Kdy se prodá nejvíc květin? Na jihu Čech vede MDŽ a frčí karafiáty

Mezinárodní den žen podle průzkumu společnosti Billa, která k tomuto svátku vydala speciálně tiskovou zprávu, slaví v České republice pravidelně 43 % lidí. Dalších 22 % jej slaví, když si na tento svátek vzpomene. Z obdobných svátků se podle Billy slaví víc jen Den matek (56 %). Na třetím místě je pak podle respondentů 1. máj – Svátek zamilovaných (40 %) a teprve na čtvrtém místě Valentýn (29 %) a s 20 procenty se ve statistice objevuje i Den otců, který připadá na třetí neděli v červnu.
Nejčastěji lidé na MDŽ obdarují maminku (39 %) a svoji manželku nebo partnerku (25 %). „Při této příležitosti lidé nejčastěji kupují květinu, a to 60 % lidí. Dalších 42 % pak ženám dává také nějakou sladkost, nejčastěji v podobě bonboniéry nebo čokolády. V kontextu minulosti je zajímavé, že jen 4 % lidí sáhnou při příležitosti MDŽ k dárku v podobě láhve vína nebo alkoholu. Je vidět, že dnes už lidé, a zejména mladší generace, tento svátek vnímají jinak,“ konstatuje Dana Bratánková ze společnosti Billa. Kromě květiny a sladké pozornosti každý desátý potěší ženu osobním dárkem a 7 % mužů zajde se ženou na společnou večeři. Stejně tak polovina respondentů uvedla, že při této příležitosti obdaruje více žen ve svém okolí.
Jednoznačně nejoblíbenější květinou je podle výzkumu Billy růže, kterou volí 47 % lidí, na druhém místě je tulipán s 19 %, na třetím různorodá vázaná květina (16 %) a až na čtvrtém s tímto svátkem ve společnosti historicky spojený karafiát (8 %). Tolik celorepublikový výzkum Billy. Několik náhodných dotazů do jihočeských květinářství, ale signalizuje, že na jihu Čech je trend jiný.
Na jihu Čech stále vede MDŹ
„Květiny se nejvíc kupují na MDŽ. Muži zůstávají u karafiátů, občas volí různé jarní květiny a teprve pak následují růže,“ zmínila Irina Platinda z prodejny Květinka táborské firmy Vlasta. Na druhé místo v četnosti nákupu květin se podle jejích slov propracoval únorový svátek zamilovaných Valentýn, který mají v oblibě hlavně mladí a nakupují růže. To potvrdil i únorový postřeh z Písku, kdy studenti stáli před květinářstvím ve frontě a odcházeli s jednou růží. „Den matek je nejslabší, bohužel,“ říká Irina Platinda z táborské Květinky.
Stejnou zkušenost má i Eva Suchanová z milevského květinářství Srdíčko. „Vede MDŽ, pak Valentýn a Den matek. Pro květiny přicházejí hlavně muži a na MDŽ volí nejvíc jarní květiny jako tulipány, narcisy a hodně žádají retro – obyčejný karafiát s asparágusem. Jsme na to už zvýšenou objednávkou karafiátů připravení,“ říká Eva Suchanová.
I v dalších oslovených květinářstvích potvrdili, že MDŽ vede a karafiáty objednávají ve zvýšeném množství, protože retro dost frčí. „Možná je to recese,“ uvažuje Eva Suchanová ze Srdíčka. A u někoho třeba nostalgie. Pamětníků dob velkých oslav MDŽ i na pracovištích, kdy si na své zaměstnankyně s karafiátem a bonboniérou pokaždé vzpomněli i šéfové, je stále ještě dost. Zapili to pak hlavně muži.
Diskuse k článku