před 4 hodinami

Krumlovský most dr. Edvarda Beneše se po rekonstrukci vrací do provozu. Vydrží dalších sto let   

Krumlovský most dr. Edvarda Beneše se po rekonstrukci vrací do provozu. Vydrží dalších sto let   
Krumlovský most dr. Edvarda Beneše se po rekonstrukci vrací do provozu. Vydrží dalších sto let   
Krumlovský most dr. Edvarda Beneše se po rekonstrukci vrací do provozu. Vydrží dalších sto let   
Krumlovský most dr. Edvarda Beneše se po rekonstrukci vrací do provozu. Vydrží dalších sto let   
Zobrazit galerii (6)
Krumlovský most dr. Edvarda Beneše se po rekonstrukci vrací do provozu. Vydrží dalších sto let   

ČESKÝ KRUMLOV – Starý fiátek 500, který Krumlováci dobře znají z rohu u kavárny v centru města, symbolicky odstartoval v úterý 20. května novou etapu mostu dr. Edvarda Beneše. Ten po náročné půlroční rekonstrukci opět spojuje historické centrum Českého Krumlova. Mostu při slavnostním uvedení do provozu požehnal českokrumlovský farní vikář Jan Rothschedl.


Původní most z 30. let minulého století byl cenným příkladem funkcionalistické architektury. I proto byl při rekonstrukci kladen maximální důraz na zachování jeho původní podoby. „Všechny stavební postupy – od barev přes tvarování až po technologii povrchové úpravy umělým kamenem byly konzultovány s památkáři. Výsledkem je jedinečná kombinace historické věrnosti a moderní stavební kvality. Most je navržen tak, aby mohl sloužit dalších sto let,“ řekl při slavnostním otevření mostu místostarosta Zbyněk Toman.

Rekonstrukce zahrnovala sanaci a stavební úpravy středového pilíře a krajních opěr, demontáž původní nosné konstrukce a výstavbu nové železobetonové předepjaté mostní konstrukce. Na stavbu se použilo 320 kubíků betonu a na nový povrch vozovky i chodníků bylo položeno přes 80 tun kamenných kostek – což je přibližně 86 tisíc kusů. Součástí obnovy je také nové betonové zábradlí, výplně a repliky historických lamp.

„Jde o klasickou stavbu provedenou tradičními technickými a řemeslnými postupy – bednění a betonáž probíhaly přímo na místě. V centru města, v těsné blízkosti řeky, to rozhodně nebyl jednoduchý úkol,“ uvedl Martin Carva, zástupce stavební společnosti MI Roads.

Součástí rekonstrukce bylo i vybudování dočasné podpěrné konstrukce, skruže v korytě řeky, která sloužila jako opora pro demolici a následnou betonáž nové nosné konstrukce. Velkou výzvou byla také koordinace přeložek inženýrských sítí, všechny musely být dočasně přeloženy mimo most a následně vráceny na původní místo.

Nový most byl navržen tak, aby nejen zachoval historický vzhled, ale také lépe zvládal průtok vody při silnějších deštích. „Původní konstrukce totiž nezvládla bezpečně převést ani dvacetiletou vodu, tedy maximální průtok, který je dlouhodobě dosažen nebo překročen jednou za 20 let. Proto byl povrch mostu mírně zvýšen, zhruba o 31 centimetrů, čímž se zlepšila jeho odolnost proti povodním. I díky tomu má nový most nápadněji klenutý tvar než ten původní,“ vysvětluje investiční technik Karel Jirovec.

Jediná dochovaná část původní rekonstruované horní stavby mostu je pamětní žulová deska s nápisem Most presidenta Dr. Eduarda Beneše.

Stavební práce odstartovaly v říjnu 2024 a probíhaly i během zimních měsíců, o víkendech a svátcích. Denně se na mostu pohybovalo přibližně dvacet pracovníků. Celková investice dosáhla 42 milionů korun, přičemž Jihočeský kraj přispěl částkou devět milionů.

Rekonstrukce mostu dr. Edvarda Beneše navazuje na loňskou opravu Lazebnického mostu. Město tím pokračuje v dlouhodobém úsilí o obnovu a modernizaci své dopravní infrastruktury.

V souvislosti s otevřením mostu se v průběhu úterý vrací do původního stavu také dopravní režim, Horní ulice tedy bude opět jednosměrná ve směru od Městského divadla.

Petra Nestávalová

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.