Pavel Beran si myslí: „Těch věcí, které by se měly změnit tak, aby se bezpečnost v silniční provozu zlepšila, je mnoho a nelze to učinit jen nějakým opatřením nebo nařízením. Měli bychom začít již výchovou v rodinách a ve školách. Určitě by pomohlo zavedení řidičského oprávnění takzvaně na zkoušku na období tří let. Pokud v tomto období začínající řidič nasbírá určitý počet přestupků, musel by zpět do autoškoly.“ Podle toho, co se na silnicích děje, by se prý ovšem do autoškol musela vrátit polovina řidičů napříč věkem.
Drahé pojistky, ale…
Samostatnou kapitolou v tomto tématu je povinné ručení. Jedna z maminek právě začínajícího mladého řidiče sdělila, že byla dost překvapena, jak je pojistka na auto pro devatenáctiletého kluka drahá. Přišla jim složenka na bezmála pět tisíc korun. Čistá, bez výhod, jen základní verze. Ředitel finanční společnosti Apos Consult ve Strakonicích Michal Šandara vysvětluje: „Pro většinu pojišťoven jsou mladí řidiči rizikovějšími klienty. Pramení to z malé zkušenosti s běžným silničním provozem. Zkušenosti jsou mnohdy vykoupeny dopravními nehodami. Například v roce 2016 zemřelo v ČR vinou řidičů ve věku do 24 let celkově 79 osob. Mladí šoféři tak byli příčinou každého sedmého úmrtí následkem nehody. Podle ředitele Ředitelství služby dopravní policie Tomáše Lercha se v roce 2017 situace kolem mladých a nezkušených řidičů nezměnila, jsou stále nejrizikovější kategorií. Sice klesá celkový počet nehod, které způsobují, pokud ale jde o jejich tragické následky, jsou statistiky podobné jako za rok 2016 – na smrtelných dopravních nehodách se mladí řidiči podílejí téměř 25 procenty.“
Dalším důvodem, proč jsou pojistky dražší u mladých lidí oproti ostříleným šoférům, je výše bonusů. Pokud má na sebe klient napsanou pojistku a nebourá, každý rok se mu připisuje 12 měsíců bonusu. Tyto bonusy pak zlevňují pojistku třeba až o polovinu. Dále existují pojišťovny, které nabízejí různé slevové akce právě pro mladé šoféry. Jiné pojišťovny dokáží sloučit bonusy z různých druhů vozidel. Pokud chce tedy klient pojistit motorku a doteď měl pouze auto, musí mít přehled, v které pojišťovně získá nejlevnější a přitom kvalitní pojištění.
Slovo dopravní policie závěrem
Podle šéfa dopravního inspektorátu Petra Kukrála, jehož lidi vyjíždějí ke všem dopravním nehodám na okrese, by vůbec nebyly od věci řidičské průkazy na zkoušku. „Domnívám se, že by to mohla být jedna z cest zvýšení bezpečnosti, o čemž svědčí zkušenosti z okolních zemí, kde je tento institut využíván,“ podotýká. Dopravní policisté se také domnívají, že autoškoly by se měly začít více zaměřovat na praktické jízdy v hustém provozu ve větších aglomeracích, protože intenzita provozu se neustále zvyšuje.
Diskuse k článku