Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem - Jižní Čechy Teď!
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem - Jižní Čechy Teď!
2. 6. 2020 23:14

Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem

Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
Zobrazit galerii (30)
Létáním si plní Jiří Žlábek sen. Díky tomu vzniká nové letiště s heliportem
VIMPERK /HRABICE – V kopcovitém terénu nad Hrabicemi vznikla letištní plocha. Jednou by tu mohlo být soukromé letiště i pro přistávání záchranného vrtulníku. To je ale zatím hudba budoucnosti. Proč se letecký instruktor Jiří Žlábek do tak velkého projektu pustil?




Od kdy máte tento pozemek a jak vás napadlo vytvořit tu letištní plochu?

Mám ho přibližně tři roky. Vzhledem k tomu, že bydlím ve Vimperku a všude bylo daleko, tak jsem si říkal, že by bylo dobré udělat si vlastní letiště. Letiště ve Zdíkově je malé a tak jsem létal v Budějovicích. Cesta sedmdesát kilometrů, všude komplikace s dopravou. Bylo to na celý den pro hodinu letu. Pak přišla šance díky mému známému Petrovi Těšitelovi zbudovat areál tady. Je to bývalý kapitán Boeingu, létal také u armády a je to pro něj srdcová záležitost. On mi na to poskytl svůj pozemek. Líbil se mu tento záměr.

Koho myslíte tím my?

Já to tady nějakým způsobem vedu, ale mám tu kolem sebe kamarády, kteří mi pomáhají. Tohle se nedá udělat v jednom člověku. Jsou to lidé, kteří mají vztah k létání. Jsme tu taková nevázaná parta lidí, která nepotřebuje pravidla, protože to všichni cítíme stejně. Vždycky se domluvíme. Nemáme ani žádný klub. Občas se objeví kamarádi piloti, kteří přiletí na brigádu.

Kdo tedy tohle všechno financuje?

Já z vlastních zdrojů. Dříve jsem pracoval v zahraničí a tak nějaké finance mám. V této republice je nereálné našetřit větší peníze z toho, že chodíte vydělávat do fabriky. Finance nejsou bezedné, ale zatím to stačí a nespoléhám na nějaké dotace. Mám za to, že když někdo na svůj záměr nemá peníze, neměl by se do toho pouštět a spoléhat na pomoc zvenčí. K tomu jsem byl vždycky vedený. A když nějaké dotace pak budou, je to dobře, ale nechci na nich být závislý. Pak dotace skončí a projekt krachuje.

Komu a k čemu v současné době tato plocha slouží?

Momentálně to slouží jako soukromá plocha pro ultralehká letadla.

A jaký je tedy další záměr?

Chtěl bych, aby to byla veřejná plocha pro SLZ a potom i velké letiště, protože dojde k prodloužení dráhy, budou se tu postupně dělat úpravy. Nemůžu teď říct, kdy to bude, ale chtěl bych, aby to sloužilo veřejnosti. Aby sem mohl kdokoli přiletět, přistát, postavit si tu letadlo vzhledem k tomu, že je tu v okolí plno vyžití jak sportovního tak kulturního, turistického. Je tu možnost ubytování ve vesnici i ve Vimperku.

Kolik má teď dráha metrů a s kolika počítáte v budoucnu?
Teď má tři sta padesát metrů a představoval bych si přes pět set padesát metrů.

A to proč?

Chtěl bych, aby tu mohla startovat čtyřmístná i šestimístná letadla. Jsou to speciální letadla, která létají v Alpách, Himalájích. I moje letadlo má sníženou vzletovou a přistávací dráhu. Jsou to speciály, pro jejichž přistávání je taková plocha vhodná.

Jaký v tomto areálu vidíte budoucí potenciál?

Je to typ alpského letiště, které je vhodné využívat i pro přistávání záchranky. Sedali tady dole a dnes je to už rozparcelované a pro ně je pohodlnější a bezpečnější přistávat na zpevněné ploše a prověřené ploše s indikátorem větru. Není a nebude to komerční letiště. To už je prověřené z podobných oblastí. Nejsou tu takové možnosti.

Máte tady jeden hangár pro vaše letadlo, bude jich víc?

Ano, to je v plánu. Chci tu umožnit hangárování letadel na několik dnů. Nebo sem přiletí, že tu chtějí létat. V cizině se to dělá tak, že se domluví parta lidí a vyletí si na nějaké místo, kde pak zůstávají několik dnů a létají po okolí. Ti pak potřebují hangár a nějaký servis a to bych tu chtěl mít. Je to taková výzva toto horské letiště má dva tisíce osm set šedesát feetů nadmořskou výšku a to už je na takovou lepší pilotáž, protože tady už se letadlům snižuje výkon.

Jsou tu vhodné podmínky na paragliding?

Ano jsou, je tu parta lidí, která čeká, až se to tady dobuduje a dáme sem naviják. Pak budou moci létat. To jsou ale všechno záměry do budoucna. Nemám žádný termín, do kdy to chci mít hotové. Prostě tvořím postupně.

Takže vy si tu plníte sen, financujete sám na pozemku svého přítele. To máte takovou důvěru?

Pokud bychom si neměli věřit mezi piloty, tak už nevím. Můj přítel je hodně korektní a samozřejmě, že se může stát cokoli. Ale je tu vzájemná důvěra.

Létání je tedy váš koníček, a co je vaše civilní povolání?

Tak chtěl jsem létat profesionálně a jít na školu, ale v té době to nešlo, protože jsem měl příbuzné v cizině. Můj obor je automechanik. Tak jsem začínal.

Spolupracujete nějak s městem?

Ano, spolupracujeme. Chodí mi sem školy a exkurze, nebráním se žádné spolupráci.

Jak se letiště jmenuje?

Mělo by se jmenovat LKVP.

Co to znamená?

LK jsou všechna letiště v republice a VP jako Vimperk. To je ale ještě daleko.

Máte nějaký letecký vzor?

To jsou všichni piloti, kteří něco umí. Vzor jsou dobří piloti a dobří lidé, kteří umí předat zkušenost. Většinou jsou to skromní, nenápadní lidé.

Vidím, že vám přišli pomocníci?

To jsou tří kluci z vesnice, kteří mi chodí pomáhat, baví je to a já jsem za ně moc rád. Jsou to bratři Pepík, Martin a Roman Krýchovi. Dva pracují, ale jsou handicapovaní, takže nemají moc příležitostí se někde realizovat. Taky se mnou vyjíždějí s letadlem, pomáhají dělat různé úpravy a občas tu posedíme třeba u ohně. Jsou fajn.

 

Diskuse k článku

Pro přidávání komentářů je nutné se přihlásit / registrovat.